Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Philip G

Medlem
Om ffp2 är tillåtet så lär även ffp3 bara det eftersom den filtrerar mer. Men de är också mindre bekväma i de flesta fall. Precis som även N99 fungerar.

Men det kan ju också vara enklare att hålla sig till exakt det de listar, för att slippa ta diskussionen om att det man har faktiskt är bättre...

(tänk också på att de som har ventiler inte är tillåtna)

Självklart! Tänkte mest på om någon hittat en tillåten variant (vem skulle vilja ha en otillåten?) som dessutom är bekväm. Men det kanske var lite väl optimistiskt :rolleyes:
 

mha321

Medlem
Självklart! Tänkte mest på om någon hittat en tillåten variant (vem skulle vilja ha en otillåten?) som dessutom är bekväm. Men det kanske var lite väl optimistiskt :rolleyes:
Bekväm är ju alltid ett relativt mått. Jag tycker tex ofta en ffp2 faktiskt kan vara bekvämare än en kirurgmask, men det är lite tyngre att andas i den (eftetsom den filtrerar mer). Det är nog bara att prova sig fram, alla tycker vi lite olika :)
 

fcx

Medlem
Ok, menar du att endast kirurgimaskerna är tillåtna? Finns väl fler (större och bekvämare) som också är tillåtna? Se exempel nedan

galmask-andningsskydd-ffp3-6-pack-1.jpg
Vissa bolag (exempelvis United) tillåter även tygmasker ombord, och de är klart bekvämare tycker jag.
 
Behöver lite vägledning, fick ett mail om nya inreseregler till Danmark från och med 27:e, som jag inte riktigt får ihop. Behöver vi ta test eller omfattas vi av undantagen?

Vi flyger Cancun-Istanbul-Frankfurt-Köpenhamn den 28 december, framme den 29:e. Vi är svenska medborgare och bor i Sverige och kommer ta tåget hem från Kastrup. Alla har fått två doser av vaccin.

Der indføres midlertidigt testkrav forud for indrejse | Sundhedsministeriet

Tillägg, vi kommer ta test oavsett vilket, trodde det var ett krav. Vi vill bara förstå hur det hänger ihop.
 
Last edited:
Behöver lite vägledning, fick ett mail om nya inreseregler till Danmark från och med 27:e, som jag inte riktigt får ihop. Behöver vi ta test eller omfattas vi av undantagen?
Ni bör väl täckas av följande undantag: "Personer, der udrejser fra Danmark senest 24 timer efter indrejsetidspunktet." (https://coronasmitte.dk/raad-og-reg...anmark/krav-om-test-og-isolation-ved-indrejse). Det är möjligt att de vill se era tågbiljetter innan de släpper igenom er vid passkontrollen, så var det förr i tiden.
 

GOTBound

Medlem

NyfikenGrau

Medlem

Jag tycker ovanstående länk är tydligast, kan ju inte krävas test:
Der gælder desuden undtagelser for visse grupper af personer, f.eks. for børn, personer med bopæl i grænselandet, indrejsende fra Sverige i transit fra Bornholm uden ophold i Sverige, indrejsende med henblik på godstransport og personer i transit gennem Danmark, som udrejser senest 24 timer efter indrejsetidspunktet (fx svenske flyrejsende der bruger Danmark som hub).
 

Mr Planning

Medlem
Som alltid, så hittar man olika information när man söker, som jag har förstått det så räcker det med att visa att man är fullvaccinerad för inresa till Tyskland?

Däremot så krävs det (nivå 3g) test för att få åka tåg i Berlin ,gäller det ,och i såna fall på allt från S-Bahn till Fex (flygplatståg) ?

Finns det teststationer ute på byn, som ger snabbt svar? Kostnad? Behöver man den Tyska appen?
 
Toppen