Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har kompisar som under julhelgen tagit sig ner till Sicilien med tåg. Med barn, dock fullvaccinerade. Ser det som en jävla bragd att lyckas med i dessa tider! Värst var det tydligen på gränsen mellan Danmark och Tyskland. Antigen-test gjordes i Köpenhamn som räckte tills gränsen till Italien passerats inom tidsgränsen 48h.
 

Johan Gott

Medlem
Press corner | European Commission
EU-kommissionen har i dag antagit bindande regler gällande EU:s digitala covidintyg som innebär
att vaccinationsintyg ska godtas i nio månader (eller 270 dagar) i samband med resor inom EU.

De nya reglerna för resor inom EU innebär en harmonisering av medlemsländernas olika regler.
Giltighetsperioden tar hänsyn till vägledningen från Europeiska centrumet för förebyggande och
kontroll av sjukdomar om att påfyllnadsdoser bör ges senast sex månader efter slutförandet av
den första vaccinationscykeln.
Intyget är utöver dessa sex månader sedan giltigt i ytterligare tre månader för att göra det möjligt
för länderna att anpassa sina vaccinationskampanjer och erbjuda sina medborgare påfyllnadsdoser.


Som jag förstår det ska dessa nya regler börja gälla i slutet av januari eller början av februari 2022.

Min sambo fick sin andra spruta för mer än nio månader sedan och vill åka till Italien nu. Hon har inte fått sin 3:e än. På hennes vaccinbevis står giltighetstid till mars 2022.

Vilka regler gäller för Italien idag? Jag lyckas bara hitta italienska myndighetstexter som beskriver att det måste ha gått minst ett antal veckor sedan senaste sprutan. Inga texter som säger hur många månader som maximalt får ha passerat.

Finns det någon här som har koll?
 

Maja

Medlem
Kan någon hjälpa mig att tyda följande som jag fått via mail inför min (eventuellt) stundande resa till New York med bl.a. Brussels Airlines.

Passengers coming from a red zone and without a residence in Belgium
Passengers who are not a resident in Belgium need to present a negative COVID-19 test certificate before departure when coming from a 'red country': Colour codes by country.

This also applies for passengers who are fully vaccinated.

The certificate must be dated less than 72h before departure for a PCR test or less than 36h for an antigen test.


Citizens and main residents of the EU – or a Schengen Member State
  • All passengers (as from 12 years old) can travel to Belgium without restrictions upon presentation of one of the following:
    • A valid vaccination certificate, i.e. being fully vaccinated for at least 14 days.
    • A recovery certificate
    • A negative PCR Covid-19 test certificate dated less than 72h old before departure.
  • Children younger than 12 years are exempt from the above regulations.

Så vad gäller? Vi flyger JFK-ZRH-BRU-GOT och kommer ursprungligen därmed från en röd zon, men gör sedan transit inom EU. Självklart är vi dubbelvaccinerade och har vårt digitala Covid-bevis. Är i transit i Zürich och så även i Bryssel innan vidare avfärd till Göteborg.

Tack på förhand! Tycker det är svårt att tyda alla regler som gäller och blir förvirrad när det först står att alla även fullt vaccinerade måste ha föra tt sedan i nästa stycke säga att det inte är några restriktioner för oss som har ett vaccinationsbevis.
 

Maja

Medlem
Har du kollat på TravelDoc Passenger View - TravelDoc.Website och valt "Connecting flight"?

Tack för en väldigt bra länk, men tyvärr så blir jag bara ännu mer förvirrad... :oops::eek:

För Schweiz - enligt Re-open EU så tolkar jag det som att jag som är i transit ej behöver testas och så skriver även Travelcheck när jag har fyllt i alla mina uppgifter och transitländer.

Men enligt TravelDoc;
Test: Passengers aged 16 years and older must hold a negative PCR test result obtained within 72 hours prior to departure or a rapid antigen test obtained within 24 hours prior to departure.

This does not apply to:

  1. Crew members;
  2. Cross border workers;
  3. Professional drivers;
  4. People from border regions;
  5. Passengers travelling for medical emergencies.

Med andra ord så blev det helt motsatt svar här, eller är det så att EU-medborgare klassas in till grupp 4. People from border regions?

Gällande Belgien så står det på Re-open EU följande;
Transit by air

Travellers who only transit by air and who only enter the transit zone are not required to present a negative test. However, these travellers are required to show a negative test certificate before arriving in Belgium if this is needed to travel on to the final destination. (mitt tillägg inom parantes - det krävs inte för Sverige som svensk medborgare så inget negativt test av den anledningen).

Enligt TravelDoc;
Test: Passengers must hold a must hold a negative PCR test result obtained within 72 hours prior to arrival or negative Rapid Antigen Test (RAT) result obtained within 36 hours prior to arrival.

This does not apply to passengers residing in Belgium.

För att i nästa ruta skriva att det inte krävs enligt PLF-formuläret;

Form: Passengers must hold a QR code generated as proof of completion of a Passenger Locator Form (PLF). Passengers not holding a QR code will be denied boarding. Passengers must submit the PLF online within 48 hours prior to arrival and hold the PLF for the duration of their trip to Belgium.

Passengers aged older than 12 years whose main residence is not Belgium must also hold a negative Covid-19 test obtained within 72 hours of arrival, or a Covid-19 certificate confirming that the passenger is fully vaccinated or recovered.

The requirement to complete a PLF does not apply to the following passengers, provided they have not been in a very-high risk region in the last 14 days:

  1. Passengers who will stay in Belgium for less than 48 hours; or
  2. Passengers returning to Belgium after staying abroad for less than 48 hours.

Så antingen övertolkar jag allting som TravelDoc skriver eller så fungerar denna tjänst inte alls utifrån att jag reser på ett svenskt pass med ett digitalt EU-Covidbevis och det är en returresa till Sverige det handlar om.
 
När det gäller Schweiz fick vi information i mail 48 timmar innan flygningen (endast transit i ZRH) att det för transit krävdes ett transitdokument. Så det fixades. Det stod också klart och tydligt i mailet, med vårt flightnummer och med vår bokningsreferens, att det inte krävdes något test för transitpassagerare.
Vi tog ändå ett antigentest. Ren tur...
Vid boarding kontrollerades dokumenten och enligt personal vid gaten krävdes det PCR-test. Det blev en hel del rabalder eftersom alla på flighten fått samma information från Swiss via mail.
Till slut accepterades antigentest. Men det var ju inte alls det som stod.
Vid ankomst i ZRH stod Schweizisk polis ( JA- Polizei!) vid dörren till planet och kontrollerade all dokumentation alltså direkt när vi klev av. Har aldrig varit med om något liknande. Antigentestdokument och transitdokument godtogs.
Men maken till soppa och absolut helt underkänt till Swiss som gav felaktig information i mail till alla passagerare inför flighten. Riktigt dåligt!
 
  • Gilla
Reactions: hco

Johan Gott

Medlem
När det gäller Schweiz fick vi information i mail 48 timmar innan flygningen (endast transit i ZRH) att det för transit krävdes ett transitdokument. Så det fixades. Det stod också klart och tydligt i mailet, med vårt flightnummer och med vår bokningsreferens, att det inte krävdes något test för transitpassagerare.
Vi tog ändå ett antigentest. Ren tur...
Vid boarding kontrollerades dokumenten och enligt personal vid gaten krävdes det PCR-test. Det blev en hel del rabalder eftersom alla på flighten fått samma information från Swiss via mail.
Till slut accepterades antigentest. Men det var ju inte alls det som stod.
Vid ankomst i ZRH stod Schweizisk polis ( JA- Polizei!) vid dörren till planet och kontrollerade all dokumentation alltså direkt när vi klev av. Har aldrig varit med om något liknande. Antigentestdokument och transitdokument godtogs.
Men maken till soppa och absolut helt underkänt till Swiss som gav felaktig information i mail till alla passagerare inför flighten. Riktigt dåligt!

Ojoj.. Jag trodde det var ordning och reda i Schweiz.
 
Toppen