Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

dino_81

Medlem
Befinner mig just nu i USA med familjen och i morgon är det dags för oss att ta oss hem igen. Dom uppgifter som haft tidigare har varit att det inte krävs något test för hemresan i och med att vi är svenska medborgare. Vi flyger med SAS och AF via Paris. En bekant till oss sa att han hade blivit nekad incheckning och var tvungen att ta ett Covid-test när han skulle flyga från USA till CPH med Lufthansa.

Det är svårt att hitta information som ger klara besked på exakt vad som gäller. Läser man informationen hos flygbolagen så tolkar jag det som att det inte skall behövas något test om inte destinationslandet kräver det.

någon som flugit hem från USA i dagarna som kan ge uppdaterad info om vad som gäller?

Your are entitled to remain airside to transfer. Follow the yellow transfer signs indicating your next departure terminal. You must possess and be able to show all necessary travel documents for your entry for your final destination (including a possible RT-PCR or antigenic test, if required by your final destination, as you will not be able to carry your test out during the transfer at Paris Aéroport).

Har ni separata bokningar (vilket jag kan anta att ni har iom AF och SAS) gäller nedan:

You must fulfil all entry conditions on the French territory and be able to present all relevant documents, in order to collect your luggage and check it in with your next airline.

If you do not meet all requirements to enter the French territory, you will have to remain airside, and contactas soon as possible both airlines to make sure your luggage are rushed onto your next flight (including a possible RT-PCR or antigenic test, if required by your final destination, as you will not be able to carry your test out during your transfer at Paris Aéroport).

USA räknas som rött land med krav om test innan avresa, enligt nedan källa.

Källa: Covid-19 - Informations to passengers - Paris Aéroport - Paris-Charles de Gaulle - Paris-Orly

Gällande din bekanta, kan det varit så att hen inte levde upp till undantagen för inresa till Danmark och av den anledningen avkrävdes bevis om negativt test? Eller är hen ej fullvavccinerad? Tyskland kräver i nuläget ej krav om negativt test för fullvaccinerade som endast byter flyg i Tyskland under förutsättning att man inte reser in från från areas of variant of concern.

As of 23 December 2021, every person over the age of six is obliged to carry proof of their COVID‑19 status when entering Germany. Persons over the age of six must therefore have a negative test result or proof of recovery or vaccination when entering Germany. As a rule, COVID‑19 test results (antigen or PCR tests) must not be more than 48 hours old at the time of the (planned) entry. However, if entering Germany with a carrier (e.g. an airline), PCR tests may be taken a maximum of 48 hours before the (scheduled) start of the journey (e.g. departure time). But antigen tests must not be taken more than 48 hours before the (scheduled) time of arrival in Germany even if travellers are being transported by a carrier.

Travellers who are only transferring at an airport in Germany are also required to present proof of their COVID‑19 status. This applies both to non-Schengen transit from or to third countries outside the EU and to transit from or to Schengen states.

The negative test result, proof of recovery or proof of vaccination must be shown to the carrier for examination prior to departure. Only in the case of cross-border rail travel or cross-border short sea transport may the relevant documentation be presented during transit. Proof must also be shown to the German border authorities upon entry if requested.

Källa: COVID-19: entry and quarantine regulations in Germany - Federal Foreign Office
 
Last edited:

dino_81

Medlem
I Tyskland är det sedan 23e december ett krav på att ha ett färsk antigen/pcr test för att få göra transit, så att er bekant krävdes på detta är helt i sin ordning.

Gäller det även för fullvavccinerade eller de med bevis om nyligen genomgången infektion? Någon som passerat efter 23/12-21?
 
Gäller det även för fullvavccinerade eller de med bevis om nyligen genomgången infektion? Någon som passerat efter 23/12-21?
Jag flög Washington - Frankfurt med Lufthansa och 1/1 ankomst. Är du vaccinerad räcker det för transit när du ankommer från USA. Visade enbart vaccinationsbevis vid incheckning samt gate och Senator loungen i Frankfurt.
 

Hachans

Medlem
Hej Forumet!

Vi har en awardbokning till Cancun med utresa 25/1.

Vi flyger från Arlanda med Lufthansa till Frankfurt, därifrån till Istanbul med Turkish Airlines, och sedan mot slutdestination Cancun fortsatt med Turkish Airlines.

Hemresan sker uteslutande med Turkish Arlines via Istanbul hem till Arlanda.
Alla resor sker i business, vi är två vuxna och två barn.

Min fråga är, behöver vi testa oss på något sätt innan vi åker, vad jag kunnat läsa mig till så behövs i nuläget ingenting för att komma in i Mexico, det enda som tycks behövas är att vi vuxna har munskydd på planen. Kan vissa flygbolag eller flygplatser ha ytterligare krav?

Någon som rest till Mexico nyligen som kan bekräfta?

Stort tack på förhand!
Mvh Fredrik

Jag är i Mexiko nu. Min delstat bytte från grönt till gult för en vecka sen och gick redan över till rött. Det rasar in fall även här.

Delstat efter delstat har slagit över till rött på den epidemologiska trafiksignalen. Det innebär en del inskränkningar, bland annat får restauranger ha väldigt få sittande gäster.

Kolla igenom så att ni tycker det verkar roligt att åka fortfarande. Framförallt kan bestämmelser som att enbart en i familjen får gå in och köpa glass (exempelvis), eller att barn inte tillåts i butiker slå hårt mot er. Vuxna sällskap påverkas ju av sånt här i mindre utsträckning, men barnfamiljer går man på rätt hårt. Framförallt eftersom barnen fortfarande är ovaccinerade.
 

ptotheg

Medlem
Visst är det korrekt uppfattat att Transfer i Norge (OSL) inte omfattas av test on arrival eller registrera i något system?

Har ARN-OSL-EWR nästa vecka och 50min mellan flighterna.
 

mha321

Medlem
Visst är det korrekt uppfattat att Transfer i Norge (OSL) inte omfattas av test on arrival eller registrera i något system?

Har ARN-OSL-EWR nästa vecka och 50min mellan flighterna.

Nej, du måste fortfarande registera dig i systemet. Men det går snabbt och enkelt.

Test on arrival vet jag inte, i mitt fall fanns inte det kravet när jag passerade sist, men du slipper åtminstone pre departure test förutsatt att du är fullt vaccinerad. Transit på gardemoen var öppen när jag var där iaf, så man behövde inte gå ut genom tullen och tillbaka. Men jag vet inte var in arrival testen faktiskt sker..
 

Jesper O

Medlem
Visst är det korrekt uppfattat att Transfer i Norge (OSL) inte omfattas av test on arrival eller registrera i något system?

Har ARN-OSL-EWR nästa vecka och 50min mellan flighterna.

Jag hade transfer på OSL vid två separata tillfällen nu i helgen, vid båda tillfällena så fick alla avstigande åka buss till en separate gate där alla behövde visa att man registrerat sin inresa i systemet. För transferresenärer hänvisade sedan till testning vid gate D2 "om du hinner innan nästa flyg", där var det enorma köer när jag passerade så jag hann inte testa mig.

Edit: Kan tillägga att jag anlände från Köpenhamn respektive Berlin, så jag vet inte om resenärer från Sverige kanske hanteras annorlunda.
 
Last edited:

ptotheg

Medlem
Okej. Spännande. Men registrering i systemet kan göras innan?

Gissar att ganska många på ARN-OSL ska vidare till OSL-EWR då den ursprungliga bokningen var ARN-EWR

Det är ju SAS som bokat mig så det lär väl lösa sig…

Edit: Hittade vart man reggar.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Okej. Spännande. Men registrering i systemet kan göras innan?

Gissar att ganska många på ARN-OSL ska vidare till OSL-EWR då den ursprungliga bokningen var ARN-EWR

Det är ju SAS som bokat mig så det lär väl lösa sig…

Edit: Hittade vart man reggar.

Inte bara kan utan måste göras innan, och så visar du kvitteringen när du anländer. entrynorway.no


Nej, jag skulle inte heller vara orolig för transfer Stockholm. Finns som du säger många fler flighter. Jag skulle vara mer orolig om det var åt andra hållet....
 
Toppen