Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Flygbolagen kan definitivt ha egna krav, men det brukar väl mest handla om vilken typ av mask och ibland ålder vad gäller maskkrav för barn, och inte saker som tester.

För att svara på hela frågan tror jag du också behöver tala om hur gamla barnen är, och huruvida ni vuxna är fullt vaccinerade. Det krävs väl tex test för att byta i Frankfurt numera om man är över 6 år och inte är vaccinerad.
 

Senator

Moderator
Hej Forumet!

Vi har en awardbokning till Cancun med utresa 25/1.

Vi flyger från Arlanda med Lufthansa till Frankfurt, därifrån till Istanbul med Turkish Airlines, och sedan mot slutdestination Cancun fortsatt med Turkish Airlines.

Hemresan sker uteslutande med Turkish Arlines via Istanbul hem till Arlanda.
Alla resor sker i business, vi är två vuxna och två barn.

Min fråga är, behöver vi testa oss på något sätt innan vi åker, vad jag kunnat läsa mig till så behövs i nuläget ingenting för att komma in i Mexico, det enda som tycks behövas är att vi vuxna har munskydd på planen. Kan vissa flygbolag eller flygplatser ha ytterligare krav?

Någon som rest till Mexico nyligen som kan bekräfta?

Stort tack på förhand!
Mvh Fredrik

Flygbolagen kan definitivt ha egna krav, men det brukar väl mest handla om vilken typ av mask och ibland ålder vad gäller maskkrav för barn, och inte saker som tester.

För att svara på hela frågan tror jag du också behöver tala om hur gamla barnen är, och huruvida ni vuxna är fullt vaccinerade. Det krävs väl tex test för att byta i Frankfurt numera om man är över 6 år och inte är vaccinerad.

Tack!

Vi är 38 och 39, våra barn är 2 och 4 år gamla. Vi vuxna har fått 2 doser av vaccinet.

Mvh Fredrik

Jag skulle hålla koll på resan via Tyskland nu som Sveriges smittotal ökar:

https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Dina barn är såpass unga att det är inga krav för dom. Notera att test krävs för inträdde i Lufthansas lounger för ni vuxna.

Det finns redan mycket skrivit om Mexiko i forumet så jag skulle söka lite.

Här är vad som gäller för transit via Istanbul:

Coronavirus (COVID-19) Travel Information
 

mha321

Medlem
Någon som ankommit till LHR T2 (från Arlanda så troligen T2A) på sistone och noterat om det varit normala eller galna köer i passkontroll (för att faktiskt komma ut i London alltså, inte transfer).

När jag var där i oktober var det 2 timmars kö till pass kontrollen (för eu pass, alla maskiner igång och ingen extra kontroll pga covid), och jag funderar lite på om man måste räkna med sådana tider fortfarande eller om det är lite normalare nu.
 

Tomas E

Medlem
Någon som ankommit till LHR T2 (från Arlanda så troligen T2A) på sistone och noterat om det varit normala eller galna köer i passkontroll (för att faktiskt komma ut i London alltså, inte transfer).

När jag var där i oktober var det 2 timmars kö till pass kontrollen (för eu pass, alla maskiner igång och ingen extra kontroll pga covid), och jag funderar lite på om man måste räkna med sådana tider fortfarande eller om det är lite normalare nu.
Jag var bara med om vansinnesköer i somras, när det fortfarande var manuell kontroll av massor av papper. Efter dess, med e-gates, har ca 15 min varit normalt på både T2 och T5 som jag minns det. Två ankomster till T2 de senaste ca 1,5 mån för min del. Så 2h i oktober låter som otur. I de 15 min ingår dock ej tiden att vänta på incheckat bagage.
 

mha321

Medlem
Jag var bara med om vansinnesköer i somras, när det fortfarande var manuell kontroll av massor av papper. Efter dess, med e-gates, har ca 15 min varit normalt på både T2 och T5 som jag minns det. Så 2h i oktober låter som otur. I de 15 min ingår dock ej tiden att vänta på incheckat bagage.
Det låter ju hoppfullt. Baggage har har inte och 15 min är ju lite som i before times. Det är ju ofta nästan 15 minuter promenad att ta sig dit från planet så då kan man ju nyttja några minuter i kön till att vila upp sig :)
 

igelkotten

Medlem
Det låter ju hoppfullt. Baggage har har inte och 15 min är ju lite som i before times. Det är ju ofta nästan 15 minuter promenad att ta sig dit från planet så då kan man ju nyttja några minuter i kön till att vila upp sig :)

Jag har samma upplevelser sedan September ifjol 15 min kö i värsta fall, oftast ingen kö alls.
 

standers

Ny medlem
Befinner mig just nu i USA med familjen och i morgon är det dags för oss att ta oss hem igen. Dom uppgifter som haft tidigare har varit att det inte krävs något test för hemresan i och med att vi är svenska medborgare. Vi flyger med SAS och AF via Paris. En bekant till oss sa att han hade blivit nekad incheckning och var tvungen att ta ett Covid-test när han skulle flyga från USA till CPH med Lufthansa.

Det är svårt att hitta information som ger klara besked på exakt vad som gäller. Läser man informationen hos flygbolagen så tolkar jag det som att det inte skall behövas något test om inte destinationslandet kräver det.

någon som flugit hem från USA i dagarna som kan ge uppdaterad info om vad som gäller?
 

palmen

Moderator
Befinner mig just nu i USA med familjen och i morgon är det dags för oss att ta oss hem igen. Dom uppgifter som haft tidigare har varit att det inte krävs något test för hemresan i och med att vi är svenska medborgare. Vi flyger med SAS och AF via Paris. En bekant till oss sa att han hade blivit nekad incheckning och var tvungen att ta ett Covid-test när han skulle flyga från USA till CPH med Lufthansa.

Det är svårt att hitta information som ger klara besked på exakt vad som gäller. Läser man informationen hos flygbolagen så tolkar jag det som att det inte skall behövas något test om inte destinationslandet kräver det.

någon som flugit hem från USA i dagarna som kan ge uppdaterad info om vad som gäller?
Generellt kan man säga att du måste klara kraven som gäller för varje land du landar i. En del länder har krav på test för transit och andra har det inte. Vad som gäller just i Frankrike har jag inte koll på, ni får läsa på vad som gäller för transit där om det kräver ett test eller ej.

Edit: Tagit bort stycket om krav i Tyskland som inte verkar stämma
 
Last edited:
Toppen