Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Wille91

Medlem
Någon som testat i praktiken? Gick inget morgonflyg till MMX i morgon så skall ta ARN-CPH för att ta tåget över. Och när jag försökte ladda upp mitt covidbevis till SAS för att få ut boardingkort så svarade maskinen att det krävdes PCR testintyg. SAS kundtjänst hänvisade till checkindisken.....

Jag laddade upp mitt Svenska Covidbevis igår för avresa från Kastrup imorgon och det var inga problem, fick SMS med ok från SAS idag. Om det beror på att jkag bor i gränsregionen (Skåne) eller inte låter jag vara osagt. Tolkar reglerna precis som dig.
 

011430121

Medlem
Skall till Berlin på måndag och hemresa på tisdag, testades positiv i måndags denna vecka, om jag skall följa alla regler vilket jag skall är det några problem att åka, har varit feberfri sedan i lördags.
Om jag kommer av någon anledning att testas i Tyskland kommer det att finnas ”spår” av covid så att jag kan hamna i karantän i Tyskland?
 

GOTBound

Medlem
Skall till Berlin på måndag och hemresa på tisdag, testades positiv i måndags denna vecka, om jag skall följa alla regler vilket jag skall är det några problem att åka, har varit feberfri sedan i lördags.
Om jag kommer av någon anledning att testas i Tyskland kommer det att finnas ”spår” av covid så att jag kan hamna i karantän i Tyskland?
FHM säger följande:
Om testet visar att du har covid-19 ska du stanna hemma minst sju dygn efter att du fick de första symtomen. De två sista dygnen ska du känna dig bra och inte ha feber. Du ska följa de förhållningsregler du fått från hälso-och sjukvården.
Hur länge bör jag stanna hemma? — Folkhälsomyndigheten
 

ekf

Medlem
Skall till Berlin på måndag och hemresa på tisdag, testades positiv i måndags denna vecka, om jag skall följa alla regler vilket jag skall är det några problem att åka, har varit feberfri sedan i lördags.
Om jag kommer av någon anledning att testas i Tyskland kommer det att finnas ”spår” av covid så att jag kan hamna i karantän i Tyskland?
Se till att få det där positiva testet registrerat i ditt covidbevis som ett "tillfrisknandebevis"
 

Tomas E

Medlem
Skall till Berlin på måndag och hemresa på tisdag, testades positiv i måndags denna vecka, om jag skall följa alla regler vilket jag skall är det några problem att åka, har varit feberfri sedan i lördags.
Om jag kommer av någon anledning att testas i Tyskland kommer det att finnas ”spår” av covid så att jag kan hamna i karantän i Tyskland?
Du måste mena att du testade positivt i måndags förra veckan? Så du tänkte resa 14 dagar efter du testade positivt och 9 dagar efter du varit symptom/feberfri? Då har du flera dagars marginal till rekommendationerna och bör kunna resa med gott samvete.

Risken att du testar positivt så lång tid efter du blivit symptomfri borde vara minimal, särskilt med snabbtest som är mindre känsligt än PCR.
 

011430121

Medlem
Du måste mena att du testade positivt i måndags förra veckan? Så du tänkte resa 14 dagar efter du testade positivt och 9 dagar efter du varit symptom/feberfri? Då har du flera dagars marginal till rekommendationerna och bör kunna resa med gott samvete.

Risken att du testar positivt så lång tid efter du blivit symptomfri borde vara minimal, särskilt med snabbtest som är mindre känsligt än PCR.
I måndags denna vecka, var som sjukast med relativ hög feber i nyårshelgen.
 

Mr Basic

Medlem
FHM säger följande:
Om testet visar att du har covid-19 ska du stanna hemma minst sju dygn efter att du fick de första symtomen. De två sista dygnen ska du känna dig bra och inte ha feber. Du ska följa de förhållningsregler du fått från hälso-och sjukvården.
Hur länge bör jag stanna hemma? — Folkhälsomyndigheten
Om du hade de första symptomen senast fredag 31/12 och är helt symptomfri from lördag 8/1 så uppfyller du iaf FHM:s krav.
 
Toppen