Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bürgertest (bürger = invånare) är inte för turister dock, det är för invånare i den staten (/närliggande stater). Nu vet jag att det inte följs så noga men kan vara bra att veta att man bryter mot en regel om man tar ett bürgertest utan att bo här. Så även om man inte blir kontrollerad vid teststället så får man ha det i åtanke. Eventuella konsekvenser har jag faktiskt ingen koll på.

Det är faktiskt rätt enkelt, EU-medborgare får gå på samma villkor. Man får inte diskriminera mellan sina egna medborgare och andra EU-medborgare. Däremot får man diskriminera sina egna medborgare inom landet. Det finns många exempel på hur detta funkar i andra sammanhang.

Med det sagt så lämnar du ingen information alls om var du är folkbokförd, intygar inte att du är boende där och ingen avstämning sker mot något register. Och i Berlin marknadsförs testen dessutom mot turister.

Hej,
Ska till kroatien 31/7 och har en spruta, det ska ju räcka dit om det är mellan 42-22 dagar (inte senare än 42 dagar och inte tidigare än 22 dagar) eller antigentest. Vi har vaccin, en spruta, men känns ändå läskigt att bara visa beviset, någon som provat?

Är det någon som har flugit hem till Sverige från Italien via Zürich nyligen? Vad jag förstår så behövs inget test vid transitering i Schweiz och vi behöver ej test för att komma hem. Var jag inte har klart är om SWISS släpper ombord oss utan negativt test trots att våra destinationer inte kräver detta.

Hej,
Ska till kroatien 31/7 och har en spruta, det ska ju räcka dit om det är mellan 42-22 dagar (inte senare än 42 dagar och inte tidigare än 22 dagar) eller antigentest. Vi har vaccin, en spruta, men känns ändå läskigt att bara visa beviset, någon som provat?

Ska till Kroatien 9/8 och undrar samma, tolkar likadant som dig. Har jag förstått rätt att det bara inresan som menas med 22-42 dagar intervallet efter dos 1? Åker nämligen hem på min 42:e dag, men antar att det inte är några problem.

Storbritannien kör sedan flera månader med ett "trafikljussystem" för länder, där bl.a. Sverige (och alla EU-länder utom Malta) är gula och ett begränsat antal länder och territorier är gröna. För gula länder gäller hittills 10 dagars hemkarantän och för röda länder gäller övervakad hotellkarantän. Idag meddelades officiellt av transportministern att fullvaccinerade personer (= 14 dagar efter andra dosen) inte kommer att behöva genomgå karantän ("self isolation") vid inresa till England från gula länder, från 19 juli.
Covid-19: Amber list quarantine for fully vaccinated to end on 19 July - BBC News

Dock
bör man notera att presentationen specifikt angav att detta gäller "UK residents" som har vaccinerats via det brittiska vaccinationsprogrammet. I uttalandet ingick de vill kunna välkomna vaccinerade besökare från bl.a. USA och EU "senare under sommaren", men att regeringen återkommer kring detta. Det är alltså oklart när det sker några lättnader för besökare från andra länder, t.ex. från Sverige.

Beskedet innebär att fullvaccinerade bosatta som anländer från gula länder går under samma regler som övriga personer som anländer från gröna länder. Det krävs fortfarande ett test före inresa (kan vara ett antigentest, ska tas inom 3 dagar före ankomst) och ett PCR-test inom två dagar efter ankomst. Och om detta leder till fler resande lär ju inte köerna till pass- och dokumentkontrollen på Heathrow bli kortare, eftersom dessutom ett till dokument (vaccinationsstatus) ska kollas. :confused: Inga ändringar för röda länder, för övrigt.

Beskedet gäller bara inresa till England, eftersom den brittiska regeringen bara bestämmer över England i hälsofrågor. I Skottland, Wales och Nordirland är det de regionala regeringarna som bestämmer. På sistone har de varit koordinerade vad gäller regler kring internationellt resande, men samtidigt ligger Skottland betydligt högre än England i smittotal, så ska man gissa är det nog inte 100% att Skottland tycker att det är rätt tid för lättnader.

Last edited:
Är det någon som har flugit hem till Sverige från Italien via Zürich nyligen? Vad jag förstår så behövs inget test vid transitering i Schweiz och vi behöver ej test för att komma hem. Var jag inte har klart är om SWISS släpper ombord oss utan negativt test trots att våra destinationer inte kräver detta.

Flög hem från Zürich förra helgen, ingen kontroll varken in eller ut ur landet.

(med Swiss)

Enda kontrollen skedde på Arlanda, vid check in innan flyget ner.

Åkte från Malta via ZRH i juni. Vi var tvungna att registrera våra uppgifter om flygnummer och sittplats på planet och skicka in till Schweiz innan resan. Vi fick en Q R kod som bekräftelse som visades vid incheckningen. Jag hade laddat med utskrifter vad som gällde för transit i Schweiz och villkor för svenska medborgare att åka hem, allt på engelska. Det besparade oss lång tid vid Swiss incheckning i Malta, eftersom de ville se ett negativt PCR-test. Det var skönt att kunna visa svart på vitt vad det var som gällde, så det blev inga problem.

2021w26_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png

Inte helt och hållet positivt. Vissa gröna områden blir gula, och vissa gula blir gröna, men den stora ändringen är kanske Spanien/Portugal, samt Cypern som nu är knallrött.

Toppen