Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kan bara bidra lite till ert ambitösa äventyr med att folk här säger att man får köra genom Slovenien utan test om man lämnar landet inom 6h. Villach-Rijeka tar bara 3 h, så det är görbart. Skippa Italien och kör direkt från Munchen via Österrike istället?

Det blir för jobbigt, jag tror vi ändrar och flyger Kastrup till Split, sen hyrbil och 2,5 veckor i Kroatien.

Ganska stor besvikelse tycker jag, att man på det sätt har gjort det ganska krångligt att semestra i egen bil i år i Europa, vet inte helt ”Re-Open EU” tycks att våra lite sådär. Förre året var vi inte ens hade vacciner var det inget problem.

Men det ska bli bra i Kroatien oavsett!

Ganska stor besvikelse tycker jag, att man på det sätt har gjort det ganska krångligt att semestra i egen bil i år i Europa, vet inte helt ”Re-Open EU” tycks att våra lite sådär. Förre året var vi inte ens hade vacciner var det inget problem.

Det är ju precis det som är problemet. Man ville undvika förra sommaren för att slippa ett förra hösten.

Men det verkar som att man istället fått hösten flyttad till sommaren. Det är inte roligt i varken Spanien eller Portugal. Och Kroatien kommer nog gå samma väg.

Det är ju precis det som är problemet. Man ville undvika förra sommaren för att slippa ett förra hösten.

Man har gjort ett system med 2-3 olika gränser vad giltigheten för tests angår, åldersgränser varierar, det varierar om man det är bra med första spruta eller om det bara är 2 veckor efter annan sprutan, osv. Det är inte enkelt för den resande.

Förhoppsnings blir det kortvarigt och förhoppningsvis kommar vaccinen att göra skillanden till att man tör öppna igen.

Tja, även om smittsiffrorna får man ju ändå ha lite perspektiv. De aktuella ECDC-sifforna är 215 för Spanien och 240 för Portugal, per 100 000 invånare och 14 dagar. Under tredje vågen låg Sverige under en 1,5-månadersperiod från slutet av mars till början av maj på 700-800 med samma mått. Så det finns anledning att bete sig någorlunda vettigt och iaktta viss försiktighet, men i grunden ingen anledning att vara mer rädd eller mer försiktig än man borde ha varit hemma i Sverige i maj.

Säkert,
men vad är trenden för smittspridningen i de länderna menar du?

Jag såg inte heller någon som skrev om vare sig rädda eller oansvariga människor.

Säkert,
men vad är trenden för smittspridningen i de länderna menar du?

Jag såg inte heller någon som skrev om vare sig rädda eller oansvariga människor.
Du efterfrågade väl om det gäller andra råd än normal försiktighet, och eftersom du ställer frågan här antar jag att du menar om man reser dit?
Är det andra råd om man åker till Spanien eller Portugal då? På något sätt har ju smittspridningen tagit fart ordentligt där.
Det var vad jag svarade på. Om du är ute efter en mer allmän covid-diskussion är du kanske i fel forum?

Du efterfrågade väl om det gäller andra råd än normal försiktighet, och eftersom du ställer frågan här antar jag att du menar om man reser dit?

Jag ställde en fråga om vad som händer med smittspridningen i turistländer.

Det var vad jag svarade på. Om du är ute efter en mer allmän covid-diskussion är du kanske i fel forum?

Låt du moderatorerna sköta den saken.

Om ni kikar på den 20 min långa YT-film på svenska där det analyseras varför smittspridningen ökat i landet så får ni bland annat veta att efter skolavslutningarna i juni drog många ovaccinerade ungdomar till Palma och Malaga för att festa hårt och ansvarslöst. Sen åkte dom hem till sina hemstäder och tog med sig smittan. Dom följde i inte rekommendationerna. Smittotalen släpar ju efter 2-3 veckor.

Vi kan väl dämpa oss lite i diskussionen.
Är det något man inte tycker är ok, anmäl gärna inlägget så tittar vi på det istället för att bara påtala att moderatorer ska ta det.
Med det sagt så kommer vi låta ovan diskussion vara kvar men vill ni fortsätta den så kör gärna i PM istället.

/Moderator

Sorry för tjat, men är det någon som testat att flyga med SAS från USA till Sverige via CPH nyligen?

Enligt danska corona-hemsidan krävs EJ test för transit i CPH, så länge man stannar i transit och inte åker in i Danmark, såvida man inte kommer från ett ”rött” land/område. USA är gult. Jag har ringt danska border police flera ggr och konsekvent fått detta svar - test behövs ej från USA till Sverige, så länge man stannar i transit i CPH. Dock så har jag även skrivit till CPH Airport via mail + Messenger, och där får jag svaret att test behövs (fast det inte ska behövas). Lägligt nog kan man inte maila danska border police så jag kan inte få ett skriftligt svar därifrån.

Så, min fråga lyder - följer danskarna/SAS gällande regler dvs kräver ej test, eller gör de fel och kräver test även om man stannar i transit på CPH?

Är medveten om att landkategorierna kan ändras snabbt och att USA har lite ökad smittspridning nu, och om det klassas om till rött tar jag ett PCR här i USA. För att få ett PCR som funkar tidsmässigt måste vi dock punga upp 375-399 dollar per person, vilket känns smått bisarrt och inget som lockar om man inte verkligen ”måste”.

Toppen