F
Fredrik
Guest
Kraftig spridning i turistländer väcker farhågor för hur smittspridningen verkligen är i tex Kroatien.
Återigen, allt beror ju på hur man reser. Undvik överfulla stränder, gallerior, krogar och nattklubbar. Boka ett eget boende och umgås bara med dem du reser med.Fredrik skrev:Kraftig spridning i turistländer väcker farhågor för hur smittspridningen verkligen är i tex Kroatien.Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Återigen, allt beror ju på hur man reser. Undvik överfulla stränder, gallerior, krogar och nattklubbar. Boka ett eget boende och umgås bara med dem du reser med.Klicka för att utvidga...
Det allmänna rådet är väl att hålla sig borta från folk rent allmänt, oavsett var man är i världen? I fallet röda länder tycker jag personligen att man bör fundera på om man verkligen behöver resa dit öht.Fredrik skrev:Är det andra råd om man åker till Spanien eller Portugal då? På något sätt har ju smittspridningen tagit fart ordentligt där.Klicka för att utvidga...
ekf skrev:Det allmänna rådet är väl att hålla sig borta från folk rent allmänt, oavsett var man är i världen? I fallet röda länder tycker jag personligen att man bör fundera på om man verkligen behöver resa dit öht.Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Återigen, allt beror ju på hur man reser. Undvik överfulla stränder, gallerior, krogar och nattklubbar. Boka ett eget boende och umgås bara med dem du reser med.Klicka för att utvidga...
Tja, även om smittsiffrorna får man ju ändå ha lite perspektiv. De aktuella ECDC-sifforna är 215 för Spanien och 240 för Portugal, per 100 000 invånare och 14 dagar. Under tredje vågen låg Sverige under en 1,5-månadersperiod från slutet av mars till början av maj på 700-800 med samma mått. Så det finns anledning att bete sig någorlunda vettigt och iaktta viss försiktighet, men i grunden ingen anledning att vara mer rädd eller mer försiktig än man borde ha varit hemma i Sverige i maj.Fredrik skrev:Är det andra råd om man åker till Spanien eller Portugal då? På något sätt har ju smittspridningen tagit fart ordentligt där.Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Kan bara bidra lite till ert ambitösa äventyr med att folk här säger att man får köra genom Slovenien utan test om man lämnar landet inom 6h. Villach-Rijeka tar bara 3 h, så det är görbart. Skippa Italien och kör direkt från Munchen via Österrike istället?Klicka för att utvidga...
LarsCph skrev:Ganska stor besvikelse tycker jag, att man på det sätt har gjort det ganska krångligt att semestra i egen bil i år i Europa, vet inte helt ”Re-Open EU” tycks att våra lite sådär. Förre året var vi inte ens hade vacciner var det inget problem.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Det är ju precis det som är problemet. Man ville undvika förra sommaren för att slippa ett förra hösten.Klicka för att utvidga...
Tomas E skrev:Tja, även om smittsiffrorna får man ju ändå ha lite perspektiv. De aktuella ECDC-sifforna är 215 för Spanien och 240 för Portugal, per 100 000 invånare och 14 dagar. Under tredje vågen låg Sverige under en 1,5-månadersperiod från slutet av mars till början av maj på 700-800 med samma mått. Så det finns anledning att bete sig någorlunda vettigt och iaktta viss försiktighet, men i grunden ingen anledning att vara mer rädd eller mer försiktig än man borde ha varit hemma i Sverige i maj.Klicka för att utvidga...
Du efterfrågade väl om det gäller andra råd än normal försiktighet, och eftersom du ställer frågan här antar jag att du menar om man reser dit?Fredrik skrev:Säkert,men vad är trenden för smittspridningen i de länderna menar du?Jag såg inte heller någon som skrev om vare sig rädda eller oansvariga människor.Klicka för att utvidga...
Det var vad jag svarade på. Om du är ute efter en mer allmän covid-diskussion är du kanske i fel forum?Fredrik skrev:Är det andra råd om man åker till Spanien eller Portugal då? På något sätt har ju smittspridningen tagit fart ordentligt där.Klicka för att utvidga...
Tomas E skrev:Du efterfrågade väl om det gäller andra råd än normal försiktighet, och eftersom du ställer frågan här antar jag att du menar om man reser dit?Klicka för att utvidga...
Tomas E skrev:Det var vad jag svarade på. Om du är ute efter en mer allmän covid-diskussion är du kanske i fel forum?Klicka för att utvidga...