Vi planerar att köra i bil från Malmö till Kroatien via Danmark/Tyskland/Österrike/Italien med nätter i Tyskland och Italien på vägen dit. Det är inte helt enkelt att ta reda på vad som gäller. Vi åker från Malmö 18/7, år i Tyskland 19-20/7, i Venedig 21-23/7 och sen i Kroatien efter des.
Som jag kan förstår är det i Tyskland ingen restriktioner när man reser från ett grönt område (Skåne), dog har en del av hotelerna på deras hemsida krav om negativ test, men vet inte om det är för att de inte är uppdatereda. Det måste jag fråga om.
I re-open EU står att Italien har krav om negativ test max 48 timmar gammal, inte om det också gäller från gröna områden – men det ser ut som att det är. Lite jobbet eftersom vi då måste fixa test i München. Bara barn under 6 år är undantagna.
Kroatien samma – vilket då betyder at vi ska ordna en test till i Italien! Här är barn under 12 år som resor undantagna (min dottar är 9 år).
Något mer jobbigt och krångliga regler jämfört med sommarn förre året vad resa med bil i EU angår kan man tycke, der var ingen krav om test nånstans. Man hade jo hoppas, att det skulle göra det enkelt med covid-pas. Men om man resor i flera länder över t.ex. en vecka går det jo inte att använda om man inte är färdigvaccinerat.
Jag är färdigvaccinerat nu, men min fru först 14 dagar efter annan sprutan den 25 Juli.
Någon som har åkt bil (eller skall åka bil denna sommarn i Europa) som har lite erfarenhet hur det i praktiken fungerar?