Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Någon som vet hur läget är för oss svenskar (från göteborg) som skall flyga från CPH till AGP? Jag tolkar informationen här https://en.coronasmitte.dk som att vi inte behöver ta något antigen/pcr test för att få flyga från CPH? Vi är inte vaccinerade.

Vad gäller för entry i AGP nu? Finns det någon hemsida där man kan läsa vad som gäller exakt i nutid?

Tack på förhand, vi flyger på söndag :)
https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark/categorization-of-countries

Scrolla ner till Overview of applicable travel restrictions.
Notera att SAS Goldlounge kräver negativt Antigen.

Kikar på flyg från Helsingfors till Prag via München med Lufthansa. För tillfället kräver varken Tjeckien eller Finland test eller karantän åt någondera håll, men jag försöker förstå Lufthansas egna reseregler som är som följande:

Transfer via Frankfurt and Munich: Simplified rules for passengers
Simplified rules now apply for passengers travelling to Germany on an international flight with a connecting flight to a Schengen country. Provided that the entry requirements of the destination country are met by the guests, a transfer in Germany (including entering into the Schengen area) is now possible. Prerequisites are a confirmed ticket for the onward flight within 24 hours and/or other documentation for the onward journey. The required proof of a negative Corona test, the vaccination against Covid-19 or the immunity is still required (exception non-Schengen to non-Schengen).
https://www.lufthansa.com/us/en/entry-requirements

Förstår jag det rätt att vi ändå måste ta test för att få flyga? Vi har endast en dos mRNA i kroppen då.

Kikar på flyg från Helsingfors till Prag via München med Lufthansa. För tillfället kräver varken Tjeckien eller Finland test eller karantän åt någondera håll, men jag försöker förstå Lufthansas egna reseregler som är som följande:

Förstår jag det rätt att vi ändå måste ta test för att få flyga? Vi har endast en dos mRNA i kroppen då.

Ja, alltid vid inresa till Tyskland med flyg behöver du visa intyg på negativt test, eller att du är fullvaccinerad (sedan minst 2v) eller tillfrisknad, oavsett om man reser från riskområde eller inte.

Nyligen hemkommen från Polen. Enkelt att visa vaccinbeviset när man skulle in i landet.
I övrigt var det som att corona inte existerar i det landet. Mängder med polska turister där jag var. Alla har munskydden under näsan, om dom nu har munskydd (inomhus). Men det var trevligt att resa igen.

Nyligen hemkommen från Polen. Enkelt att visa vaccinbeviset när man skulle in i landet.
I övrigt var det som att corona inte existerar i det landet. Mängder med polska turister där jag var. Alla har munskydden under näsan, om dom nu har munskydd (inomhus). Men det var trevligt att resa igen.

Låter åtminstone bättre än t ex Mall of Scandinavia en lördag ;)

Tittar de noggrant på hur många dagar som gått sedan dos 2 tyckte du? Har en vän som reser till Polen dag 14 ifall vaccindagen är dag 0, eller dag 13 om vaccindagen räknas som dag 1.

Låter åtminstone bättre än t ex Mall of Scandinavia en lördag ;)

Tittar de noggrant på hur många dagar som gått sedan dos 2 tyckte du? Har en vän som reser till Polen dag 14 ifall vaccindagen är dag 0, eller dag 13 om vaccindagen räknas som dag 1.
Svårt att säga, han kollade på mitt papper sen kollade han på sitt egna papper, men det gick ju fort för kön var ju lång. Så inte så noga tror jag. :)

Vi planerar att köra i bil från Malmö till Kroatien via Danmark/Tyskland/Österrike/Italien med nätter i Tyskland och Italien på vägen dit. Det är inte helt enkelt att ta reda på vad som gäller. Vi åker från Malmö 18/7, år i Tyskland 19-20/7, i Venedig 21-23/7 och sen i Kroatien efter des.

Som jag kan förstår är det i Tyskland ingen restriktioner när man reser från ett grönt område (Skåne), dog har en del av hotelerna på deras hemsida krav om negativ test, men vet inte om det är för att de inte är uppdatereda. Det måste jag fråga om.

I re-open EU står att Italien har krav om negativ test max 48 timmar gammal, inte om det också gäller från gröna områden – men det ser ut som att det är. Lite jobbet eftersom vi då måste fixa test i München. Bara barn under 6 år är undantagna.

Kroatien samma – vilket då betyder at vi ska ordna en test till i Italien! Här är barn under 12 år som resor undantagna (min dottar är 9 år).

Något mer jobbigt och krångliga regler jämfört med sommarn förre året vad resa med bil i EU angår kan man tycke, der var ingen krav om test nånstans. Man hade jo hoppas, att det skulle göra det enkelt med covid-pas. Men om man resor i flera länder över t.ex. en vecka går det jo inte att använda om man inte är färdigvaccinerat.

Jag är färdigvaccinerat nu, men min fru först 14 dagar efter annan sprutan den 25 Juli.

Någon som har åkt bil (eller skall åka bil denna sommarn i Europa) som har lite erfarenhet hur det i praktiken fungerar?

Jag är ute med bil i Tyskland nu. Stickprov vid gränsen, annars lugnt (incheckningen i Sverige kaosartad dock, ingen personal och incheckningsautomaterna kassa).

Ett hotell hitintills har krävt test/vaccination. Men det är ju delstaterna som kräver det och de reglerna ändras konstant.

Annars är det mesta öppet i Tyskland. Attraktioner kräver förregistering, munskyddsdisciplinen är stenhård inomhus. Tänk på att det är registreringsplikt ibland i vissa butiker och på alla restauranger om du äter inomhus. Fick en utskällning på McDonalds för jag fattade inte att den skrynkliga QR-koden på disken var något jag skulle bry mig om. Det är en massa olika appar och så. Men det är QR-koder överallt, så håll ögonen öppna när du går in någonstans.

Var också uppmärksam på enkelriktade flöden på exempelvis bensinmackar när du ska betala.

Kan rekommendera Corona warn-appen och Luca. Verkar vara de mest populära.

skulle du behöva testa dig så kan du googla på bürger test och staden du är i. Det är gratis och snabbt. Tidsbokning krävs dock.

Ja, men det är inte Lufthansas regler, det är federala regler. Test krävs.

skulle du behöva testa dig så kan du googla på bürger test och staden du är i. Det är gratis och snabbt. Tidsbokning krävs dock.

Bürgertest (bürger = invånare) är inte för turister dock, det är för invånare i den staten (/närliggande stater). Nu vet jag att det inte följs så noga men kan vara bra att veta att man bryter mot en regel om man tar ett bürgertest utan att bo här. Så även om man inte blir kontrollerad vid teststället så får man ha det i åtanke. Eventuella konsekvenser har jag faktiskt ingen koll på.

En bekant till mig ska flyga med SAS anslutande flyg Göteborg-Arlanda, övernattning på Arlanda och nästa dag Arlanda-Vilnius. Antigen test är planerat att göras på Arlanda vid mellanlandningen (personen är ännu inte vaccinerad).

Någon som vet hur det fungerar med incheckningen hos SAS då? Att det bara går att checka in sträckan Göteborg-Arlanda och sen efter ha presenterat testresultat vid incheckning på Arlanda (eller laddat upp till SAS) kunna checka in på sträckan Stockholm-Vilnius? Eller kräver SAS testresultatet i förväg för incheckning även innan första flyget? (alltså att då antigen testet måste göras innan avresan från Göteborg)

Toppen