Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nederländerna räknar Sverige från och med imorgon 1 juli som "safe", vilket gör att vi kan resa in i Nederländerna fritt utan varken vaccinbevis, Covid-test eller karantän.

Checklist for entering or returning to the Netherlands from abroad | Coronavirus COVID-19 | Government.nl

Tidigare har det krävts intyg och karantän vid inresa, men inte vid transit. Smidigt för oss som reser via AMS och nu kan lämna flygplatsen om vi vill vid längre byten eller övernattningar.

UD Resklar också uppdaterat med information:

Nederländerna - Sweden Abroad

Enligt italienska nyheterna, nu på morgonen, så verkar Delta-versionen skicka tillbaka vissa regioner direkt från zon vit (få begränsningar) till röd (den allra mest stränga) bara dagar efter man öppnade upp landet. Inget offentligt på statliga sidor ännu, men i t.ex. regionen Molise så har uttalat sig om att man troligen tvingas "stänga igen" inom kort.
Har en resa planerat till Italien i september, så ovan är ju ett litet orosmoln. Har du någon mer information?

Det är lite det jag försöker kommunicera här, det är en sak att ha rätten på sin sida och en annan att chansa en tråkig start på semestern för något i det finstilta. Om jag kan betala 800kr för att ha sinnesfriden på min sida så är det lätt värda pengar.
Är inne på samma spår, helt ok pris för att det ska bli så strul som möjligt.

Har bekanta som igår (tisdag 29/6) åkte till Malaga och gjort Antigen-test inför avresa, på Arlanda frågade dom om man behövde visa provsvar med tanke på dom nya reglerna och fick svaret att det inte var uppdaterat i systemet än så det var provsvar som gällde, väl i Spanien var det bara SpTH:s Q-R-kod dom ville kolla. :eek:

Har bekanta som igår (tisdag 29/6) åkte till Malaga och gjort Antigen-test inför avresa, på Arlanda frågade dom om man behövde visa provsvar med tanke på dom nya reglerna och fick svaret att det inte var uppdaterat i systemet än så det var provsvar som gällde, väl i Spanien var det bara SpTH:s Q-R-kod dom ville kolla. :eek:
Idag på morgonen överhörde jag dem skicka Spanien resenärerna till automaterna istället för den vanliga fållan så det svänger fort

Kontrollen i Spanien har sedan November 2020 endast varit Q-R-kod, med slumpvis kontroll av PCR/Antigen-Test. Dock finns det en fråga när man genererar Q-R koden som är någonting i stil med "Har du ett negativt PCR-test/Antigen test?" vilken man måste bocka i JA för att generera koden (Frågan numera omformulerade i och med gröna länder om jag förstår rätt)... Absolut kan man chansa om de inte kollar på Arlanda men med (skrämsel) böter på närmare 3000€ vid ankomst utan negativit test, tror jag det är få som tagit chansen.

Arlanda idag 03:40. Köerna börjar hopa sig till 06:XX flygen. Många tar det där med att vara ute i god tid allvarligt. De kollar alla papper redan i check-in. Lustig grej som vi råkade ut för var att för första gången kunde inte Taxi Stockholm garantera en Taxi 03:30. Blev Taxikurir istället utan problem men om ni planerar liknande avgångstid så boka en Taxi tidigt.

Kontrollen i Spanien har sedan November 2020 endast varit Q-R-kod, med slumpvis kontroll av PCR/Antigen-Test. Dock finns det en fråga när man genererar Q-R koden som är någonting i stil med "Har du ett negativt PCR-test/Antigen test?" vilken man måste bocka i JA för att generera koden (Frågan numera omformulerade i och med gröna länder om jag förstår rätt)... Absolut kan man chansa om de inte kollar på Arlanda men med (skrämsel) böter på närmare 3000€ vid ankomst utan negativit test, tror jag det är få som tagit chansen.
Det är väl högst osannolikt att man skulle få böter eller ens hotas med böter om man följer reglerna?

Toppen