Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Det är väl högst osannolikt att man skulle få böter eller ens hotas med böter om man följer reglerna?
Tror att du kan ha missuppfattat. Vad jag syftade på var att den som skrev det citerade inlägget tyckte det var konstigt att endast Q-R kod visades i Spanien och inte negativt test, det är så det varit under längre tid. Bötern gäller såklart från länder som inte ännu är "gröna", vilket då betyder att om man Inte följer reglerna och anländer utan test.
upload_2021-7-1_9-29-17.png

TravelDoc Passenger View - TravelDoc.Website

Har en resa planerat till Italien i september, så ovan är ju ett litet orosmoln. Har du någon mer information?

Inga mer information i dagsläget. Man får ha is i magen och se hur detta utvecklas, iom att varje nyhetssändning innebär nya insikter. Jag gissar att ambitionen är att hålla den, för turistekonomin viktiga (och därmed totalen iom att den i Italien utgör 14%), åtminstone till Oktober. Däremot så kan man ju inte kontrollera vilken väg smittspridningen tar, och vi har ju tidigare observerat att Italienska regeringen verkar agera rätt strikt i sin strävan att förhindra spridningen.

Nu vet vi iaf att spridningen av Delta är stor i södra Italien, så effekterna av detta blir styrande gissar jag. Kan tänka mig att man kommer låta ekonomin styra, om det "bara" blir spridning men få dödsfall/allvarligt sjuka. Vaccinationstakten är rätt hög i Italien, och man ska väl ha vaccinerat alla (utom de som vägrar) innan du åker.

Nästa "spännande" händelse den här veckan efter att covidbevis.se öppnat är ju om hela Sverige eller några fler regioner kommer bli grönmarkerade på den här kartan kl 23.59 ikväll.

Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to travel measures in the EU

Det kommer ju i så fall öppna upp för oss att besöka ännu fler länder utan covid-tester. I mitt fall Kroatien på lördag. Har ändå ett test bokat imorn som kommer vara försent att avboka när kartan uppdateras. Chansa eller inte?

Nästa "spännande" händelse den här veckan efter att covidbevis.se öppnat är ju om hela Sverige eller några fler regioner kommer bli grönmarkerade på den här kartan kl 23.59 ikväll.

Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to travel measures in the EU

Det kommer ju i så fall öppna upp för oss att besöka ännu fler länder utan covid-tester. I mitt fall Kroatien på lördag. Har ändå ett test bokat imorn som kommer vara försent att avboka när kartan uppdateras. Chansa eller inte?

Ta testet, om inte annat så kanske kanske det sparar lite tid i Kroatien om inte alla har hunnit bli superuppdaterade sen kartan ändrades.

Vet du att Kroatien uppdaterar sina egna listor från torsdag till redan på lördag respektive? T.ex. Spanien gör det inte utan det tar några dagar till. Notera att kartan heter "maps in support of...", ECDC:s färguppdatering i sig har ingen automatisk rättsverkan i de olika EU-länderna utan utgör ett stöd till det nationella beslutsfattandet.

Så har du ingen koll på hur snabbt det går i Kroatien så bör du testa dig.

Vet du att Kroatien uppdaterar sina egna listor från torsdag till redan på lördag respektive? T.ex. Spanien gör det inte utan det tar några dagar till. Notera att kartan heter "maps in support of...", ECDC:s färguppdatering i sig har ingen automatisk rättsverkan i de olika EU-länderna utan utgör ett stöd till det nationella beslutsfattandet.

Så har du ingen koll på hur snabbt det går i Kroatien så bör du testa dig.
Kommer testa mig av omsorg till mina medpassagerare. Kroatien har ingen egen lista utan följer EU:s:

"Passengers coming directly from the countries and / or regions of the European Union, i.e. countries and / or regions of the Schengen Area and Schengen associated countries, and who are currently in the so-called green list of the European Centre for Disease Prevention and Control"

https://www.koronavirus.hr/recommendations-and-instructions-for-crossing-the-state-border/736

Toppen