Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Och NU ändrade Kroatien texten på sin webbsida så att det inte står nånting alls om grönt. Tur att jag har testet bokat. Tack @ssh9721 som uppmärksammade detta.
Just nu, vi reser (planerat…) i början av augusti, kvalar 3 av 4 resenärer in på olika sätt med dessa regler. 2 har fått första dosen vaccin inom rätt antal dagar, ena sonen har haft bekräftad covid. Bara yngsta grabben som är 12 år som behöver testas inför resan. ( jag läser undantagen som att det gäller barn som är under 12 år). Men en månad är lång tid i covid-världen så reglerna hinner nog ändras igen. ;)

Just nu, vi reser (planerat…) i början av augusti, kvalar 3 av 4 resenärer in på olika sätt med dessa regler. 2 har fått första dosen vaccin inom rätt antal dagar, ena sonen har haft bekräftad covid. Bara yngsta grabben som är 12 år som behöver testas inför resan. ( jag läser undantagen som att det gäller barn som är under 12 år). Men en månad är lång tid i covid-världen så reglerna hinner nog ändras igen. ;)
Så är det. Regler ändras snabbt. I det här fallet en försämring. Tänker på alla som ska flyga till Kroatien imorgon från en grön zon och som inte har test eller vaccin. Blir nog stoppade.

Är det någon som är insatt vad som gäller hos Swiss

Har en bokning imorgon, men då covidpasset är ett fiasko så behöver jag boka om (vilket man kan) ,dock så står det hos Swiss att minimum tiden att göra så är olika beroende på flygplats (ZRH är 3h ex)

Så frågan äro, vad är minimum tiden att göra det om man flyger ut från ARN? :)

Svarar på min egen fråga, det kanske hjälper nån framöver.

Flyget skulle avgå kl. 16 imorgon, det är just nu (oklart exakt tid, det gick att ändra senast jag kollade kl. 18) inte möjligt att ändra biljetten, så den får vaskas ifall inget mirakel sker...

Så är det. Regler ändras snabbt. I det här fallet en försämring. Tänker på alla som ska flyga till Kroatien imorgon från en grön zon och som inte har test eller vaccin. Blir nog stoppade.
Nja, de får ju en chans att göra test på plats och invänta svar i karantän. Minns inte om det gällde antigen, då blir det ju ganska skonsamt, bara man får tid någonstans.

Köpenhamnsregionen verkar gul på EU-kartan, det kanske kan ställa till problem för gröna resenärer från Sverige som reser via Köpenhamn till Spanien om det är så att kontrollanterna i Spanien bara utgår från vilket land ett plan kommer ifrån.

Tänkte bara höra hur ni gör med er son som haft Covid. Tar ni en screenshot från 1177 eller har ni fått nåt annat intyg på det? Ställer frågan eftersom jag och frugan båda haft Covid och funderar på att sticka över till Danmark men inte är så sugna på att testa oss. Frågan är ju vad som godtas som ”bevis” för deras del.

Tänkte bara höra hur ni gör med er son som haft Covid. Tar ni en screenshot från 1177 eller har ni fått nåt annat intyg på det? Ställer frågan eftersom jag och frugan båda haft Covid och funderar på att sticka över till Danmark men inte är så sugna på att testa oss. Frågan är ju vad som godtas som ”bevis” för deras del.
Jag har var i Danmark 3gånger nu och har då endast en gång ens behövt uppvisa något i gränskontrollen. Mitt svenska journal utdrag med bekräftad smitt räckte då - det finns inget annat att visa upp, och de vet de likaså.
Väl inne i Danmark så vill restaurangerna och hotellet sen ”covidpass” …men min erfarenhet är att du kan visa upp ett glasspapper så godtar de detta som pass om du själv anser att det är rätt.

Jag har en award bokad hela familjen till PVG sent i december. Denna är avsedd att fungera som en språngbräda till Thailand (HKT). Det känns som man på allvar får börja titta på alternativ då transit i Kina är oerhört otydligt just nu, speciellt då PVG kräver att man går igenom tullar för connecting flights.

Den plågsamma frågan är dock vad man egentligen har för alternativ? Det är mycket mystik kring vad för linjer som faktiskt kommer att råda under vintern än så länge. För oss som gillar att planera i god tid är detta en pulshöjare.

Toppen