Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Åter i Köpenhamn nu där min förlängda Barcelona weekend fortsätter.

Danskarna är avslappnade med covid-pass. Man måste fortsatt visa upp ”intyg” på test etc. på restauranger. Nu är frugans Antigen test snart 4 dagar gammalt, och såväl det som mitt svenska registerutdrag från journal (bekräftad smitta) duger fint för danskarna ännu.. Jag får känslan att det i brist på fastslagna rutiner (såsom med pass och annan myndighetskontroll) så godkänner man godtyckligt det vi presenterar och att gemene kontroll inte egentligen bryr sig.

När vi landade på Cph igår så testades ingen efter landning (krävdes ej heller test före boarding). Man kunde om man ville gå ut och testa sig efter landningen utanför Kastrup, men vi tog tåget direkt in till Cph vilket gick lika bra.

Vid ankomst från GOT tidigt i morse var det Pir-B och ingen kontroll av dokument. Passagerare som skall in i Danmark ombads via skyltar att testa sig vid gate B2 [oklart om skyltarna var pre-26/6 eller inte].

Någon som åkt till ett land som är ok med endast första vaccinationssprutan?
Enligt Kroatien (https://www.koronavirus.hr/en) är det ok men frågan är om man vågar. Jag åker dit 17e juli. Nu tolkar jag det som Stockholm är grön listat men här är för de länder/regioner som inte är grönlistade.

All other passengers who come to the Republic of Croatia from EU / EEA member states / regions, and which are currently not on the so-called green list of the European Centre for Disease Prevention and Control, must present one of the following documents:

certificate showing that they have received the first dose of the Pfizer, Moderna or Gamaleya vaccine, on the basis of which they can enter the Republic of Croatia in the period of 22 to 42 days from receiving the vaccine, or 22 to 84 days from receiving the first dose of the AstraZeneca vaccine;

Någon som åkt till ett land som är ok med endast första vaccinationssprutan?
Enligt Kroatien (https://www.koronavirus.hr/en) är det ok men frågan är om man vågar. Jag åker dit 17e juli. Nu tolkar jag det som Stockholm är grön listat men här är för de länder/regioner som inte är grönlistade.

All other passengers who come to the Republic of Croatia from EU / EEA member states / regions, and which are currently not on the so-called green list of the European Centre for Disease Prevention and Control, must present one of the following documents:

certificate showing that they have received the first dose of the Pfizer, Moderna or Gamaleya vaccine, on the basis of which they can enter the Republic of Croatia in the period of 22 to 42 days from receiving the vaccine, or 22 to 84 days from receiving the first dose of the AstraZeneca vaccine;
Ska till Kroatien men hoppas på att Sverige blir grönlistat innan dess. Vågar inte chanse så har, trots att jag fått en dos, bokat ett antigentest. Bättre betala 700 kr än att bli nekad inträde på SPU

Troligen kan man lita mer på att Mellersta Norrland och Stockholm undantas från särskilda inreseregler till Spanien nu eftersom det står på UD:s resklar…

Det är nog att våghalsigt att lämna så mycket tolkning till individuell tulltjänsteman. Jag menar, ska dom börja slå upp din födelseort i atlas?

Var och en väljer förstås sin egen risknivå.

Jag tror ni krånglar till saker och ting i onödan eller så är jag väldigt naiv. Men jag personligen har väldigt svårt att tro att tulltjänstemän i div olika länder kommer att fråga vilket län i Sverige ni kommer ifrån, utan snarare vilken flygplats ni har åkt ifrån.
Precis som dom frågade mig när jag anlände till PMI häromveckan.

Man anses vara fullvaccinerad 14 dagar efter andra dosen...hur räknar EU då tror ni? Från dag 14 eller dag 15? Blir ju avgörande om man tex ska resa en fredag 14 dagar efter vaccinationen eller behöver vänta till lördagen. Danmark tänker jag på främst.

Jag tror ni krånglar till saker och ting i onödan eller så är jag väldigt naiv. Men jag personligen har väldigt svårt att tro att tulltjänstemän i div olika länder kommer att fråga vilket län i Sverige ni kommer ifrån, utan snarare vilken flygplats ni har åkt ifrån.
Stämmer också väl överens med infon om resande från Sverige till Spanien från IATA via SAS.se;
  • Passengers must have:
    - a negative COVID-19 NAAT or antigen test taken at most 48 hours before arrival. The test result must be in English, French, German, Spanish or accompanied by a certified Spanish translation; or
    - a COVID-19 vaccination certificate showing that they were fully vaccinated with AstraZeneca (Vaxzevria), Janssen, Moderna or Pfizer-BioNTech, Serum Institute of India, Sinopharm or Sinovac at least 14 days before arrival; or
    - a COVID-19 recovery certificate issued at least 11 days after the positive COVID-19 NAAT test result. The sample for the certificate must have been taken at most 180 days before arrival.
  • This does not apply to passengers younger than 12 years.
  • This does not apply to passengers arriving from Mellersta Norrland or Stockholm in the Sweden.
Ska åka nu på söndag och har Antigen-test bokat för lördag, frågan är om man vågar skippa att ta provet. :eek:

Ska åka nu på söndag och har Antigen-test bokat för lördag, frågan är om man vågar skippa att ta provet. :eek:

Det är lite det jag försöker kommunicera här, det är en sak att ha rätten på sin sida och en annan att chansa en tråkig start på semestern för något i det finstilta. Om jag kan betala 800kr för att ha sinnesfriden på min sida så är det lätt värda pengar.

Toppen