Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kan man lita på att alla känner till detta

Funderat på samma och kommit fram till att det känns för oklart för att våga. ”Mellersta Norrland” (även om det finns en karta) känns inte övertydligt. Jag vågar inte chansa, utan kommer att följa huvudregeln; antingen PCR/antigentest eller två doser vaccin + 2 v.

Last edited:
Funderat på samma och kommit fram till att det känns för oklart för att våga. ”Mellersta Norrland” (även om det finns en karta) känns inte övertydligt. Jag vågar inte chansa, utan kommer att följa huvudregeln; antingen PCR/antigentest eller två doser vaccin + 2 v.
Tror inte heller det är värt att chansa på att folk utanför Sverige vet något om vår definition av Norrland. Min erfarenhet är att majoriteten av svenskar inte ens har koll på det :)

Jag laddade upp dokument vid midnatt för flygning kl 06:40. Fick sms efter 15-20 minuter och kunde då även hämta boardingpass i appen. Nu skulle jag ändå checka in väska så det blev köande ändå men behövde inte visa upp mina dokument igen. Bra service tycker jag.
Jag laddade upp dokument för ca fyra timmar sedan, dokumenten har status submitted och jag väntar [fortfarande] på svar från SAS [red eye utan bagage så att slippa incheckningsdisken är en fördel].

Jag laddade upp dokument för ca fyra timmar sedan, dokumenten har status submitted och jag väntar [fortfarande] på svar från SAS [red eye utan bagage så att slippa incheckningsdisken är en fördel].
När jag laddade upp våra två bevis tog det ca 30 min att få dessa godkända. Därefter kunde vi få våra boardingkort i mobilen. Detta var en onsdag eftermiddag. När vi checkade in vår väska på torsdag morgon på Kastrup tackade damen i incheckningen att dokumenten redan var klara. Hoppas att du snart får svar. Återkoppla gärna.

När jag laddade upp våra två bevis tog det ca 30 min att få dessa godkända. Därefter kunde vi få våra boardingkort i mobilen. Detta var en onsdag eftermiddag. När vi checkade in vår väska på torsdag morgon på Kastrup tackade damen i incheckningen att dokumenten redan var klara. Hoppas att du snart får svar. Återkoppla gärna.
Det är nu jag börjar fundera på om det har helgstängt på Travel-Ready Center… eller om jag skall ladda upp en screen shot från telefonen istället för den .pdf jag redan laddat upp.

Det är nu jag börjar fundera på om det har helgstängt på Travel-Ready Center… eller om jag skall ladda upp en screen shot från telefonen istället för den .pdf jag redan laddat upp.

Nu kl 22:33 skickade SAS ett sms att min inskickade dokument var godkännandena.
I SAS appen fick jag nu upp det första boardingkortet digitalt, de andra bör dyka upp allt eftersom.

Datapunkt: dokument inskickade kl. 13:34, godkända av SAS Travel-Ready Center kl. 22:33.

Last edited:
Som sagt så verkar Stockholm och Mellersta Norrland vara undantagna från listan av riskområden i den senaste uppdateringen från Spanien: https://www.mscbs.gob.es/profesiona...s_de_riesgo_entre_28-06-2021_y_04-07-2021.pdf

Kan man lita på att alla känner till detta när man ska ut på resa om en vecka och räcker det med ett utdrag från folkbokföringen för att bevisa att man bor i Stockholm?

Vi åker ner till Mallis i mitten på nästa vecka och bor i Sthlm, så väntar med spänning på att någon hinner rapportera så man ev. slipper böka med testandet för hela familjen.

Vi åker ner till Mallis i mitten på nästa vecka och bor i Sthlm, så väntar med spänning på att någon hinner rapportera så man ev. slipper böka med testandet för hela familjen.

Vi åker också ner nästa vecka men har bokat antigentest på ARN 3t innan avgång för de vuxna.

Åter i Köpenhamn nu där min förlängda Barcelona weekend fortsätter.

Danskarna är avslappnade med covid-pass. Man måste fortsatt visa upp ”intyg” på test etc. på restauranger. Nu är frugans Antigen test snart 4 dagar gammalt, och såväl det som mitt svenska registerutdrag från journal (bekräftad smitta) duger fint för danskarna ännu.. Jag får känslan att det i brist på fastslagna rutiner (såsom med pass och annan myndighetskontroll) så godkänner man godtyckligt det vi presenterar och att gemene kontroll inte egentligen bryr sig.

När vi landade på Cph igår så testades ingen efter landning (krävdes ej heller test före boarding). Man kunde om man ville gå ut och testa sig efter landningen utanför Kastrup, men vi tog tåget direkt in till Cph vilket gick lika bra.

Toppen