Karlssonskan
Medlem
Ja det var ju det där med att läsa hela texten...
Ja det var ju det där med att läsa hela texten...
Nja, det är nog att hoppas på lite för mycket att förvänta sig en nedgång från knappt 150 till under 50 på en vecka. Nedgången i smittotalen (7-dagarssumma) har de senaste dagarna legat på ca 30-40% per vecka på riksnivå. Då krävs det mer än två veckor för att få en nedgång till under 50, så mitt stalltips är snarare tre veckor för att nå den nivån, förutsatt att inte någon del av landet sackar efter alltför mycket.Och fortsätter utvecklingen enligt detta är det inte omöjligt att Sverige tom går under 50 redan nästa fredag, eller senast nästnästa, och därmed blir "riskfritt".
Corona Zahlen weltweit - aktuelle COVID-19 Statistik für jedes Land
Nja, det är nog att hoppas på lite för mycket att förvänta sig en nedgång från knappt 150 till under 50 på en vecka. Nedgången i smittotalen (7-dagarssumma) har de senaste dagarna legat på ca 30-40% per vecka på riksnivå. Då krävs det mer än två veckor för att få en nedgång till under 50, så mitt stalltips är snarare tre veckor för att nå den nivån, förutsatt att inte någon del av landet sackar efter alltför mycket.
Nja, det är nog att hoppas på lite för mycket att förvänta sig en nedgång från knappt 150 till under 50 på en vecka. Nedgången i smittotalen (7-dagarssumma) har de senaste dagarna legat på ca 30-40% per vecka på riksnivå. Då krävs det mer än två veckor för att få en nedgång till under 50, så mitt stalltips är snarare tre veckor för att nå den nivån, förutsatt att inte någon del av landet sackar efter alltför mycket.
Viktigaste lättnaderna är för övrigt vid resa Sverige-Tyskland för högrisk- -> riskområde att man slipper karantänkrav och för riskområde-> ej riskområde att man även slipper PCR-test (som ska göras inför avresa från Sverige) OM(!) man INTE flyger.
Det är fortfarande krav att gå i karantän vid inresa från riskområden, skillnaden är att man kan avbryta karantänen genom att ta ett negativt test efter ankomst.