Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

f6c9673ea75575c3b9b4832691ab528b.jpg
Ja det var ju det där med att läsa hela texten... :confused:

Vet inte om det nämnts tidigare, men vaccinatören Macc Scandinavia som vaccinerar på flera orter i skåne iaf, mailar ett intyg på svenska och engelska efter varje dos. så den som har möjlighet att välja kan därmed säkra upp att man har intyg även om gröna passet inte kommer igång som det ska

• Gilla
Reactions: ekf
På veckans uppdatering av ECDC:s "resekarta" är nu nästan hela Sverige (utom EU-regionen Norra Norrland = Norrbottens och Västerbottens län) "normalrött" istället för mörkrött, vilket betyder <500 fall per 100 000 på 14 dagar. Normalrött är ett brett intervall (150-499, eller t.o.m. 50-499 vid hög andel positiva tester) så en stor del av kontinenten har den färgen.
2021w20-COVID19-EU-EEA-Subnational-Combined-traffic.png

Det har börjat ljusna avsevärt senaste veckan för svenskars resmöjligheter, incidenstalet som många länder går efter har rasat från 350 nyinfektioner per 100k per vecka (vilket iofs är skyhögt relativt sett och jo, alla utvecklade länder testar väldigt mycket) för ett par veckor sedan till ca 150 nu. Detta borde betyda att tyska RKI flyttar Sverige från högriskområde till riskområde (gräns 200 nya infektioner/vecka per 100 000 invånare/tester) imorgon fredag. Och fortsätter utvecklingen enligt detta är det inte omöjligt att Sverige tom går under 50 redan nästa fredag, eller senast nästnästa, och därmed blir "riskfritt".

Corona Zahlen weltweit - aktuelle COVID-19 Statistik für jedes Land

Och fortsätter utvecklingen enligt detta är det inte omöjligt att Sverige tom går under 50 redan nästa fredag, eller senast nästnästa, och därmed blir "riskfritt".

Corona Zahlen weltweit - aktuelle COVID-19 Statistik für jedes Land
Nja, det är nog att hoppas på lite för mycket att förvänta sig en nedgång från knappt 150 till under 50 på en vecka. Nedgången i smittotalen (7-dagarssumma) har de senaste dagarna legat på ca 30-40% per vecka på riksnivå. Då krävs det mer än två veckor för att få en nedgång till under 50, så mitt stalltips är snarare tre veckor för att nå den nivån, förutsatt att inte någon del av landet sackar efter alltför mycket.

Nja, det är nog att hoppas på lite för mycket att förvänta sig en nedgång från knappt 150 till under 50 på en vecka. Nedgången i smittotalen (7-dagarssumma) har de senaste dagarna legat på ca 30-40% per vecka på riksnivå. Då krävs det mer än två veckor för att få en nedgång till under 50, så mitt stalltips är snarare tre veckor för att nå den nivån, förutsatt att inte någon del av landet sackar efter alltför mycket.

Känns mycket lovande, oavsett

Fler varmgrader kanske t.o.m. accelererar nedgången något ?

Den tydliga nedgången, förra året, skedde ju först i juli så denna gången kanske vi får ”hela” sommaren som en möjlighet till att samla energi.

Vi vet ju att det kommer att ske en uppgång igen i höst, men förhoppningsvis mindre aggressiv än sist.

Att bara kunna leva något mer normalt, på svensk mark, känns nog för mig. Kommer ta beslut om utlandsresor när jag ser hur höstens utveckling blir

Ja det är mycket möjligt, jag förutsatte fortsatt mycket hög minskningstakt men är det 30-40 % per vecka och håller sig där så visst, då handlar det mer om midsommar.
Viktigaste lättnaderna är för övrigt vid resa Sverige-Tyskland för högrisk- -> riskområde att man slipper karantänkrav och för riskområde-> ej riskområde att man även slipper PCR-test (som ska göras inför avresa från Sverige) OM(!) man INTE flyger.

Egen bil är fortsatt säkrast transportmedel inom EU vad jag vet, gäller inte bara Tyskland.

Viktigaste lättnaderna är för övrigt vid resa Sverige-Tyskland för högrisk- -> riskområde att man slipper karantänkrav och för riskområde-> ej riskområde att man även slipper PCR-test (som ska göras inför avresa från Sverige) OM(!) man INTE flyger.

Det är fortfarande krav att gå i karantän vid inresa från riskområden, skillnaden är att man kan avbryta karantänen genom att ta ett negativt test efter ankomst.

För högriskområden är det möjligt att avbryta karantänen tidigast på 5e dagen efter inresa.

Ej riskområde har dock inget karantänskrav.

Det är fortfarande krav att gå i karantän vid inresa från riskområden, skillnaden är att man kan avbryta karantänen genom att ta ett negativt test efter ankomst.

Hm...jag har förstått det som att man helt enkelt kan visa upp ett negativt PCR redan vid ankomst till Tyskland (som du alltså kan ha gjort i Sverige) och därmed helt slippa karantän? Om det inte är så enkelt, kan du länka till någon info om när testet i så fall ska tas? Jag menar att utvärderingen av ett PCR brukar ta några timmar även i bästa fall.

Enligt ADAC ska detta test göras +/- 48 timmar relativt tidpunkt för inresa (upp till 72 timmar före för PCR), så det går i så fall att ha ett negativt test med från Sverige och aldrig bli aktuell för karantän. Med reservation för att ADAC visserligen brukar vara pålitligt men inte är en officiell myndighet.

• Rückkehrer aus einem Risikogebiet müssen sich frühestens 48 Stunden (bei PCR-Test frühestens 72 Stunden) vor der Einreise bis spätestens 48 Stunden nach der Einreise auf das Coronavirus testen lassen.

Einreise nach Deutschland: Test- & Quarantäne-Pflicht | ADAC

Last edited:
Toppen