Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mitt pass går ut om 2 år, vilket innebär att mitt nästa ESTA ändå måste förnyas när det är dags att byta passet. Så jag tjänar inte en krona på att vänta med ESTA. Bara en risk att det strular längre fram.

$14 för 2 år innebär att besparingen för varje månad som det går att skjuta på ansökan är 58 cent. Ca: 5 spänn. :)

Förnya passet redan nu och sen ta en ny esta på det. Mitt pass gick ut nästa år men passade på att nyttja både de korta köerna hos polisen såväl som den hyfsat snabba handläggningen av Esta.

Det jag har läst tidigare i samband med artiklar om "gröna intyget" är att en genomgången (historisk) infektion bevisas genom att man har ett positivt PCR-test som är minst 11(?) dagar gammalt. Men eftersom det är ett tag sedan minns jag inte källan.
Så här skriver SVT i sin frågespalt just i dag (Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter):
”Hej Johnny! I den första versionen av e-tjänsten kan du enligt E-hälsomyndigheten bara få intyget om du är vaccinerad mot covid-19.
Arbete pågår för att man ska kunna få Gröna beviset om man kan visa ett negativt covid-19-test eller att man har tillfrisknat, i enlighet med kommande EU-förordning.
Med tillfrisknande menas att man kan visa upp ett positivt covid-19-test som har tagits minst tio dagar tidigare.”

Det låter ju tyvärr som det dröjer lite med just genomgången sjukdom.

• Gilla
Reactions: ekf
Just nu går smittotalen i Sverige tydligt nedåt. När ECDC publicerar den officiella "14-dagarssiffran" på torsdag denna vecka, d.v.s. för vecka 19 och 20, kommer siffran att vara ca 426 per 100 000 inv, ner från 577. Det är första gången på ett bra tag som Sveriges siffra är under 500, som ju är en gräns som har använts av vissa EU-länder gällande karantän för inresande m.m.!

Jag har helt enkelt tagit FHM:s dagssiffror, som nu finns publicerade för alla dagar förra veckan, och räknat om dem.
Min beräkning för vecka 17: 341 per 100 000 inv per 7 dagar
Vecka 18: 326 (-5%)
Vecka 19: 250 (-23%)
Vecka 20: 176 (-30%)

Vill man ha 14-dagarssiffran för vecka 19 och 20 så tar man alltså 250 + 176.

Star Alliance facebook :
The International Air Transport Association (IATA) Travel Pass could be your ticket to quarantine-free travel.
2708.png
1f30d.png
The app helps you store, verify and share your test and vaccine certificates. It's currently being trialled by a number of our member airlines. Find more info here:

https://www.iata.org/en/programs/passenger/travel-pass/ #StarAlliance #StarAllianceMember #FlyWithConfidence

Jag vet inte om jag är trög idag men hur tolkar ni följande;
When should I have a negative test result prior to travelling to Belgium?

People who do not have their primary residence in Belgium must have a negative test result from the age of 6 upon arrival from a red zone (see colour codes). The test should be conducted at the earliest 72 hours before departure to Belgian territory.

• Exceptions:
  • People not travelling to Belgium via a carrier and who have been abroad for a maximum of 48 hours, or will remain in Belgium for a maximum of 48 hours, do not have to present a negative test result. *Travellers who only transit by air and who only enter the transit zone do not have to present a negative test result either. They must have a confirmed ticket for their connecting flight. Travellers must have a negative test result before arriving in Belgium if this is needed to travel on to the final destination. They cannot be tested in Belgium since the entry conditions have not been met.
In the event of an organised trip, the carrier is obliged to check that these passengers submit a negative test result before boarding the organised transport. In the absence of a negative test result, the carrier is obliged to refuse boarding.

What are the current measures? | Coronavirus COVID-19

Jag tolkar det som att PCR test inte behövs om jag stannar mindre än 48h i Belgien [förutsatt att jag flyger GOT-ARN-BRU och inte GOT-CPH-BRU då det danska kravet träder in]

Last edited:
Jag vet inte om jag är trög idag men hur tolkar ni följande;
When should I have a negative test result prior to travelling to Belgium?

People who do not have their primary residence in Belgium must have a negative test result from the age of 6 upon arrival from a red zone (see colour codes). The test should be conducted at the earliest 72 hours before departure to Belgian territory.

• Exceptions:
  • People not travelling to Belgium via a carrier and who have been abroad for a maximum of 48 hours, or will remain in Belgium for a maximum of 48 hours, do not have to present a negative test result. *Travellers who only transit by air and who only enter the transit zone do not have to present a negative test result either. They must have a confirmed ticket for their connecting flight. Travellers must have a negative test result before arriving in Belgium if this is needed to travel on to the final destination. They cannot be tested in Belgium since the entry conditions have not been met.
In the event of an organised trip, the carrier is obliged to check that these passengers submit a negative test result before boarding the organised transport. In the absence of a negative test result, the carrier is obliged to refuse boarding.

What are the current measures? | Coronavirus COVID-19

Jag tolkar det som att PCR test inte behövs om jag stannar mindre än 48h i Belgien [förutsatt att jag flyger GOT-ARN-BRU och inte GOT-CPH-BRU då det danska kravet träder in]

Eftersom du ankommer Belgien med flyg, vilket räknas som carrier, åker du nog på test ändå.

Från samma källa;
  1. For the purposes mentioned below, “carrier” means:
  • a public or private air carrier;
  • public or private maritime transport;
  • an inland waterway carrier;
  • a public or private train or bus operator for transport from a country outside the European Union and the Schengen area.

Toppen