Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Så här står det i pressmeddelandet efter rådets (= EU-ländernas ministrars) beslut i torsdags:

Rådet har antagit en ändringsrekommendation om de tillfälliga restriktionerna för icke nödvändiga resor till EU. Ändringsförslaget utgör ett svar på de pågående vaccinationskampanjerna såtillvida att vissa undantag införs för vaccinerade personer och kriterierna lättas för att häva restriktionerna för tredjeländer. Samtidigt beaktas de möjliga riskerna med nya varianter genom att en nödbromsmekanism fastställs så att man snabbt ska kunna reagera när en variant av särskilt intresse eller en oroande variant uppkommer i ett tredjeland.

För att restriktionerna för icke nödvändiga resor ska kunna hävas för ett visst tredjeland höjs antalet [tillåtna] covid-19-fall per 100 000 invånare under de senaste 14 dagarna från 25 till 75 enligt de nya reglerna. Hänsyn bör också tas till hur vaccineringen av befolkningen mot viruset fortskrider. För att bemöta den risk som nya varianter medför bör samtidigt upptäckten av varianter av särskilt intresse i ett land nu beaktas tillsammans med de oroande varianterna.

Andra befintliga kriterier fortsätter att tillämpas, bland annat ett stabilt eller sjunkande antal nya fall, antalet utförda tester, en andel som testar positivt på 4 % bland alla tester som gjorts, den generella hanteringen av covid-19 i landet samt tillförlitligheten i den tillgängliga informationen. Ömsesidigheten bör fortsätta att beaktas i varje enskilt fall.
Minst sagt luddigt, men det verkar ändå finnas en tydlig koppling till smittspridning och vaccination, medan UD åtminstone tidigare om jag inte missminner mig tittade på riskerna för att inte kunna ta sig hem.

Förstår inte riktigt. Varför har eventuella problem att resa till en plats med saken att göra?

Det är en av parametrarna man tittar på!

UD:s avrådan
Avrådansbeslut baseras på flera kriterier som vägs in till en helhetsbedömning. Antalet smittade personer i landet ligger i sig inte till grund för UD:s avrådan utan det gör de åtgärder och restriktioner som länder inför för att begränsa smittspridning och som i stor omfattning påverkar resenärer, till exempel landets infrastruktur, möjligheten att få vård eller resa till, från och inom landet. Det är det allmänna säkerhetsläget för resenärer som prioriteras vid avrådansbeslut.

Information om UD:s arbete med anledning av coronaviruset - Regeringen.se

Det är en av parametrarna man tittar på!

UD:s avrådan
Avrådansbeslut baseras på flera kriterier som vägs in till en helhetsbedömning. Antalet smittade personer i landet ligger i sig inte till grund för UD:s avrådan utan det gör de åtgärder och restriktioner som länder inför för att begränsa smittspridning och som i stor omfattning påverkar resenärer, till exempel landets infrastruktur, möjligheten att få vård eller resa till, från och inom landet. Det är det allmänna säkerhetsläget för resenärer som prioriteras vid avrådansbeslut.

Information om UD:s arbete med anledning av coronaviruset - Regeringen.se

Det där är nästan femton månader gammal information.

I tråden har vi redan diskuterat att man nu tänker följa EU(och det leder till frågor hur de kommer fram till vilka länder de vill ha på sin lista.

är inte så bra på danska, men var står det att jag kan uppvisa ett gammalt positivt test för att komma in?

En hel drös länder i EU.. Kroatien tex, om man haft covid inom 180 dagar..
tänker du på antikroppstester nu?

Tja... för att ta ett exempel från tråden, så Danmark.
Country categories
Danmark godkänner ett gammalt positivt PCR test? berätta gärna mer

är inte så bra på danska, men var står det att jag kan uppvisa ett gammalt positivt test för att komma in?

Den här frågan är nu besvarat ett antal gånger med hänvisning till ett antal olika källor. Intyget skall gälla för tre olika scenarion:

1. Fullt vaccinerad
2. Genomgången infektion
3. Negativt PCR test

Covidintyg – digitala gröna intyg | Europeiska kommissionen

Digitalt vaccinpass införs i EU - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Det vi också har fått lära oss är att 1 och 2 är maximalt 6 månader från sista dos eller från positivt test.

Jag har dock inte hittat någon information om HUR ett positivt test skall integreras i intyget eller om det kräver ett separat antikroppstest som vissa länder som Norge godtog förra året.

Trådar blir väldigt långa om medlemmar inte tar in den information som redan delgetts och kommer med återkommande frågor som redan är besvarade istället för att läsa det som redan står.

Jag har dock inte hittat någon information om HUR ett positivt test skall integreras i intyget eller om det kräver ett separat antikroppstest som vissa länder som Norge godtog förra året.
Det jag har läst tidigare i samband med artiklar om "gröna intyget" är att en genomgången (historisk) infektion bevisas genom att man har ett positivt PCR-test som är minst 11(?) dagar gammalt. Men eftersom det är ett tag sedan minns jag inte källan.

Det verkar vara en väldans massa misstörstånd.. men i kroatiens fall kan man läsa på deras egen turisthemsida croatia.hr

"Intyg på att du återhämtat dig från tidigare Covid-sjukdom och varit frisk i minst 11 dagar eller max 180 dagar innan ankomst"
HUR just detta intyg är har jag ingen aning om.. pcr, antigen, medicinsk papper, leverans från UFO.. no idea. Men nog går det med just ett intyg.

Last edited:
@Big Birger & @M.K Och jag har en resa till NYC den 20 juli. Håller tummarna, men avvaktar lite med ESTA. Är ett vågspel om man fastnar i ESTA-kön om de nu öppnar upp och man borde ansöka ASAP ändå. :eek::oops:

Mitt pass går ut om 2 år, vilket innebär att mitt nästa ESTA ändå måste förnyas när det är dags att byta passet. Så jag tjänar inte en krona på att vänta med ESTA. Bara en risk att det strular längre fram.

$14 för 2 år innebär att besparingen för varje månad som det går att skjuta på ansökan är 58 cent. Ca: 5 spänn. :)

Toppen