Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Gäller kravet på testning för inresa även för personer som rest från Storbritannien via andra EU-länder?

Kravet gäller bara vid resor direkt från Storbritannien. Det är inte praktiskt möjligt att spåra och kontrollera alla personer som rest från Storbritannien via andra länder.

Däremot gäller fortfarande Folkhälsomyndighetens uppmaning att alla som har varit i Storbritannien ska stanna hemma, testa sig för Covid-19 direkt efter ankomst och efter fem dagar testa sig igen. Det är naturligtvis oerhört viktigt att alla följer den här uppmaningen.

Källa: Frågor och svar om inreseförbud från Storbritannien och Danmark - Regeringen.se

Verkar fortfarande som att det går bra att resa via annat EU-land från Storbritannien och vidare in i Sverige utan PCR-test.

Vad ska de anpassa sig till menar du? De får inte flyga folk i dagsläget,
Jag vet inte exakt vilket lagrum man bygger detta på, vilken eller vilka myndigheter som ska efterleva att det följs - med färskt minne om senaste incidenterna, som var betydligt enklare så blir man ju lite orolig, det är hela saken.

Det jag menar är att det kan bli så att BA och andra flygbolag kanske behöver sätta sig in i dessa frågor, och ha en "plan" klar om två dagar. Kanske måste flygbolaget verifiera att du har ett negativt PCR test som är utfärdat på ett korrekt sätt så det inte blir flygbolagets ansvar att betala för transporten tillbaka för de resenärer som helt enkelt inte borde få inresa till Sverige?

Jag tycker inte detta behövs i överhuvudtaget utan detta är en politisk konstruktion, men om resultatet blir kaos och svårtolkade/egentolkade regler så absolut hade det varit bättre att öppna gränserna och införa detta efter att man kunnat göra det på ett säkert sätt.

Många av oss har ju färskt minne av när exempelvis Danmark, Norge öppnade och stängde gränserna och samtidigt ändrade villkoren, exempelvis om det skulle vara möjligt för transfer, eller inte, om man skulle testa sig lokalt, eller inte.

Detta är ju dock en fråga som är en liten vattendelare, och jag jobbar inte i flygindustrin så kan inte avgöra effekten av detta, eller extra belastningen på flygbolagen.

Nederländerna införde ju krav på negativt test igår och nu är det kaos vid innan avgång på alla KLM:s flyg från runtom i världen. Förseningar pga av dokumentkoll och folk missar sina flyg vidare, vilket leder till att testet hinner bli för gammalt innan man kommer fram osv. Väldigt dåligt med information. Andra flygbolag som också flyger till AMS kollar inte alls innan boarding varpå folk inte blir insläppta vid ankomst.... Detta sammanfattat från tråd på FlyerTalk.

Andra flygbolag som också flyger till AMS kollar inte alls innan boarding varpå folk inte blir insläppta vid ankomst....
Det är väl ändå resenärens ansvar att veta vad som gäller? Boardar man ett plan utan att rätt dokumentation så skall man ju inte bli förvånad om man inte blir insläppt (och helst får man betala sin egna returbiljett).

Det jag menar är att det kan bli så att British Airways och andra flygbolag kanske behöver sätta sig in i dessa frågor, och ha en "plan" klar om två dagar. Kanske måste flygbolaget verifiera att du har ett negativt PCR test som är utfärdat på ett korrekt sätt så det inte blir flygbolagets ansvar att betala för transporten tillbaka för de resenärer som helt enkelt inte borde få inresa till Sverige?
Ser inte problemet. Vill flygbolaget flyga passagerare till Sverige från fredag får de sätta sig in i de regler som finns. Alternativt fortsätter de som nu och inte flyger passagerare.

Jag tycker det är perfekt att man nu har möjligheten att flyga från UK till Sverige. Hur kontrollen sen sker för detta lämnar jag till andra att ta hand om. Bättre att möjligheterna finns än att det är tvärstopp.

Det är väl ändå resenärens ansvar att veta vad som gäller? Boardar man ett plan utan att rätt dokumentation så skall man ju inte bli förvånad om man inte blir insläppt (och helst får man betala sin egna returbiljett).
Problemet är det tar tid (oftast dagar pga sök- och visningsalgoritm) innan folk får koll på nya krav. När länder plötsligt ändrar sina krav så skapar det förvirring och därmed risken med att skapa nya infektionsgrupper annanstans t.ex. flygplatsen. Man kan inte leta på att webbsidor och sociala medier kan sprida nyheter så pass snabbt att alla kan få rätt och uppdaterad information.
Mest effektivt sätt blir därför att meddela kontrollera genom flygbolaget. Jag kan bara anta att något har gått på tok med kommunikation mellan Nederländernas regering, flygbolag och passagerare.

Problemet är det tar tid (oftast dagar pga sök- och visningsalgoritm) innan folk får koll på nya krav. När länder plötsligt ändrar sina krav så skapar det förvirring och därmed risken med att skapa nya infektionsgrupper annanstans t.ex. flygplatsen. Man kan inte leta på att webbsidor och sociala medier kan sprida nyheter så pass snabbt att alla kan få rätt och uppdaterad information.
Mest effektivt sätt blir därför att meddela kontrollera genom flygbolaget. Jag kan bara anta att något har gått på tok med kommunikation mellan Nederländernas regering, flygbolag och passagerare.
Framförallt handlar det om att enligt myndigheterna behöver inte testet skrivas ut, men KLM kräver test på papper. Detta stod först ingenstans

• Gilla
Reactions: hco
De första passagerarna från Storbritannien till Sverige som saknat giltiga Covid-19-tester har avvisats. Det rörde sig om åtta Ryanair-passagerare (av ett 100-tal på planet) som landade på "Stockholm"-Västerås idag, bör ha varit FR682 från STN.
Åtta resenärer stoppades – saknade coronatest | SvD
Undrar om Ryanair hade kollat om de hade test, eller åtminstone frågat? Undrar om de hann med samma plan tillbaka? FR682 och returflighten FR683 har bara 30 min mellan sig enligt tidtabell, men idag var det 1:21 mellan tid för landning och faktisk avgångstid.

Awardresa till Cancun i april med star alliance bokad med eurobonuspoäng, avgifter betalda med amex. Till 99% sannolikhet har ju inte UD släppt sin avråda att inte resa. Låt säga vi väljer att åka ändå. Vilka alternativ till tilläggsförsäkring finns att teckna? Vår hemförsäkring gäller ej.

Ett problem i dagsläget är att hemresan är bokad via London p.g.a. sas "bot-strul" men det hoppas jag kunna lösa till annan rutt via spanien.

Är läget som nu tippar jag SAS lär ställa in flyget. För visst flyger de inte i dasläget london-arn? Som jag tolkar det som svensk medborgare kommer vi komma in såvida planet går?

Moraliska aspekten om vi bör åka eller inte unbeder jag gärna dialog om här.

(Tillägg i beslutet är att vi har haft Corona i familjen och det verkar som risken för återinfektion är tämligen låg).

Toppen