Corona-viruset och hur det påverkar resande

Gäller kravet på testning för inresa även för personer som rest från Storbritannien via andra EU-länder?Kravet gäller bara vid resor direkt från Storbritannien. Det är inte praktiskt möjligt att spåra och kontrollera alla personer som rest från Storbritannien via andra länder.Däremot gäller fortfarande Folkhälsomyndighetens uppmaning att alla som har varit i Storbritannien ska stanna hemma, testa sig för Covid-19 direkt efter ankomst och efter fem dagar testa sig igen. Det är naturligtvis oerhört viktigt att alla följer den här uppmaningen.Klicka för att utvidga...


Källa: Frågor och svar om inreseförbud från Storbritannien och Danmark - Regeringen.se



Verkar fortfarande som att det går bra att resa via annat EU-land från Storbritannien och vidare in i Sverige utan PCR-test.
 
palmen skrev:Vad ska de anpassa sig till menar du? De får inte flyga folk i dagsläget,Klicka för att utvidga...
Jag vet inte exakt vilket lagrum man bygger detta på, vilken eller vilka myndigheter som ska efterleva att det följs - med färskt minne om senaste incidenterna, som var betydligt enklare så blir man ju lite orolig, det är hela saken.



Det jag menar är att det kan bli så att BA och andra flygbolag kanske behöver sätta sig in i dessa frågor, och ha en "plan" klar om två dagar. Kanske måste flygbolaget verifiera att du har ett negativt PCR test som är utfärdat på ett korrekt sätt så det inte blir flygbolagets ansvar att betala för transporten tillbaka för de resenärer som helt enkelt inte borde få inresa till Sverige?



Jag tycker inte detta behövs i överhuvudtaget utan detta är en politisk konstruktion, men om resultatet blir kaos och svårtolkade/egentolkade regler så absolut hade det varit bättre att öppna gränserna och införa detta efter att man kunnat göra det på ett säkert sätt.



Många av oss har ju färskt minne av när exempelvis Danmark, Norge öppnade och stängde gränserna och samtidigt ändrade villkoren, exempelvis om det skulle vara möjligt för transfer, eller inte, om man skulle testa sig lokalt, eller inte.



Detta är ju dock en fråga som är en liten vattendelare, och jag jobbar inte i flygindustrin så kan inte avgöra effekten av detta, eller extra belastningen på flygbolagen.
 
Nederländerna införde ju krav på negativt test igår och nu är det kaos vid innan avgång på alla KLM:s flyg från runtom i världen. Förseningar pga av dokumentkoll och folk missar sina flyg vidare, vilket leder till att testet hinner bli för gammalt innan man kommer fram osv. Väldigt dåligt med information. Andra flygbolag som också flyger till AMS kollar inte alls innan boarding varpå folk inte blir insläppta vid ankomst.... Detta sammanfattat från tråd på FlyerTalk.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Andra flygbolag som också flyger till AMS kollar inte alls innan boarding varpå folk inte blir insläppta vid ankomst....Klicka för att utvidga...
Det är väl ändå resenärens ansvar att veta vad som gäller? Boardar man ett plan utan att rätt dokumentation så skall man ju inte bli förvånad om man inte blir insläppt (och helst får man betala sin egna returbiljett).
 
direktörnSE skrev:Det jag menar är att det kan bli så att British Airways och andra flygbolag kanske behöver sätta sig in i dessa frågor, och ha en "plan" klar om två dagar. Kanske måste flygbolaget verifiera att du har ett negativt PCR test som är utfärdat på ett korrekt sätt så det inte blir flygbolagets ansvar att betala för transporten tillbaka för de resenärer som helt enkelt inte borde få inresa till Sverige?Klicka för att utvidga...
Ser inte problemet. Vill flygbolaget flyga passagerare till Sverige från fredag får de sätta sig in i de regler som finns. Alternativt fortsätter de som nu och inte flyger passagerare.



Jag tycker det är perfekt att man nu har möjligheten att flyga från UK till Sverige. Hur kontrollen sen sker för detta lämnar jag till andra att ta hand om. Bättre att möjligheterna finns än att det är tvärstopp.
 
Golfkillen skrev:Det är väl ändå resenärens ansvar att veta vad som gäller? Boardar man ett plan utan att rätt dokumentation så skall man ju inte bli förvånad om man inte blir insläppt (och helst får man betala sin egna returbiljett).Klicka för att utvidga...
Problemet är det tar tid (oftast dagar pga sök- och visningsalgoritm) innan folk får koll på nya krav. När länder plötsligt ändrar sina krav så skapar det förvirring och därmed risken med att skapa nya infektionsgrupper annanstans t.ex. flygplatsen. Man kan inte leta på att webbsidor och sociala medier kan sprida nyheter så pass snabbt att alla kan få rätt och uppdaterad information.

Mest effektivt sätt blir därför att meddela kontrollera genom flygbolaget. Jag kan bara anta att något har gått på tok med kommunikation mellan Nederländernas regering, flygbolag och passagerare.
 
raphaelmak skrev:Problemet är det tar tid (oftast dagar pga sök- och visningsalgoritm) innan folk får koll på nya krav. När länder plötsligt ändrar sina krav så skapar det förvirring och därmed risken med att skapa nya infektionsgrupper annanstans t.ex. flygplatsen. Man kan inte leta på att webbsidor och sociala medier kan sprida nyheter så pass snabbt att alla kan få rätt och uppdaterad information.Mest effektivt sätt blir därför att meddela kontrollera genom flygbolaget. Jag kan bara anta att något har gått på tok med kommunikation mellan Nederländernas regering, flygbolag och passagerare.Klicka för att utvidga...
Framförallt handlar det om att enligt myndigheterna behöver inte testet skrivas ut, men KLM kräver test på papper. Detta stod först ingenstans //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji854.png
 
De första passagerarna från Storbritannien till Sverige som saknat giltiga Covid-19-tester har avvisats. Det rörde sig om åtta Ryanair-passagerare (av ett 100-tal på planet) som landade på "Stockholm"-Västerås idag, bör ha varit FR682 från STN.

Åtta resenärer stoppades – saknade coronatest | SvD

Undrar om Ryanair hade kollat om de hade test, eller åtminstone frågat? Undrar om de hann med samma plan tillbaka? FR682 och returflighten FR683 har bara 30 min mellan sig enligt tidtabell, men idag var det 1:21 mellan tid för landning och faktisk avgångstid.
 
Awardresa till Cancun i april med star alliance bokad med eurobonuspoäng, avgifter betalda med amex. Till 99% sannolikhet har ju inte UD släppt sin avråda att inte resa. Låt säga vi väljer att åka ändå. Vilka alternativ till tilläggsförsäkring finns att teckna? Vår hemförsäkring gäller ej.





Ett problem i dagsläget är att hemresan är bokad via London p.g.a. sas "bot-strul" men det hoppas jag kunna lösa till annan rutt via spanien.



Är läget som nu tippar jag SAS lär ställa in flyget. För visst flyger de inte i dasläget london-arn? Som jag tolkar det som svensk medborgare kommer vi komma in såvida planet går?



Moraliska aspekten om vi bör åka eller inte unbeder jag gärna dialog om här.



(Tillägg i beslutet är att vi har haft Corona i familjen och det verkar som risken för återinfektion är tämligen låg).
 
Linmet skrev:Awardresa till Cancun i april med star alliance bokad med eurobonuspoäng, avgifter betalda med amex. Till 99% sannolikhet har ju inte UD släppt sin avråda att inte resa. Låt säga vi väljer att åka ändå. Vilka alternativ till tilläggsförsäkring finns att teckna? Vår hemförsäkring gäller ej.Ett problem i dagsläget är att hemresan är bokad via London p.g.a. sas "bot-strul" men det hoppas jag kunna lösa till annan rutt via spanien.Är läget som nu tippar jag SAS lär ställa in flyget. För visst flyger de inte i dasläget london-arn? Som jag tolkar det som svensk medborgare kommer vi komma in såvida planet går?Moraliska aspekten om vi bör åka eller inte unbeder jag gärna dialog om här.(Tillägg i beslutet är att vi har haft Corona i familjen och det verkar som risken för återinfektion är tämligen låg).Klicka för att utvidga...
Det finns en eller två trådar om försäkringar som gäller. Sök efter dessa.
 
Linmet skrev:Awardresa till Cancun i april med star alliance bokad med eurobonuspoäng, avgifter betalda med amex. Till 99% sannolikhet har ju inte UD släppt sin avråda att inte resa. Låt säga vi väljer att åka ändå. Vilka alternativ till tilläggsförsäkring finns att teckna? Vår hemförsäkring gäller ej.Ett problem i dagsläget är att hemresan är bokad via London p.g.a. sas "bot-strul" men det hoppas jag kunna lösa till annan rutt via spanien.Är läget som nu tippar jag SAS lär ställa in flyget. För visst flyger de inte i dasläget london-arn? Som jag tolkar det som svensk medborgare kommer vi komma in såvida planet går?Moraliska aspekten om vi bör åka eller inte unbeder jag gärna dialog om här.(Tillägg i beslutet är att vi har haft Corona i familjen och det verkar som risken för återinfektion är tämligen låg).Klicka för att utvidga...


Jodå, SAS flyger LHR till/från ARN. Som svensk medborgare kan du göra transfer på LHR och så klart bli insläppt i Sverige (utan krav på PCR test som enbart gäller icke-medborgare)
 
Hoppas att det här är rätt forum del att fråga om hjälp med Filippinerna till Sverige tur och retur resa återbetalning.

Jag har skrivit det mesta på Engelska om man skulle behöva gå vidare.



Har ni några bra tips om hur man ska göra, eller något annat ni har synpunkter på?

Hur går det när det är flera flygbolag inblandade men det var bara det första som ställde in ? Kan dom andra flygbolagen skylla på det första som ställde in ?



Jag har haft fullt upp under 2020 så inte haft tid med att undersöka om återbetalning, så inte ens undersökt om det gick att resa tillbaka under året med den bokningen men tänkte försöka få tillbaka dom pengarna som går i alla fall.

Betalt till Tripmonster: 6466kr via Swedbank, betaldes 2020-01-28, resa skulle påbörjats 2020-02-11, köpte tur och retur resa av Emirates istället(9984kr, 2020-02-11)





Travelplan: "Itinerary.png"
https://www.businessclass.com/forum/attachments/itinerary-png.115883/

Started with that the trip was moved to earlier in the day see picture "Your new itinerary.png" https://www.businessclass.com/forum/attachments/your-new-itinerary-png.115884/ Does not matter I guess but I included it anyway.



I did pay a round-trip ticket flight ticket for my sambos brother who I had invited to Sweden and he was supposed to fly the same day as we went home to Sweden(2020-Feb-11) but he was taking a different route with other airlines. He went to the airport on the scheduled day but was denied to get onboard because the flight was cancelled(due to Covid-19, first stop was supposed to be in Hong Kong). He was handed a paper(Cathay Pacific note to call.jpg) that we should call, but when doing so a automatic voice said all lines are busy try again later. No other information was given. I did instead book that person with a round-trip ticket on another airline company(Emirates) that had a different flight route but on the same day.



When that person came home to the Philippines again later that year (Dec 2020), he called Cathay Pacific again on the Philippine number, and they said "the ticket is not used therefore it is entitled to a refund from where you purchased the ticket"(We bought the ticket at https://se.tripmonster.com/)



So we asked Tripmonster:

"Site: us.tripmonster.com

Subject: Refund of my trip

Text: I would like to ask assistance about my previous trip which I hadn't use due to

covid-19 situation. The airline company in my country said that my flight was cancelled

therefore they told me to ask for refund of my fare but sadly I can't reach every airline

company stated in my trip and I was advised also to contact tripmonster where I booked my

flight. Thank you for your help!"





Tripmonster answers:

"Dear client,

Thank you for contacting us.

We would like to inform you that your electronic ticket is under the control of the airline and that we do not have

access to your reservation.

Please contact the airline directly to do what you request.

Best regards"





Asked again:

"Hi again!

Yes we did that and it says that we need to contact the booking site where we booked the ticket and we bought it

through tripmonster so we ask if you can help us regarding this matter"





"Dear customer

Thank you for contacting us.

In response to your request we must inform that the Airline has EXCHANGED and taken ownership of this ticket,

prohibiting us from making any further modifications at this time.

For further assistance please contact your Airline.

We remain at your disposal for any further information you may require.

Kind regards, Customer Care Team"
 
Burtas skrev:Hoppas att det här är rätt forum del att fråga om hjälp med Filippinerna till Sverige tur och retur resa återbetalning.Jag har skrivit det mesta på Engelska om man skulle behöva gå vidare.Har ni några bra tips om hur man ska göra, eller något annat ni har synpunkter på?Hur går det när det är flera flygbolag inblandade men det var bara det första som ställde in ? Kan dom andra flygbolagen skylla på det första som ställde in ?Jag har haft fullt upp under 2020 så inte haft tid med att undersöka om återbetalning, så inte ens undersökt om det gick att resa tillbaka under året med den bokningen men tänkte försöka få tillbaka dom pengarna som går i alla fall.Betalt till Tripmonster: 6466kr via Swedbank, betaldes 2020-01-28, resa skulle påbörjats 2020-02-11, köpte tur och retur resa av Emirates istället(9984kr, 2020-02-11)Travelplan: "Itinerary.png"Visa bifogad bild 115883Started with that the trip was moved to earlier in the day see picture "Your new itinerary.png"Visa bifogad bild 115884Does not matter I guess but I included it anyway.I did pay a round-trip ticket flight ticket for my sambos brother who I had invited to Sweden and he was supposed to fly the same day as we went home to Sweden(2020-Feb-11) but he was taking a different route with other airlines. He went to the airport on the scheduled day but was denied to get onboard because the flight was cancelled(due to Covid-19, first stop was supposed to be in Hong Kong). He was handed a paper(Cathay Pacific note to call.jpg) that we should call, but when doing so a automatic voice said all lines are busy try again later. No other information was given. I did instead book that person with a round-trip ticket on another airline company(Emirates) that had a different flight route but on the same day.When that person came home to the Philippines again later that year (Dec 2020), he called Cathay Pacific again on the Philippine number, and they said "the ticket is not used therefore it is entitled to a refund from where you purchased the ticket"(We bought the ticket athttps://se.tripmonster.com/)So we asked Tripmonster:"Site: us.tripmonster.comSubject: Refund of my tripText: I would like to ask assistance about my previous trip which I hadn't use due tocovid-19 situation. The airline company in my country said that my flight was cancelledtherefore they told me to ask for refund of my fare but sadly I can't reach every airlinecompany stated in my trip and I was advised also to contact tripmonster where I booked myflight. Thank you for your help!"Tripmonster answers:"Dear client,Thank you for contacting us.We would like to inform you that your electronic ticket is under the control of the airline and that we do not haveaccess to your reservation.Please contact the airline directly to do what you request.Best regards"Asked again:"Hi again!Yes we did that and it says that we need to contact the booking site where we booked the ticket and we bought itthrough tripmonster so we ask if you can help us regarding this matter""Dear customerThank you for contacting us.In response to your request we must inform that the Airline has EXCHANGED and taken ownership of this ticket,prohibiting us from making any further modifications at this time.For further assistance please contact your Airline.We remain at your disposal for any further information you may require.Kind regards, Customer Care Team"Klicka för att utvidga...
Vad betyder betalt via Swedbank? Kreditkort? Debitkort? Banköverföring? Om du betalat med ett Kreditkort är den enklaste vägen att göra en kortreklamation. Annars skulle jag ligga på resebyrån, deras bortförklaring låter som bullshit i mina öron men kan mycket väl ha fel där, litar mer på Cathay än på Tripmonster...

Sen ser du till att i framtiden köpa biljetter direkt från flygbolagen med ett kreditkort och inte använda resebyråer - det kanske är lite billigare men när något går fel är det mycket enklare att lösa det direkt med flygbolaget än att gå via en resebyrå.
 
Johans00 skrev:Vad betyder betalt via Swedbank? Kreditkort? Debitkort? Banköverföring? Om du betalat med ett Kreditkort är den enklaste vägen att göra en kortreklamation. Annars skulle jag ligga på resebyrån, deras bortförklaring låter som bullshit i mina öron men kan mycket väl ha fel där, litar mer på Cathay än på Tripmonster...Sen ser du till att i framtiden köpa biljetter direkt från flygbolagen med ett kreditkort och inte använda resebyråer - det kanske är lite billigare men när något går fel är det mycket enklare att lösa det direkt med flygbolaget än att gå via en resebyrå.Klicka för att utvidga...
Frågan är väl när flighten ställdes in, gjordes det väldigt nära inpå avgång så borde det vara flygbolaget som äger bokningen, och i detta fall Cathay, de borde då ha fixat med en ny flight som tar resenären till destinationen.

Blir ju tyvärr väldigt svårt när det sker på outstation om de då inte kan boka om direkt på flygplatsen och man lämnas åt telefon.



Man ska väl i Sverige kunna gå direkt på flygbolaget för kompensation istället för resebyrån. Oklart om det fungerar så från Filippinerna. Det är dessutom snart 11 månader sedan vilket inte gör det lättare. Ingen aning om det finns någon regel för när man måste göra reklamation.



Jag skulle nog försöka med Cathay här, men finns väl risk att man får se detta som läropengar man inte får tillbaka utan extremt mycket jobb.
 
Är som säkert många andra här grymt sugen på att börja resa igen, är nyfiken på forumets expertis



När kommer det att bli möjligt igen? Och vilka länder tror ni det är ok till först?

Är bla. väldigt sugen på en USA trip under våren tex. April? Kommer det vara möjligt eller är det bara att glömma?
 
Funkar fint nu //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png Hälsningar från Santa Cruz de Teneriffa.



Skämt å sidor, det beror på hur mycket du vill chansa.



Mina gissningar är att efter påsk öppnas Norden delvis, i sommar kommer man kunna resa inom Europa. Runtom i världen kommer vi se begränsningar i 1-2 år till. USA gissar jag kanske släpper in oss från 1 sep? Beror på Biden.



Vaccin-pass kommer krävas utanför EU.



Fokusländer för oss här på forumet kommer vara Dubai och liknande "säkra" ställen, tror jag.
 
suck, låter inte orimligt men jag håller tummarna att du är för pessimistisk




Cristoffer Cedergren skrev:Funkar fint nuHälsningar från Santa Cruz de Teneriffa.Skämt å sidor, det beror på hur mycket du vill chansa.Mina gissningar är att efter påsk öppnas Norden delvis, i sommar kommer man kunna resa inom Europa. Runtom i världen kommer vi se begränsningar i 1-2 år till. USA gissar jag kanske släpper in oss från 1 sep? Beror på Biden.Vaccin-pass kommer krävas utanför EU.Fokusländer för oss här på forumet kommer vara Dubai och liknande "säkra" ställen, tror jag.Klicka för att utvidga...
 
Back
Top