Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Håller med dig @MTheC om att SAS och SAS Plus går bort om jag kan välja annat.
Juli tills dags datum har jag 10 segment LH och 2 Swiss.
GOT - Kass, ingen fast track eller lounge.
FRA - Bättre nu men ibland kö till loungen.
MAN - Fast Track men ingen lounge.
CDG - Fast Track men ingen lounge i T2. (Enda öppna terminalen)
ZRH - Bra, kö till senators loungen, då gick personalen ut och frågade vilka som flög Swiss/LH business m, de som uppfyllde kraven fick då erbjudande om att nyttja Asoiro (?) loungen om de ville som inte stå kvar i kö.

Om nu nyårsresan blir av så har British Airways ställt in vårt LHR-MIA pga. Boeing 747-400 pensionering, istället för eftermiddagsflyget med BA är vi nu ombokade till förmiddagsflyget med American Airlines. BA har reducerad tre avgångar till en avgång, med Boeing 777, på vårt datum. För vår del gör det inte så mycket mer än att vi åker från GOT 07:55 istället för 11:55, BA's och AA's premium economy bör vara likvärdig.
Kanske sent svar, men jag tycker AA och BA båda hade bra Premium Economy när jag åkte dem med i november. Kanske övertag AA för hårdvara.

8 månader in i 2020 och ingen flygresa hittills. Känns som att det kommer bli ett flygfritt år för min del.

6-7 månader för mig i skrivande stund. Min förväntning är också flygfri. Få saker, utom eventuella sjukdomar i närmsta familjen, kommer innebära resor.

Hoppas på vår/sommar 2020, men tycker inte ens det verkar särskilt hoppfullt med diverse återförande av karantän-regler i olika länder.
Inte heller har jag tyckt mig läsa om några otroliga genombrott i vaccin-framställningen..
Den ryska ger jag kanske inte jättemycket för innan volymer kliniska tester utförts, dock med risk att vara fördomsfull gentemot landets ledning.

Antar att det tillslut kommer en tid då man antingen hittar ett vaccin eller tillåter sig ta ”det goda med det onda” hur hårt det än låter.

Blir detta en återkommande säsongsinfluensa, utan vaccin, har jag svårt att se att de stänger världen i åratal. Inte så att världen var stängd innan man upptäckte våra andra viktiga vaccin, även om det på många sätt var en sämre värld dessförinnan.

34 legs sedan maj. Alla i eko (som vanligt)
Det enda som avviker för min del är en massa Mikkeller, tull och säkerhetskontroll i Oslo, Lounge och att det har varit dåliga anslutningar.
Det har varit jobbigt att resa och per idag så aär jag egentligen glad att jag kan flyga hela vägen, då det inte har gått tidigare.

Börjat kolla lite på flyg inför våren 2021. Har en voucher på KLM som jag kan boka nått för, men vågar inte boka nått än. Allt känns för osäkert både med smittan och med vilka flygavgångar som verkligen kommer att avgå då. Väntar nån månad till.

Nyss hemkommen från tre nätter i Warszawa och måste säga att utöver maskbärandet i butiker, ett par Uber-åkningar, på flygplatsen och på planet så var det en trevlig vistelse. Ingen som helst trängsel varken på GOT eller WAW och det har aldrig varit så effektivt att gå igenom säkerhetskontrollen. Loungen på WAW (Preludium) var öppen och den tiden vi var där var det inte mer än en handfull personer som var där inne åt gången. Personalen tog beställningar och levererade allt på bricka men vi hann med både en frukost och en snabb lunch innan planet lyfte. Mycket servicemedveten personal.

Visst är det lite konstigt att resa med mask men personligen föredrar jag mask och ingen som helst trängsel framför ingen mask och ganska stor trängsel. Frun tyckte däremot att det var lite jobbigare med masken så jag antar att det är personligt hur man upplever det.

Någon som har åkt in till Finland nyligen och kan rapportera om nivån av kontroller? Jag faller troligen under undantagen pga sambo som är finsk, men skulle resa in utan henne, och har inte några papper som styrker relationen... Ber de om bevis så vet jag inte vad jag skulle uppvisa. Någon som varit i liknande situation? Flyger från Stockholm eller Köpenhamn.

Toppen