Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

micke99

Medlem
Var precis 8 dagar på Mallorca, Kastrup var en spökstad inga människor typ, Ingen väntan i incheckning eller security. Halvfullt SAS plan. Landade på Palma och det var ingen trängsel där och det gick snabbt och scanna sitt Q-R kod (hälso deklarationen). Vi var i Sa Coma som var väldigt tyst med. Ingen trängsel någonstans och munskydd och handsprit precis överallt. Hemresan var likadan ingen trängsel lite människor. Resan var väldigt trevlig var som besöka Mallorca i lågsäsongen dvs skönt :) För övrigt kändes de som mindre trängsel på hela resan än vad det är i tex. Lund där jag bor.
 

MTheC

Medlem
Någon som har åkt in till Finland nyligen och kan rapportera om nivån av kontroller? Jag faller troligen under undantagen pga sambo som är finsk, men skulle resa in utan henne, och har inte några papper som styrker relationen... Ber de om bevis så vet jag inte vad jag skulle uppvisa. Någon som varit i liknande situation? Flyger från Stockholm eller Köpenhamn.
Jag har varit dit, vid ankomst från Stockholm så tas man med buss till passkontrollen. Inga frågor alls ställdes till mig men jag var förberedd med dokumentation som visade att jag enligt regelverket har rätt att resa in. För din del så skulle jag förbereda personbevis som visar att du är folkbokförd tillsammans med din sambo. Det bör inte behövas då jag förstått att principen ska vara att de litar på att folk säger att de har en godkänd anledning till inresan men är ju bättre att ha med något papper som i styrker det också.
 

Sebbeh

Medlem
Någon som har åkt in till Finland nyligen och kan rapportera om nivån av kontroller? Jag faller troligen under undantagen pga sambo som är finsk, men skulle resa in utan henne, och har inte några papper som styrker relationen... Ber de om bevis så vet jag inte vad jag skulle uppvisa. Någon som varit i liknande situation? Flyger från Stockholm eller Köpenhamn.

Min mor flög Arlanda-Helsingfors-Vasa för 1 vecka sen. Hon är finsk medborgare bosatt i Finland. Inga kontroller på henne över huvudtaget. Som nämnts i tråden så ska dom egentligen inte kunna kräva bevis. Vi har också varit över till Finland i somras. Då pratade jag finska. Men visade svenska körkort. Behövde bara säga att vi skulle till stugan.
 

igelkotten

Medlem
Jag har varit dit, vid ankomst från Stockholm så tas man med buss till passkontrollen. Inga frågor alls ställdes till mig men jag var förberedd med dokumentation som visade att jag enligt regelverket har rätt att resa in. För din del så skulle jag förbereda personbevis som visar att du är folkbokförd tillsammans med din sambo. Det bör inte behövas då jag förstått att principen ska vara att de litar på att folk säger att de har en godkänd anledning till inresan men är ju bättre att ha med något papper som i styrker det också.

Skönt, och tack för tipsen :)
 

lilly k

Medlem
Var precis 8 dagar på Mallorca, Kastrup var en spökstad inga människor typ, Ingen väntan i incheckning eller security. Halvfullt SAS plan. Landade på Palma och det var ingen trängsel där och det gick snabbt och scanna sitt Q-R kod (hälso deklarationen). Vi var i Sa Coma som var väldigt tyst med. Ingen trängsel någonstans och munskydd och handsprit precis överallt. Hemresan var likadan ingen trängsel lite människor. Resan var väldigt trevlig var som besöka Mallorca i lågsäsongen dvs skönt :) För övrigt kändes de som mindre trängsel på hela resan än vad det är i tex. Lund där jag bor.
Låter bra inför vår resa i september. Blev ni tempade vid ankomst?
 
Någon som har åkt in till Finland nyligen och kan rapportera om nivån av kontroller?

Jag har varit dit, vid ankomst från Stockholm så tas man med buss till passkontrollen. Inga frågor alls ställdes till mig men jag var förberedd med dokumentation som visade att jag enligt regelverket har rätt att resa in. För din del så skulle jag förbereda personbevis som visar att du är folkbokförd tillsammans med din sambo. Det bör inte behövas då jag förstått att principen ska vara att de litar på att folk säger att de har en godkänd anledning till inresan men är ju bättre att ha med något papper som i styrker det också.

Reste in i början av augusti och då var gränsbevakningen väldigt vänliga, släppte in folk som saknade dokumentation bara de kunde uppge något skäl till inresa. Men bra att hålla koll på föreskrifterna: f.o.m. nu kan de besluta om obligatorisk karantän vid inresa från riskländer (tidigare har den varit frivillig). Omsorgsminister Kiuru: Obligatorisk karantän för alla som kommer från riskländer – här kan du se vilka länder det handlar om | Inrikes | svenska.yle.fi
 

MTheC

Medlem
Reste in i början av augusti och då var gränsbevakningen väldigt vänliga, släppte in folk som saknade dokumentation bara de kunde uppge något skäl till inresa. Men bra att hålla koll på föreskrifterna: f.o.m. nu kan de besluta om obligatorisk karantän vid inresa från riskländer (tidigare har den varit frivillig). Omsorgsminister Kiuru: Obligatorisk karantän för alla som kommer från riskländer – här kan du se vilka länder det handlar om | Inrikes | svenska.yle.fi
Blev detta faktiskt verklighet? Den artikeln är ju ganska gammal och vill minnas att justitieministern påtalade att det inte fanns lagstöd för det som uttalades av omsorgsministern. Har sen inte sett något mer om det (på svenska) men på THLs officiella sida hänvisas det fortfarande till frivillig karantän: Resor och coronaviruspandemin - Infektionssjukdomar och vaccinationer - THL
Kanske någon finsktalande vet mer om vad som sagts i frågan?
 

Senator

Moderator
Nu har jag bokat två resor så långt för avresa under september. Denna veckan börjar jag jobba för fullt med nya projekt efter nästan åtta veckors ledighet. Jag behöver träffa mina nya vapendragare. Lite svårt att bara sitta via Teams känner vi. Familjen gör också ett försök att åka till Italien om några veckor.

Det jag känner för nu är:
1. Direktflighter. Vem som flyger om jag har status eller inte spelar mindre roll. Men byten vill jag undvika om möjligt
2. Därmed är jag mindre priskänslig mot vad jag normalt skulle vara
3. Det blir så kort tid som möjligt på flygplatsen innan avresa

Så jag kommer chocka @Homer nu som jag skall åka Air France två segment i september ;) SAS har ställt in vår ARN-NAP-ARN så det blir Swiss/Lufthansa nu som nödlösning. Jag väntar fortfarande på pengar för 1 av 5 resor men det var tyvärr ensamma alternativt kvar om vi skall åka alls. "None-essential travel" för mig under nuvarande omständigheter inkluderar extra segment.

Men från inget till 1-2 resor per månad är nog troligt. Dock är det svårt att se Nordamerika innan påsk 2021. Det känner jag att jag redan saknar.
 
Blev detta faktiskt verklighet? Den artikeln är ju ganska gammal och vill minnas att justitieministern påtalade att det inte fanns lagstöd för det som uttalades av omsorgsministern. Har sen inte sett något mer om det (på svenska) men på THLs officiella sida hänvisas det fortfarande till frivillig karantän: Resor och coronaviruspandemin - Infektionssjukdomar och vaccinationer - THL
Kanske någon finsktalande vet mer om vad som sagts i frågan?

Ursäkta otydligheten: det är som du säger fortfarande frivillig karantän som är normen och det som gäller om inget annat sägs. Som jag förstått nyheterna så förbereder man nu lagen så att myndigheter ska kunna fatta beslut om obligatorisk karantän. Har dock inte förstått om det handlar om att man kan beordra enskilda individer i obligatorisk karantän, eller om det handlar om att besluta om det för samtliga som kommer från ett visst land.
 
Toppen