Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tonton

Medlem
Kirgizistan meddelar idag att de öppnar sina gränser för Svenska medborgare och 30 andra nationaliteter.
Länder skrev:
These countries included:
1. Russia
2. Georgia
3. Azerbaijan
4. Armenia
5. Belarus
6. Kazakhstan
7. Turkmenistan
8. Belgium
9. Austria
10. UK
11. Germany
12. Ireland
13. Iceland
14. Italy
15. Latvia
16. Lithuania
17. Lichtenstein
18. Luxembourg
19. Portugal
20. Turkey
21. Switzerland
22. Sweden
23. Qatar
24. UAE
25. China
26. Malaysia
27. South Korea
28. Pakistan
29. Slovenia
30. Kuwait
31. Japan

Källa: USKGZBC
 

Sebbeh

Medlem
Ursäkta otydligheten: det är som du säger fortfarande frivillig karantän som är normen och det som gäller om inget annat sägs. Som jag förstått nyheterna så förbereder man nu lagen så att myndigheter ska kunna fatta beslut om obligatorisk karantän. Har dock inte förstått om det handlar om att man kan beordra enskilda individer i obligatorisk karantän, eller om det handlar om att besluta om det för samtliga som kommer från ett visst land.

Det är som ni konstaterat ingen obligatorisk karantän i Finland utan fortsatt frivillig. Det är bara en ensam minister som varit och svingat i media.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har någon sett något om vad som kan tänkas gälla efter 31 augusti utanför EU? Är ju mindre än en vecka kvar av den generella reseavrådan till länder utanför EU men jag hittar fortfarande ingenting alls...det verkar helt orimligt - har jag missat något?
 

Robert_E

Medlem
Har någon sett något om vad som kan tänkas gälla efter 31 augusti utanför EU? Är ju mindre än en vecka kvar av den generella reseavrådan till länder utanför EU men jag hittar fortfarande ingenting alls...det verkar helt orimligt - har jag missat något?


En uppdatering skall enligt planen komma i morgon den 26 augusti.

"I samband med nästa planerade uppdatering av avrådan, den 26 augusti, avser UD att också kommunicera vad som kommer att gälla efter den 31 augusti för avrådan för icke nödvändiga resor till länder utanför EU, EES och Schengenområdet samt Storbritannien."

Källa: Frågor och svar om reseavrådan - Regeringen.se
 

Tonton

Medlem
En uppdatering skall enligt planen komma i morgon den 26 augusti.

"I samband med nästa planerade uppdatering av avrådan, den 26 augusti, avser UD att också kommunicera vad som kommer att gälla efter den 31 augusti för avrådan för icke nödvändiga resor till länder utanför EU, EES och Schengenområdet samt Storbritannien."

Källa: Frågor och svar om reseavrådan - Regeringen.se

Ja, jag läste detta förra veckan. Inväntar fortfarande besked.

Som det är nu är det följande som gäller:

För övriga länder inom EU, EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) och Schengenområdet[1] samt Storbritannien förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 26 augusti 2020. [1] Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Irland, Lettland, Litauen, Malta, Nederländerna, Rumänien, Slovakien och Slovenien.

Således försvinner avrådan från midnatt. Man kan ju dock tycka att de borde ha kommit ut med någon konkret information idag...
 

Doctor-X

Medlem
Emirates Now Requires Negative Covid-19 Test From All Passengers (Including Those Connecting) | LoyaltyLobby

Obligatoriskt negativt PCR Covid-19 test för att få flyga med Emirates. Visst behöver man flyga och en arbetsgivare betalar de där 2000-2500kr x2, men som privatperson att lägga på nästan 5.000kr i testkostnader (tänker test vid utresa och ett vid hemresa) är ganska saftigt samt med osäkerheten kring att det kan vara ev positiv och hela resan får ställas in.
Kan inte se att privatpersonen kommer vilja flyga Emirates om de inte måste. Risken känns väl iofs överhängande att andra bolag tar vid detta.
 
Toppen