Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

I går fanns det 70 avgångar från Arlanda, inte på något sätt en återgång till det normala men jämfört med i princip inga flygningar, eller under 10 per dag under en ganska lång tid känns detta lite kul iaf. Synd att vi svenskar inte kan åka till så många ställen :( Jag brukar titta minst en gång i veckan på arlanda.se om läget. Malmö och Göteborg ligger på lite lägre nivåer ännu.



Screenshot 2020-07-04 at 14.09.58.png
 

PILOTEN

Medlem
För egen del har jag inte flugit på tre månader men nu har jag iaf fått ihop 4 flighter senaste 10 dagarna (inrikes). Det blir väl mer ok att flyga i tjänsten snart också.
 

raffe

Medlem
Bland annat SAS och några fler flygbolag säljer nu resor via Oslo. Men om man flyger via Oslo kan man bli nekad att flyga vidare enligt Expressen (de skriver om en resa den 27 juni). Även när man läser på Regjeringen.no:s hemsida står det:
Kan jeg mellomlande i Norge på vei til et annet land dersom jeg kommer med fly fra Sverige?

Nei, i praksis kan du ikke mellomlande i Norge dersom du kommer med fly fra Sverige.
Enligt Expressen svarar SAS
Göteborgs-Posten har pratat med Karin Kyllerman på SAS pressjour. Hon säger till tidningen att det är första gången svenskar blivit nekade på Oslo på grund av detta skäl.
– Där försökte vi då ligga på och få med dem på planet ändå. Men gränskontrollen har tolkningsföreträde där. De var stenhårda, så vi kunde inte påverka deras beslut i det här fallet, säger Karin Kyllerman till GP.
Hon berättar vidare för tidningen att SAS har flugit till Oslo under en tid och att det är första gången det har hänt. Så hon tycker absolut man kan känna sig trygg med det.
Så det kan vara bra att veta att för de flesta flyg via Oslo går det bra, men har man otur får man vända tillbaka.
 

Caru

Medlem
Har försökt hitta info om vad som gäller vid transfer i Frankfurt/Munchen om man börjar sin resa från Stockholm, men hittar tyvärr inget.

Är det någon som kan säga om det är grönt och om det eventuellt finns tidsrestriktioner?
 

raffe

Medlem
Har försökt hitta info om vad som gäller vid transfer i Frankfurt/Munchen om man börjar sin resa från Stockholm, men hittar tyvärr inget.

Är det någon som kan säga om det är grönt och om det eventuellt finns tidsrestriktioner?
Enligt Re-open EU
Får jag resa genom landet?
Ja!

När man kommer in i Tyskland från områden med hög risk är en två veckors karantän obligatorisk. Dessutom finns det en skyldighet att rapportera till hälsomyndigheten. Denna åtgärd kan endast upphävas om resultatet av ett nyligen pcr-test har varit negativt. bevis på detta måste lämnas när de kommer till Tyskland.Det finns dock ett undantag för resenärer som endast transiterar landet om och när de lämnar Tyskland direkt.
Liknande står här Ambassadens reseinformation - Sweden Abroad
 

MTheC

Medlem
Spanien har infört ett ett system med hälsodeklaration online innan man reser in i landet.

► If you are travelling to Spain from another country (including the Schengen area), you will have to complete a Sanitary Control Form (FCS by its Spanish initials), no more than 48 hrs prior to your flight, through the website Spain Travel Health or downloading the app from the same website. You will have to know your seat number; therefore we recommend you to check-in online beforehand. Once you have completed the form and submitted it, you will get a QR code that you can download or print, this will be required to access the terminal and collect your luggage.

Är det någon som lyckats ladda ned app:en på iPhone? Jag gjorde försök igår och fick felmeddelande att den inte finns i min region. Testade sen igen idag och då händer inget (får upp en blank ruta). Försökte även söka fram den utan framgång.

Verkar funka på Android (testade på kollegas telefon).
 

Thomasn

Medlem
Har försökt hitta info om vad som gäller vid transfer i Frankfurt/Munchen om man börjar sin resa från Stockholm, men hittar tyvärr inget.

Är det någon som kan säga om det är grönt och om det eventuellt finns tidsrestriktioner?

Det är inga restriktioner för Transfer inom EU i Frankfurt. De hade ingen passkontroll vid ankomst när jag var där häromveckan.
 
Toppen