Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

HCas

Medlem
Jag är i Sverige på semester. Finns inget annat land där det är mer avslappnade regler i Europa och kanske världen just nu. :) dessutom är det uppenbart att svenskar inte har samma kutymer i post-lockdown världen, vilket iofs gör att jag är lite extra försiktig här (mycket närgående människor och allmän icke-distans) men det gör ju också att det är lite liv på uteserveringar.

Kul att höra! Hoppas verkligen att jag också kan ta mig till Sverige i sommar för att få lite respit från UK-deppen och leva mer normalt ett par veckor.
 

sembl

Medlem
Låter mindre kul. Går det ens att springa ordentligt med mask? Vet att jag tyckt varit jobbigt att springa (svårare att andas bra) i Sverige när det är riktigt kallt och jag kört stora delar av ansiktet täckt.
Faktiskt inte, har haft mask nu sedan 2a veckan i mars och det var mest ovant och jag trodde det var svårare att andas som alla andra. Men det var nog mer mentalt. Dessutom var det inte lika varmt och fuktigt då så det var enkelt att anpassa sig.

Jag och min granne brukar cykla 50km på helgerna med mask och det går alldeles utmärkt men just när masken blir fuktig och blöt så uppfattas det jobbigare.

Vi ( jag och frugan) var redan på en Getaway upstate new York för någon vecka sen och man hade endast 50% gäster som var max på hotellet. Alla tog det allvarligt och körde med mask etc. Ingen frukost,endast takeway, bord långt från varandra. Poolen stängd men det var som sagt trevligt ändå.

Vi ska nästa vecka ut till Hamptons och samma sak där. Man måste reservera poolen och få sin slot på hotellet vi ska bo. Man kör endast 50 % fullt och mat får ätas utomhus från restaurangen.

Frukost lämnas utanför dörren ( vatten, muffins juice). En åt gången i baren med minst 3 meters avstånd mellan de som köar och max 5 i lokalen .

Vingårdarna tar emot minimalt med gäster och måste förbokas. Inga walk ins och mask är ett måste.

Jag har redan vant mig vid det nya och tycker det är ändå ok på hemmaplan. Men att betala massa pengar för flyg och dyra hotell när man inte kan njuta till fullo ... Det får vänta helt enkelt.
 

richard87

Medlem
Är i Spanien (Barcelona, San Sebastian och franska gränsen uppe i Pyrenéerna). Förutom obligatorisk mask i butiker så är det inte stor skillnad mot Stockholm. Trängsel på de flesta ställena och folk verkar redan ha glömt bort (förträngt) pandemin nästan helt.
 

henrik l

Medlem
Hittar du någon källa? Jag försökte mig på att läsa lite på tyska men skoltyskan verkar för dålig :)

Här har vi listan du sökte. Finns även lite mera info här om restriktioner som träder i kraft den 6/7. Vi kommer att passera Zurich den 5-6/7 på väg till Palermo, flyger GOT-ZRH(övernattning)-PMO. Ska försöka skriva ihop en rapport om flygresan. Väl framme på Sicilien kommer vi som vanligt att hålla till i svärföräldrarnas hus på landet. Är det som det brukar vara i normala fall, så kommer inte stränderna att vara knökfulla under veckan och vill man ha stranden för sig själv drar man dit runt halv två då alla drar hem på lunch. Ska även försöka skriva ihop några rader om hur det ser ut på sydvästra Sicilien.
 

Fredrik

Medlem
Skriver man något om hur smittspridningen i samhället är? Hade varit intressant att veta om det är som i Stockholm - att den minskar.

Ska vi tro tyska smittskyddet är smittspridningen i Sverige minst 5 gånger högre än i Spanien.

Karte_Europa.jpg;jsessionid=D864D90D674FF4C730D919E9EF7AF2B3.internet051
 

MTheC

Medlem
Faktiskt inte, har haft mask nu sedan 2a veckan i mars och det var mest ovant och jag trodde det var svårare att andas som alla andra. Men det var nog mer mentalt. Dessutom var det inte lika varmt och fuktigt då så det var enkelt att anpassa sig.

Jag och min granne brukar cykla 50km på helgerna med mask och det går alldeles utmärkt men just när masken blir fuktig och blöt så uppfattas det jobbigare.

Vi ( jag och frugan) var redan på en Getaway upstate new York för någon vecka sen och man hade endast 50% gäster som var max på hotellet. Alla tog det allvarligt och körde med mask etc. Ingen frukost,endast takeway, bord långt från varandra. Poolen stängd men det var som sagt trevligt ändå.

Vi ska nästa vecka ut till Hamptons och samma sak där. Man måste reservera poolen och få sin slot på hotellet vi ska bo. Man kör endast 50 % fullt och mat får ätas utomhus från restaurangen.

Frukost lämnas utanför dörren ( vatten, muffins juice). En åt gången i baren med minst 3 meters avstånd mellan de som köar och max 5 i lokalen .

Vingårdarna tar emot minimalt med gäster och måste förbokas. Inga walk ins och mask är ett måste.

Jag har redan vant mig vid det nya och tycker det är ändå ok på hemmaplan. Men att betala massa pengar för flyg och dyra hotell när man inte kan njuta till fullo ... Det får vänta helt enkelt.
Är kanske som du säger en vanesak, har bara begränsat använt mask och tyckt det varit ganska obekvämt. Kommer relativt snart få se hur det är med ett par kommande resor för jobbet. Hoppas dock slippa mask när jag ska springa, har inte kollat exakt hur reglerna är på de ställen jag ska till.

Låter för övrigt härligt med Hamptons, tycker det finns en hel del riktigt bra vingårdar där ute - minns förra sommarens resa och flera kul vingårdsbesök.
 

Palazzi

Medlem
Ska vi tro tyska smittskyddet är smittspridningen i Sverige minst 5 gånger högre än i Spanien.

Karte_Europa.jpg;jsessionid=D864D90D674FF4C730D919E9EF7AF2B3.internet051

Ser ut att spegla det jag läser i svenska, brittiska, italienska och tyska tidningar (även lokalmedia).
Alltså såsom ögonblicksbild och inte över tid.
Såklart bör hänsyn tas till att mätningarna kan ha skett i olika omfattning (och med olika rigorositet).

Lombardiet, som har nära identisk folkmängd som Sverige är nere i 1-4 dödsfall per dag, medan vi ligger på ca. 40 ännu.
Över tid är Lombardiet fortfarande långt mycket mer drabbade, så allt handlar om vilka tidsspann vi intresserar oss för.

Bergamo har nyligen konstaterat 57% med antikroppar, då borträknat immunitet genom T-celler (ger inte utslag på samma test) som väl pushar det till 65-70%.
Det är ca 2.3x högre än i Stockholm, och tyvärr så hade Bergamo iprincip 2.3x högre dödstal (per capita).
Deprimerande insikt om vad gruppimmunitet kostat utan möjlighet till vaccinering.

Ganska tydligt blir det också, därmed, att det är senareläggande av en andravåg som blir fokus.
Hinner man stävja utvecklingen tills dess vaccin kommer så har man säkert sparar en del liv, men annars verkar det nu ganska tydligt vad gruppimmunitet om 60% annars kostar

Oavsett känns det viktigt att påpeka att det knappast finns några ”vinnare” i kampen om vem som har gjort rätt ☹️
Om Sverige får rätt så dör hundratusentals fler i en andra smittovåg, när man slutligen måste öppna upp. Får övriga länder rätt så har folk här dött i onödan, och Sveriges anseende blir dessutom skadat.

Jag hoppas att det visar sig att vi över tid hamnar på ungefär samma siffror/capita och att det fanns flera vägar till samma slutmål
Inget land kommer undan Covid-19 som vinnare, det kan vi väl enas om...
 
Toppen