Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Men Norge är rött, så jag antar att Svenskar som bor i Norge bör utvisas.

Rent generellt kommer man väl inte in i Norge som svensk? Sen finns det ju såklart undantag.

Sedan kan det ju vara så att man vid ett tidigare tillfälle faktiskt fick resa in landet, så att utvisa är kanske inte aktuellt. Vi fick ju till exempel komma in i USA den 11 mars, men hade vi kommit den 14 mars, så hade vi nekats.

Men Norge är rött, så jag antar att Svenskar som bor i Norge bör utvisas.

Jag ville bara dela länken för att underlätta för @Budgetresenär som efterfrågade något liknande. I slutändan bör man alltid, med betoning på alltid, kolla med sin hemnations officiella kanaler vad som gäller - vilket jag trodde var underförstått.

Som det står också står i blogginlägget som jag delade:
Awardfares skrev:
For simplicity, in cases where only parts of a country is affected by the travel bans, such as Hong Kong only banning travellers who have been to certain parts of Italy, any travel to that country will result in the enforcing country being marked as banned. This means you might be able to travel to that country anyway, always check official sources before travelling.

Utöver det så står det också

Awardfares skrev:
This website is provided for informational purposes only and should not be relied upon as travel advice, you should make your own independent inquiries before relying on any information or materials contained on these pages.
Source: IATA

If you find any errors, feel free to email us

Således - du har direktlänk till källan som används för Covid-19-trackern. Hittar du fel så är det bara att maila Awardfares direkt via länken som ligger där också.

Japan’s Abe Set to Declare Virus Emergency As Cases Jump
The formal declaration for the Tokyo area will be coming as early as Tuesday, the Yomiuri newspaper reported without attribution. The declaration could also cover the surrounding prefectures of Chiba, Saitama and Kanagawa, as well as Osaka, and be given a time limit of six months, broadcaster TBS said, citing sources close to the matter.

The state of emergency, which comes after pressure from local governors and the medical community, doesn’t enable a European-style lockdown.

Declaring a state of emergency hands powers to local governments, including to urge residents to stay at home for a certain span of time during the emergency period. By contrast with some other countries though, there is no legal power to enforce such requests due to civil liberties protections in Japanese law.

Har något sett mer detaljer kring det brittiska uppehållet?
Jag tycker rapporteringen har varit rätt otydlig, men som jag tolkade det är nyheten baserad på att BA stängde ner sina linjer. Alltså inte på att Storbrittannien och/eller Sverige faktiskt förbjöd det, utan att ambassaden bara gick med "för information, sista flyget går X sedan parkerar BA". Och isåfall handlar det ju om en komersiellt beslut från BA.

@mha321 Helt klart otydligt, sen att det är ambassaden som går ut med informationen (enligt SVT och Omni) gör det ännu mera förvirrande. :eek:

Fick precis också besked från eventet vi skulle åkt på att även det är inställt, som tur var är hotellet avbokningsbart, så nu väntar vi på att BA ska ställa in flyget.

Jag tycker rapporteringen har varit rätt otydlig, men som jag tolkade det är nyheten baserad på att BA stängde ner sina linjer. Alltså inte på att Storbrittannien och/eller Sverige faktiskt förbjöd det, utan att ambassaden bara gick med "för information, sista flyget går X sedan parkerar BA". Och isåfall handlar det ju om en komersiellt beslut från BA.

Det var väl bara ett konstaterande om vad som är sista chansen att flyga på obestämd framtid? för SAS, Norwegian och Ryanair flyger väl inte heller?

Det var väl bara ett konstaterande om vad som är sista chansen att flyga på obestämd framtid? för SAS, Norwegian och Ryanair flyger väl inte heller?
Precis det jag menar.

Men en del av det som skrivits i tidningar har indikerat att det på något sätt var Storbritannien som förbjöd flyg från Sverige, men jag har inte sett något som tillstyrker det.

Toppen