Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har hyrt en segelbåt i Kroatien i början på juni. Handpenning på 30% är redan betald. Sista dagen att av- eller omboka är 18 april utan att förlora mer pengar. SAS och Norwegian flyger fortfarande till Split de datumen vi vill åka. Vi sitter nu och funderar på om vi vågar boka flygbiljetter och chansa på att det kommer gå att åka, väl på plats i Kroatien kommer vi vara isolerade på en båt. Ingen av oss tillhör någon riskgrupp

Reseförsäkringen gäller ju inte med tanke på UD:s avrådan. Men båten är separat försäkrad och den Europeiska sjukvårdsförsäkringen samt EU 261 gäller ju alltjämt.

Hur tror ni risken ser ut för att SAS ställer in avgångarna eller att Kroatien stänger sina gränser? Skulle ni vågat boka?
Tror personligen att chansen att sas flyger dit eller annat bolag är extremt liten då UD avråder från dessa resor. Så länge UD avråder från resor tror inte jag vi kommer se att flygbolagen börjar flyga igen.

@Herr Sjödin

Reseförsäkringen gäller ju inte med tanke på UD:s avrådan?

Det där behöver inte stämma, har själv rest tidigare trots UD:s avrådan, och vid kontakt med försäkringsbolag så spelade det ingen roll alls, försäkringen gällde precis som vanligt.

Kontakta ditt bolag och kolla med dom ifall detsamma gäller för dig.

Från Brittiska Ambassaden:

All commercial flights between Sweden and UK will be suspended as of the afternoon 9 April.
If you normally live in the UK and wish to return, you should arrange your journey home now.

Har någon hittat en bra hemsida/portal där man kan se vilka länder svenska medborgare får lov att resa till samt när gränserna (beräknas) öppna till de länderna svenska medborgare för närvarande inte får resa till? Jag funderar på att boka några (avbokningsbara, så klart) bonusresor och vill få en uppfattning om var det är lönt att boka biljetter till.

Har någon hittat en bra hemsida/portal där man kan se vilka länder svenska medborgare får lov att resa till samt när gränserna (beräknas) öppna till de länderna svenska medborgare för närvarande inte får resa till? Jag funderar på att boka några (avbokningsbara, så klart) bonusresor och vill få en uppfattning om var det är lönt att boka biljetter till.
Tror inte det finns en sammanställning utan du måste nog kontrollera varje land specifikt.

Kolla i appen UD Resklar under varje land.

@Herr Sjödin

Reseförsäkringen gäller ju inte med tanke på UD:s avrådan?

Det där behöver inte stämma, har själv rest tidigare trots UD:s avrådan, och vid kontakt med försäkringsbolag så spelade det ingen roll alls, försäkringen gällde precis som vanligt.

Kontakta ditt bolag och kolla med dom ifall detsamma gäller för dig.
Se där. Får kolla med försäkringsbolaget vad som gäller.

Här kan du få en bra översikt över var man får resa, baserat på vilket medborgarskap samt var du har varit senaste tiden: COVID-19 Travel Ban Tracker | AwardFares Blog

Angående att hitta information om när gränserna beräknas öppna, är det nog svårare.

Vet inte om jag skulle lita på em 3epartssida. Visar grönt för US som Svensk och det tror jag är fel.
Den visar väl knallrött för USA?
f15e0620646bc7fb9aba92c9a39587ad.png

Toppen