Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Berglund

Medlem
Trist att avbryta i förtid, men kanske enda vettiga att ta en flight nu medan det finns. Hur hade ni resonerat?
Från Zürich går det ju ändå, i någon mån, att hyra en bil och köra om nu inga flyg skulle gå. Jag skulle inte vara orolig för den sakens skull. Jag är helt övertygad om att det kommer att fungera att ta sig hem från ett västerländskt europeiskt land. Kanske inte med direktflyg men nog kommer hon hem.
 

mha321

Medlem
Från Zürich går det ju ändå, i någon mån, att hyra en bil och köra om nu inga flyg skulle gå. Jag skulle inte vara orolig för den sakens skull. Jag är helt övertygad om att det kommer att fungera att ta sig hem från ett västerländskt europeiskt land. Kanske inte med direktflyg men nog kommer hon hem.
Eh. Gränsern mellan Tyskland och Schweiz är ju stängd för privatpersoner väl? Men förhoppningsvis är det väl en av dem som öppnas hyfsat snabbt..
 

mha321

Medlem
Hur det ser ut i juli vet vi ju inte, och dessutom går det ju att köra utan att behöva åka genom Tyskland.
Helt korrekt på den första.

Men i dagsläget tror jag inte det finns någon väg från Schweiz till Sverige med bil som är framkomlig.

Sannolikheten att det kommer finnas det i juli är dock betydligt större.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det går fortfarande att köra hem till Sverige från tex Schweiz genom Tyskland. Däremot går det inte att resa in i Schweiz just nu. Kolla i appen UD Resklar vad som gäller.


Det stämmer, men det kniviga är hur man ska få tag på en bil, om man inte har sin svenskreggade i Schweiz. Hyra kan jag inte tänka mig att man får om man tänker ta den ut ur landet, lite svårt att lämna tillbaka den.
Jag skulle kolla flyg via Amsterdam, även om jag inte ser nån direkt biljettering ZRH-AMS-ARN när jag kollar nu. Men KLM har förhållandevis mycket trafik igång och flyger både på Zürich och Sverige dagligen. Nederländerna har fortfarande *relativt* liberala gränsregler också, t.ex. är gränsen mot Tyskland öppen.

Är inte jätteoptimistisk om att läget är bättre i juli tyvärr, både den förlängda reseavrådan och regeringens förslag nu om att fatta snabba beslut om inskränkningar tyder på att det är mer restriktioner på gång och att detta kan hålla på riktigt länge. Hoppas extremt på motsatsen för egen del också, men börjar bli mer pessimistisk nu.

Edit:Ok ser flyg nu Zürich-Sverige, vet inte hur jag sökte nyss.
 
Last edited:

Felix

Medlem
Skulle behöva lite hjälp att spekulera.
Dottern är ett år i Zürich. Planerad hemresa i juli för att börja skolan i höst. Fram till igår kändes det långt bort och väldigt safe, men med UDs nya avrådan börjar man fundera om hon kommer att kunna ta sig hem ö.h.t. I rådande stund flyger Swiss fortfarande på ARN några gånger i veckan, men frågan är hur länge till de anser att det finns kundunderlag... Släpper UD sin avrådan efter 15/6 så kan nog SAS komma igång igen. Men vad händer om avrådan förlängs? Trist att avbryta i förtid, men kanske enda vettiga att ta en flight nu medan det finns. Hur hade ni resonerat?

Jag skulle inte oroa mig över att komma hem från Schweiz i dagsläget. Det är väldigt många som behöver ta sig mellan Schweiz och Tyskland även i dessa tider, och både SBB (schweiziska SJ) och DB (tyska motsvarigheten) upprätthåller trafiken bra. I dagsläget finns det fem dagliga förbindelser mellan Zurich och Hamburg, och mellan Hamburg och Malmö också fem. Det går även åka tåg Zurich-Kiel (med tre byten) under dagen för att sedan ta nattbåten Kiel-Göteborg (vilken trafikerar mycket frakt, vilket minskar risken att den ska sluta gå). Frankfurt ligger på vägen, som Lufthansa flyger till idag (hade en vän som åkte med detta flyg igår, och det var då relativt fullsatt). Både tyska och danska myndigheter godkänner inresa om man som EU-medborgare är på väg hem till sitt hemland. En hel del andra resmöjligheter finns också, som jag har svårt att se helt ska sluta gå.

Om det är väldigt viktigt att komma hem på ett enkelt och snabbt sätt så kanske det inte blir så enkelt – och det är bättre åka hem nu. Men så länge man kan tänka sig tåg, buss eller färja med byten så ser jag det som mycket osannolikt att man inte kommer kunna komma hem.
 
Toppen