Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Walter

Medlem
Att 330 svenskar dör i biltrafiken är definitivt inget de flesta accepterar utan bekymmer.

För att vara tydlig så var det inte vad jag menade. Det är tragiskt att folk skadas i trafiken. Däremot låter jag inte risken för trafikskador styra mitt resemönster. Gör du?
 

Alf

Medlem
För att vara tydlig så var det inte vad jag menade. Det är tragiskt att folk skadas i trafiken. Däremot låter jag inte risken för trafikskador styra mitt resemönster. Gör du?

Ja det gör jag. Jag undviker bilen om det är besvärligt vinterväder, då blir det tåget.
När det gäller corona styr det helt mitt resemönster just nu.
 

Nikje

Medlem
De glömde fråga om Italien?
Antar att man måste dra gränsen någonstans och då valt de två länder med flest antal fall?

Kollar då och då på Coronavirus Update (Live): 96,601 Cases and 3,308 Deaths from COVID-19 Wuhan China Virus Outbreak - Worldometer och tycker det vore intressant med en per capita-kolumn, någon som sett det någonstans?

Iofs behöver inte alla fall vara invånare i och det finns såklart flera andra möjliga felkällor men generellt borde det kunna ge en något annan bild. Jämför t ex Sverige (60 fall i skrivande stund) och Norge (67 fall i samma stund). Grovt räknat är 1 av 170 000 svenskar och 1 av 80 000 norrmän konstaterat smittade eller tillfrisknade.

Som jämförelse uppskattades Island år 2017 ha 343 960 invånare enligt Wikipedia. Avrundar vi det till 345 000 och dividerar med deras 26 fall landar vi på ca 1 konstaterat smittad/tillfrisknad islänning per 13 269 invånare. Nästan 13 gånger fler än Sveriges /capita-antal. Samma uträkning på Italiens uppskattningsvis 61 miljoner invånare dividerat med 3089 fall ger 1 konstaterat smittad/tillfrisknad italienare per 19 747 invånare, högt men inte lika högt som Island. (Gör inte uträkningen på Kina/Iran m fl eftersom jag anar att deras demokratibrister inte är lika tillförlitliga vid inrapportering.)

Tänker jag fel eller missar något väsentligt, åtminstone ur ett kvantitetsperspektiv? Räknat på dödsfall/kritiskt sjuka blir resultaten naturligtvis annorlunda misstänker jag.
 

Nikje

Medlem
Länder i sig är nog ingen vidare bra kategorisering om du vill räkna ut risken att någon är smittad. Ex är det ju koncentrationen av fall väldigt mycket högre i specifika regioner av Italien och Kina.
Bra poäng! Gillar inte övervikten av fall i t ex norra Italien men om man jämför med rapporteringen om det och t ex Island är det väldig skillnad. Vid en Google-sökning på Island + Coronavirus gav de inledande träffarna noll resultat från svensk massmedia..
 
Är ganska övertygad om att antalet smittade i Kina är betydligt högre än vad det kommunistiska partiet förmedlar.

Inte helt övertygad om det även om det inte skulle vara otroligt. Eftersom de ekonomiska problemen ligger utanför deras kontroll så har de tydligt satsat på en öppnare och transparantare väg, just för att vinna sympati och inte helt otänkbart, även hjälp med just det ekonomiska. Iran är jag betydligt mer skeptisk om då de talar sanning då deras smittspridning inte riktigt "stämmer" eller följer det som hände i Kina eller Sydkorea.
China's coronavirus is attracting billionaire donations—where is the money going? | Fortune Japan’s coronavirus support wins praise in China, showing further signs of improving relations | South China Morning Post Xinhua Headlines: "You are not alone" -- countries worldwide offer support, aid to China's fight against coronavirus - Xinhua | English.news.cn China's coronavirus is attracting billionaire donations—where is the money going? | Fortune
 
Toppen