Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Att kalla någon för oseriös, företag eller person, är väl att ta i (det är nog bara vissa parkeringsbolag som jag givit detta epitet), men vi kan inte blunda för det faktum att när resenärer kom hem efter en av de större reseperioderna (sportlovet) så sköt också antalet sjuka i Coronavirus i höjden.

Så visst finns det anledning att reflektera över resandet och att kanske hålla det på sparlåga ett litet tag.
 
  • Gilla
Reactions: hco

dino_81

Medlem
Idag anlänt Tokyo Narita från Stockholm via Köpenhamn med SAS. Uppskattningsvis knappt halvfullt plan.

Kunde inte checka in online öht utan manuell hantering krävdes på Arlanda.

Orsaken enligt personalen var den kontrollfråga de skulle ställa till oss: har ni nyligen besökt Kina eller Sydkorea?

Samma fråga ställdes vid gaten på Kastrup.

På Narita fanns anslag om att coronaviruset har utbrott i Kina, Sydkorea och Iran. Ankommande resenärer som besökt aktuella länder i närtid ombads anmäla det. I övrigt inget speciellt, temperaturmätning är standard i Japan.

I Tokyo verkar det mesta vara som vanligt, minus kinesiska turister. Frukostbuffén är dock utbytt samt att all personal på hotellet ska bära munskydd. Detta enligt myndighetsbeslut.

Gällande munskydd uppskattar vi det till att drygt hälften bär, precis som vanligt under influensatider. Munskydd är dock helt slutsålt i butikerna. Kanske folk har hamstrat...?
 

Jens Olsson

Medlem
Jag hörde från en bekant igår som sa att SAS kabinpersonal bär skyddsmask för ansiktet under flygningen för att skydda sig mot Corona. Om uppgiften stämmer så har rimligen andra bolag vidtagit liknande åtgärder. Jag har full förståelse för att man som arbetsgivare vidtar åtgärder för att skydda sin personal när det är nödvändigt men tycker ändå att det här låter lite märkligt då det förutsatt att uppgiften stämmer är en signal om hur man ser på smittorisken ombord. Kabinpersonal torde rimligen vara utsatt en relativt utsatt grupp för att dagligen exponeras av olika smittor, ej enbart Corona. Är det någon som flugit med SAS de senaste dagarna som kan dementera/bekräfta?
 

lucasd

Medlem
Jag hörde från en bekant igår som sa att SAS kabinpersonal bär skyddsmask för ansiktet under flygningen för att skydda sig mot Corona. Om uppgiften stämmer så har rimligen andra bolag vidtagit liknande åtgärder. Jag har full förståelse för att man som arbetsgivare vidtar åtgärder för att skydda sin personal när det är nödvändigt men tycker ändå att det här låter lite märkligt då det förutsatt att uppgiften stämmer är en signal om hur man ser på smittorisken ombord. Kabinpersonal torde rimligen vara utsatt en relativt utsatt grupp för att dagligen exponeras av olika smittor, ej enbart Corona. Är det någon som flugit med SAS de senaste dagarna som kan dementera/bekräfta?

Flög två ben med SAS igår, ingen mask på någon i personalen. Inte handskar när de samlade in skräp heller.

Masker hjälper väl inte egentligen heller?
 
Nu har jag just checkat ut från Hilton Nusa Dua på Bali och är ska till flygplatsen för att åka till Taipei med Eva Air ”hello Kitty” Business class . Övernattning där och sedan till Shanghai imorgon.;)
Rapportera gärna hur det är i Taipei gällande Coronahysterin. Ska dit om några veckor
 

bachelor

Medlem
Flög två ben med SAS igår, ingen mask på någon i personalen. Inte handskar när de samlade in skräp heller.

Masker hjälper väl inte egentligen heller?
Även här skulle man ju kunna resonera att det är för att hjälpa both ways. Om crew blivit smittad, lär det ju hjälpa en del för att inte sprida smittan vidare som jag fattat det. Men tror främst det är en åtgärd för att öka på några % för att själv slippa smitta samt skicka ev signaler.
 
Toppen