Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Även här skulle man ju kunna resonera att det är för att hjälpa both ways. Om crew blivit smittad, lär det ju hjälpa en del för att inte sprida smittan vidare som jag fattat det. Men tror främst det är en åtgärd för att öka på några % för att själv slippa smitta samt skicka ev signaler.
Men om vanliga munskydd inte hjälper så är det ju onödigt och det kan ju snarare bli motsatt effekt om man inte är smittad själv. Om crew är smittade lär de ju inte jobba heller känns det som. Speciellt inte i tider som denna. Tror inte kollegorna vill jobba med någon som är sjuk heller.

Även här skulle man ju kunna resonera att det är för att hjälpa both ways. Om crew blivit smittad, lär det ju hjälpa en del för att inte sprida smittan vidare som jag fattat det. Men tror främst det är en åtgärd för att öka på några % för att själv slippa smitta samt skicka ev signaler.
Exakt så. Även med mask sprider man viruset via utandning, nysning och hostning. Man minskar antalet droppar med en liten del, men mycket tar sig alltså fortfarande igenom. Att bara mask för att undvika smitta är, som tidigare påtalat, onödigt.

Gällande munskydd uppskattar vi det till att drygt hälften bär, precis som vanligt under influensatider. Munskydd är dock helt slutsålt i butikerna. Kanske folk har hamstrat...?

Folk har hamstrat som galningar och det har pågått sedan slutet på januari. Det finns gott om japanska nyhetsartiklar om folk som i brist på vanliga masker köper på sig hur mycket toalettpapper som helst för att göra egna masker hemma.

Inga masker på crew på mina två legs eller i SAS lounger jag besökte igår.

Lite folk dock på samtliga flygplatser. Detta kan aldrig sluta bra för bolagen om det fortsätter. :(

Hurivida det är en risk att jag reser i jobbet? Ca 330 svenskar dör i trafiken varje år och tio gånger fler skadas - en risk vi alla accepterar utan bekymmer.

En lysande jämförelse. Två riskfaktorer, biltrafik och corona, blir ju dubbelt så mycket som en riskgrupp. Således utsätts du för dubbel risk så länge vi har kvar corona. Att 330 svenskar dör i biltrafiken är definitivt inget de flesta accepterar utan bekymmer.

Eva A 330 business. Fina säten:)
På runway nu
image.jpg

Jag har en likadan resa den 2 april, byter plan i Singapore och Bangkok på väg mot Seoul. Rapportera gärna med värmekameror och tillgänglighet i Seoul etc. Jag är inte så orolig för själva viruset utan är mer orolig att jag ska få en dagisbakterie av kidsen dagen innan avresa och få feber som misstas för Coronaviruset med tvångsisolerad som följd.

Tillbaka i Sverige nu.
I Seoul var det värmekameror på flygplatsen som alla fick gå genom båda vid ankmost och avfärd. Hotellet hade värmekameror vid alla ingångar, buffen var kraftigt reducerad och kompleterad med en liten meny som det gick att beställa från. Som någon skrev tidigare att ca 90% har munskydd stämmer bra, vissa ställen krävde av besökarna bar munskydd.
Det var väldigt folktomt överallt och vissa saker höll stängt men vi kunde besöka det vi ville i alla fall.

Idag anlänt Tokyo Narita från Stockholm via Köpenhamn med SAS. Uppskattningsvis knappt halvfullt plan.

Kunde inte checka in online öht utan manuell hantering krävdes på Arlanda.

Orsaken enligt personalen var den kontrollfråga de skulle ställa till oss: har ni nyligen besökt Kina eller Sydkorea?

Samma fråga ställdes vid gaten på Kastrup.

På Narita fanns anslag om att coronaviruset har utbrott i Kina, Sydkorea och Iran. Ankommande resenärer som besökt aktuella länder i närtid ombads anmäla det. I övrigt inget speciellt, temperaturmätning är standard i Japan.

I Tokyo verkar det mesta vara som vanligt, minus kinesiska turister. Frukostbuffén är dock utbytt samt att all personal på hotellet ska bära munskydd. Detta enligt myndighetsbeslut.

Gällande munskydd uppskattar vi det till att drygt hälften bär, precis som vanligt under influensatider. Munskydd är dock helt slutsålt i butikerna. Kanske folk har hamstrat...?

De glömde fråga om Italien?

Vi har bestämt oss för att åka. i samrådan med allehanda instanser (1177, lokala vården, specialläkaren, psykolog, jobbet, jobbets HR, UD, Lufthansa, folk på plats) så inser vi att oturen kan vara framme men Singapore är ju säkrare än Göteborg just nu. Skulle bara få
Tillbaka 1500:- per skalle typ på biljetten och att vaska de övriga 47, samt ev 10-12 på hotellen kändes fel, rationellt sett. Givetvis finns en uns av katastroftänk, tänk om ditt eller datt händer. Största risken känns som mellanlandningen i Tyskland eller öresundståget... tror att det är relativt tomt på folk generellt och det är inte supertrångt i F klass anyway :)

Singapore är imponerande.. Många länder som skulle lära av deras krishantering. Kan rekommendera att kolla denna dokumentär ifall ni är intresserade...

Toppen