Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Vaccin är ju, hur man än ser på det en komponent som inte går att bortse i relation till resande nu när flera regeringar pratar om det.

Då räcker det med att hålla sig till "Land X släpper in dig om du är vaccinerad". Diskussionerna om hur effektivt det är, om man smittar andra, ska det vara obligatoriskt etc är ju oväsentliga om man ska hålla sig till ämnet.

On topic så stänger Belgien gränsen igen
Non-essential travel will be banned temporarily from Wednesday 27 January until 1 March, for journeys both to and from Belgium. Exceptions for professional and family reasons, for example, will be possible.

Belgium's Latest Travel Rules Explained

Ibland så ser man när man anländer till ett land att om man har vistats i länder i Afrika så måste man uppvisa intyg att man har vaccin mot gula febern, annars kommer man inte in i landet.

Nu har jag aldrig varit i ett afrikanskt land innan jag åkt till Asien, men jag förstår inte vad som skiljer detta förfarandet åt jämfört med Corona-vaccineringen?! Det har ju höjts röster att man inte kan ha något intyg för det skulle vara exkluderande och kunna ses som ett vaccintvång. Men som sagt, det är väl så som andra sjukdomar redan nu hanterats? Är det någon skillnad eller är det bara så att nu drabbas en röststark grupp i västvärlden och då blir det skillnad?

Jag har lite praktisk, men äldre information om detta. Jag är av oförklarliga anledningar min fars son. Det vill säga att jag som min far, alltid har med mig pass och den gula vaccinationsboken. Min far har kvar sin bok från 50-talet.

I alla fall, i slutet av sin karriär reste han en del till den fransktalande delen av Afrika och fick uppdatera äldre vaccin plus ett antal nya. I 2009 och 2010 var det min tur i tjänsten. Jag skulle till Senegal som har krav på Gula febern. Men det som slog mig var ett par andra saker:
1. Att jag hade åkt flera gånger till Thailand utan Hepatit A/B som rekommenderas
2. Att man rekommenderandes fylla på barndomsvaccin som polio och kikhosta
3. Att jag också borde ta koleravaccin (flytande) under resan utöver anti-malaria

Som du ser var det bara en vaccin som var krav vid inresa men jag fyllde på rejält:

A25A536F-0A21-4AD9-9B30-21B70F3B079E.jpeg

38C50657-610E-400D-96DC-CA634D5F3AD3.jpeg

Jag tror liknande krav kommer för Corona i ett antal länder. Vid inresa i Dakar fick jag lägga fram vaccinkortet tillsammans med passet. Jag tror vi kommer behöva vänja oss att samma kommer gälla för inresa i många länder ett tag framåt.

Jag har lite praktisk, men äldre information om detta. Jag är av oförklarliga anledningar min fars son. Det vill säga att jag som min far, alltid har med mig pass och den gula vaccinationsboken. Min far har kvar sin bok från 50-talet.

I alla fall, i slutet av sin karriär reste han en del till den fransktalande delen av Afrika och fick uppdatera äldre vaccin plus ett antal nya. I 2009 och 2010 var det min tur i tjänsten. Jag skulle till Senegal som har krav på Gula febern. Men det som slog mig var ett par andra saker:
1. Att jag hade åkt flera gånger till Thailand utan Hepatit A/B som rekommenderas
3. Att jag också borde ta koleravaccin (flytande) under resan utöver anti-malaria

Som du ser var det bara en vaccin som var krav vid inresa men jag fyllde på rejält:

Visa bifogad bild 116171

Visa bifogad bild 116172

Jag tror liknande krav kommer för Corona i ett antal länder. Vid inresa i Dakar fick jag lägga fram vaccinkortet tillsammans med passet. Jag tror vi kommer behöva vänja oss att samma kommer gälla för inresa i många länder ett tag framåt.
Jag och familjen har alltid med oss gula boken på alla resor. Mycket för egen skull för att slippa ha allt i huvudet över vilka familjemedlemmar som är vaccinerade mot vad.

En app vore grymt skönt för samma ändamål.

Visa bifogad bild 116171

Visa bifogad bild 116172

Har varit ett antal gånger i Uganda de senaste åren och där måste man visa upp den gula boken vid inresa. Brukar oftast stå en kille som pliktskyldigt bläddrar lite slappt i boken när man ankommit.

Tidigare har det varit krav på att vaccineringen inte skulle vara äldre än 10 år så jag har fått fylla på vaccinet trots att vaccinationspersonalen var säkra på att en spruta gav livslångt skydd. Hade tydligen gått historier om folk som bli ut tvångsvaccinerade vid inresa och det känns ju inte så lockande.

IATA:s travel pass
  • Governments to verify the authenticity of tests and the identity of those presenting the test certificates.
  • Airlines to provide accurate information to their passengers on test requirements and verify that a passenger meets the requirements for travel.
  • Laboratories to issue digital certificates to passengers that will be recognised by governments, and;
  • Travellers to access accurate information on test requirements, where they can get tested or vaccinated, and the means to securely convey test information to airlines and border authorities.
IATA-Travel-pass-916x515.jpg

https://www.businesstraveller.com/b...iag-working-with-iata-on-its-new-travel-pass/

Will you have to carry a vaccine passport on your phone? | MIT Technology Review
Unfortunately, that’s a much bigger challenge than signing deals with a couple of big testing companies. Connecting any systems across borders means navigating a patchwork of languages, databases, and privacy laws. Even in the UK, where the National Health System maintains a database of vaccine recipients, the government has put any talk of vaccine “passports” on hold.

“Forget digital interoperability standards—a lot of American doctors still rely on fax machines to send records.”

Toppen