Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Från spekulationer/metadiskussion om vaccinet till lite nytt:

Sverige har nyss annonserat att man ska införa ett inreseförbud från Norge (!)

Ska bli intressant.
Lär väl inte påverka svenska medborgare i större grad än situationen vid sundet till Danmark men....

Från spekulationer/metadiskussion om vaccinet till lite nytt:

Sverige har nyss annonserat att man ska införa ett inreseförbud från Norge (!)

Ska bli intressant.
Lär väl inte påverka svenska medborgare i större grad än situationen vid sundet till Danmark men....

Det påverkar rejält i gränsområden eftersom det är rätt många som i Danmark som arbetspendlar. Här är en källa till nyheten:

Damberg: Inreseförbud från Norge inom kort | SVT Nyheter

”Totalt uppgick antalet arbetspendlare från Sverige till Norge under 2012 till 27 158 personer. Det kan jämföras med den andra stora pendlingsströmmen mellan de nordiska länderna, från Sverige till Danmark, som uppgick till 16 416 personer år 2012.”

Om 2021 siffror är lika som 2012 är detta värre. Källa: https://www.regionvarmland.se/globa...rt-17-norge-sveriges-viktigaste-grannland.pdf

Det påverkar rejält i gränsområden eftersom det är rätt många som i Danmark som arbetspendlar. Här är en källa till nyheten:

Damberg: Inreseförbud från Norge inom kort | SVT Nyheter

”Totalt uppgick antalet arbetspendlare från Sverige till Norge under 2012 till 27 158 personer. Det kan jämföras med den andra stora pendlingsströmmen mellan de nordiska länderna, från Sverige till Danmark, som uppgick till 16 416 personer år 2012.”

Om 2021 siffror är lika som 2012 är detta värre. Källa: https://www.regionvarmland.se/globa...rt-17-norge-sveriges-viktigaste-grannland.pdf

Fast gränsen vid Värmland tex var ju redan stängd från andra sidan?

Många seriösa rykten nu. Jag rekommenderar inresa till Norge senast i morgon för er som behöver utan att säga mer, eller sprida vidare. Moderator får ta bort om Ni önskar men kan finnas folk med behov. Familjesituationer etc. Så jag tänker.

Edit. Verkar bli stopp natt mot måndag officiellt enligt media.

Last edited:
Om att göra transfer med eller utan stopover på FRA, när slutdestinationen kräver ett nytaget negativt PCR-test:

1. Om jag förstår det rätt är varken sverige eller danmark med på hög-risk-listan, dvs det krävs varken föranmälan eller Covid-test före flygningen till FRA?
  2. Sverige och Danmark är med på "risk-listan", dvs det kommer att göras ett obligatoriskt covid-test är man landar på FRA?
  3. Om testet vid ankomst är negativt släpps man in, men måste man iaktta 10 dagar karantän som kan göras på hotell, tex flygplatshotell?
  4. Efter att ha kommit landside på FRA kan man gå till Centogen och göra ett PCR-test med certifikat och ID-uppgifter som kan användas för sin transfer flyget till slutdestinationen?

Är detta rätt? Det är vad jag läst mig till, någon med erfarenhet av transfer på FRA får gärna bekräfta eller peka mig i rätt riktning för vad som gäller!

Toppen