Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ibland så ser man när man anländer till ett land att om man har vistats i länder i Afrika så måste man uppvisa intyg att man har vaccin mot gula febern, annars kommer man inte in i landet.

Nu har jag aldrig varit i ett afrikanskt land innan jag åkt till Asien, men jag förstår inte vad som skiljer detta förfarandet åt jämfört med Corona-vaccineringen?! Det har ju höjts röster att man inte kan ha något intyg för det skulle vara exkluderande och kunna ses som ett vaccintvång. Men som sagt, det är väl så som andra sjukdomar redan nu hanterats? Är det någon skillnad eller är det bara så att nu drabbas en röststark grupp i västvärlden och då blir det skillnad?

Det är alltså rapporteringen om vaccinering som är obligatorisk som jag förstår, inte att bli vaccinerad. :)
Det borde alltså bli möjligt att få ett "vaccinpass" som Sverige ansluter sig till, även om man blivit vaccinerad före det passet är beslutat.
Helt korrekt uppfattat. ;) Även om jag personligen önskar att även vaccinationen oxå vore obligatorisk. :D

Vill inte en tjejgissa ”passets” vara eller icke vara. ;)

Ibland så ser man när man anländer till ett land att om man har vistats i länder i Afrika så måste man uppvisa intyg att man har vaccin mot gula febern, annars kommer man inte in i landet.

Nu har jag aldrig varit i ett afrikanskt land innan jag åkt till Asien, men jag förstår inte vad som skiljer detta förfarandet åt jämfört med Corona-vaccineringen?! Det har ju höjts röster att man inte kan ha något intyg för det skulle vara exkluderande och kunna ses som ett vaccintvång. Men som sagt, det är väl så som andra sjukdomar redan nu hanterats? Är det någon skillnad eller är det bara så att nu drabbas en röststark grupp i västvärlden och då blir det skillnad?
Även fast du har vaccinerat dig mot Covid så kan du vara bärare och således ändå smitta andra med viruset. Ingen vet idag hur länge vaccinet sitter i kroppen eller om det kommer att bli som vanliga influensavaccinet, man måste ta en spruta om året.

Även fast du har vaccinerat dig mot Covid så kan du vara bärare och således ändå smitta andra med viruset. Ingen vet idag hur länge vaccinet sitter i kroppen eller om det kommer att bli som vanliga influensavaccinet, man måste ta en spruta om året.
Är det helt klarlagt om man kan vara bärare trots att man är vaccinerad?

Oavsett, min poäng gällde vaccinationsintyg och de röster man hör att det är "kränkande" och ses som ett vaccinationstvång. Det finns ju redan nu sjukdomar som länder kräver vaccinationsintyg för, men jag har aldrig hört någon diskussion att det begränsar rörelsefrihet osv.

Är det helt klarlagt om man kan vara bärare trots att man är vaccinerad?

Oavsett, min poäng gällde vaccinationsintyg och de röster man hör att det är "kränkande" och ses som ett vaccinationstvång. Det finns ju redan nu sjukdomar som länder kräver vaccinationsintyg för, men jag har aldrig hört någon diskussion att det begränsar rörelsefrihet osv.
Men allting tycks vars kränkande och ska ifrågasättas i detta land. Allting.
Jag tror nog att detta kommer att lösas när det finns mera fakta att tillhandahålla.

Här kan du läsa lite om det. Bla

Du riskerar att smitta andra – trots vaccinering för covid-19 | SVT Nyheter

Ingen skillnad alls.. Men i kränkhetens Sverige skall alltid någon skrika.. Vill man resa i framtiden lär man behöva vaccin. Vill du inte ta vaccin? Grattis då får du stanna hemma. Det är ingen rättighet att komma in i landet X tex hur man vill.

Tror inte det fungerar så. Vi vet ju att skyddet är högt men tror inget land vill ta in turister som blir sjuka och behöver vård i landet. Det jag bli en snöbollseffekt dock

Vi får se. Jag tror "färdigvaccinerade" länder, i synnerhet de som når fram först, kommer utnyttja det genom att släppa inresekraven. Särskilt om turism normalt utgör en betydande del av näringslivet i landet.

===
"Chefsvirologen" Drosden här i Berlin varnar i övrigt för en tredje våg i vår när de äldre och sårbara är färdigvaccinerade och det då förmodligen kommer starka krav både från näringsliv och allmänhet att släppa på restriktioner. Låter väl rimligt men vet inte om fortsatta restriktioner är så mycket bättre..
Google Translate:
If the number of cases is not reduced deep enough, this could have negative consequences in spring and summer. "When the elderly and perhaps also some of the risk groups are vaccinated, there will be huge economic, social, political and perhaps also legal pressure to end the corona measures," said Drosten.

Befürchtungen für das Frühjahr: Drosten warnt vor 100.000 Neuinfektionen pro Tag - Wissen - Tagesspiegel

Toppen