Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Från EU Kommissionens möte i går torsdag 21/1

EU leaders on Thursday (21 January) “strongly discouraged” Europeans from non-essential travel and
warned tougher restrictions on trips could come within days if efforts to curb the coronavirus fell short.

Michel, president of the European Council, said: “It will be probably necessary to take additional restrictive measures
in order to limit the non-essential travels and that is the orientation that we are taking.”

Hotspots of COVID-19 infections in the European Union will be labelled “dark red” zones, and travellers from
those areas will be required to take a test before departure and undergo quarantine, von der Leyen said.

From Sunday, anybody arriving from outside the EU — possible only for those with essential reasons —
could have to have a test for Covid-19 before departure, von der Leyen said.

Within the EU, some countries will apply prior testing for cross-border trips that do not come under
essential categories such as workers and truck drivers.

The leaders also discussed vaccine certificates, something tourism-dependent countries such as
Greece hope might ease travel curbs and save what looks like another disastrous summer vacation period.

But EU leaders decided it was too early and too many questions remained for such a certificate to be used as anything more than a health record.

mer här
EU leaders ‘strongly discourage’ travel, eye tougher border rules – EURACTIV.com

Blir ju bara värre o värre det här... Inga resor i år heller?

Blir ju bara värre o värre det här... Inga resor i år heller?

Inrikes kommer nog fungera.

Du kan också kolla på vad Danmark precis gjort när man stänger för flyg från Dubai. Åker för många människor till en plats drar den till sig oönskad uppmärksamhet. Skulle inte förvåna mig om Mexiko skulle kunna råka ut för samma sak.

Jag hoppas på att vaccineringen ska kommit så långt framåt sommaren att vi åtminstone ska kunna göra någon tur men det är nog bäst att ställa in sig på att bli besviken.

EU leaders on Thursday (21 January) “strongly discouraged”
Äntligen en gemensam policy, och förhoppningsvis slut på nationella lagar. Även om det är surt så måste vi ju agera som en union och även om smittade nu går ner i EU så stiger ju dödstalen och vaccineringen kommer ta tid. Inte läge att öppna gränser då.

Tror Biden har influerat lite här, också sköt med lite ledarskap igen.

"vaccinpass" tror jag mindre och mindre på, var en stark förespråkare för det förra året, i kombination med "anikroppspass" men ju mer man lyssnar på EU desto mindre tror jag på det, då det finns risk för det slår på jämnlikheten inom EU.

Danmark stoppar från och med idag flygningar från Dubai, misstänker att resande tagit med sig den Sydafrikanska viruset varianten in i Danmark, samt att det kan vara ”tvivelaktiga testresultat”

Källa TV2 Danmark
Regeringen stopper flyvninger fra Dubai - TV 2
Snabba puckar! Visar ju ännu en gång med faran att just nu åka på semester även fast man har alla erforderliga papper. Det kan snabbt bli väldiga problem. Därför är det ju så bra att BC finns, om man nu är iväg på en nödvändig resa och råkar fastna någonstans.

Bara det inte blir så att om man vaccinerar sig innan vaccinpasset är klart så får man sen problem med att bevisa att man har vaccinerat sig. Här i Linköping pågår vaccinering av vårdfok för fullt och många bekanta som jobbar inom vården är också globetrotters av rang.

"vaccinpass" tror jag mindre och mindre på, var en stark förespråkare för det förra året, i kombination med "anikroppspass" men ju mer man lyssnar på EU desto mindre tror jag på det, då det finns risk för det slår på jämnlikheten inom EU.

Problemet för oss resenärer är att om länder utanför EU kräver det så kommer det behövas i någon form. Jag förstår varför man inte vill ha det inom unionen men det finns fler länder.

Bara det inte blir så att om man vaccinerar sig innan vaccinpasset är klart så får man sen problem med att bevisa att man har vaccinerat sig.
Så vitt jag förstår ska vaccinationer bokföras i regionens journalsystem, och sedan överföras till Folkhälosmyndighetens vaccinationsregister för statistikändamål. Så informationen ska finnas registrerad på individnivå, och bör kunna gå att få ut senare.

All vaccinering sker ju inte i regionernas regi. Jag tänker försöka ta det på min mottagning så att det blir journalfört på rätt sätt.
Det som hittills inte skett i regionernas regi har väl främst skötts av kommunerna? När det gällde vaccineringsstatistiken hörde jag i någon nyhetsrapportering att vid vaccinationer på äldreboenden av "ambulerande team" fördes dokumentation på papper som sedan knappades in i journalsystemet, vilket ledde till fördröjning i statistiken.

Toppen