Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Jag är inte alls lika pessimistisk som många andra här. Eftersom vi pratar stora pengar för många regioner så finns det naturligt stora intressen att få igång resandet så fort som möjligt. Därför tror jag att vi kommer se stora initiativ redan till / efter sommaren för att få igång resandet igen.
Så där tänkte jag också i våras/på försommaren, då jag i och för sig hade en mer positiv gissning av utvecklingen efter sommaren 2020. Det är dock bara att konstatera att de politiska beslut som tagits i de flesta länder har tagit väldigt lite ekonomiska hänsyn. Så om det ska till rejäla lättnader så tror jag inte att det i särskilt stor utsträckning kommer att vara p.g.a. ekonomiska hänsyn till turismbranschen eller någon annan bransch, utan p.g.a. minskad smittspridning, minskat behov av sjukhusvård och allmän irritation bland befolkningen mot restriktioner. Så jag håller mer med det här resonemanget:
En positiv faktor som väl knappast kan anses vara spekulation är ju att med den prioriteringsordning man har inom EU, att vaccinera "gamla och sköra" först, kommer vi att även med bibehållen hög smittspridning se drastiskt sjunkande dödlighet redan nu i vinter. Att sjukdomen dödar betydligt färre tror jag i sin tur kommer underlätta för politiker att lätta på resebestämmelser.
...men det är förmodligen belastningen på sjukvården (antalet/andelen inlagda Covid 19-patienter, möjligheten att klara sig med ordinarie antal intensivvårdsplatser o.s.v.) snarare än dödstalen i sig som kommer att avgöra om det börjar se ut som en normalisering i många politikers ögon. Men vi kan väl hoppas att det räcker att vaccinationsprogrammen har kommit ungefär halvvägs för att detta ska inträffa. Då har man i åldersordning täckt in de flesta som blir allvarligt sjuka, och inte bara de med hög risk för att dö.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Visst är det så. Om nu Europa kan enas och göra något gemensamt. Det viktiga är ju att vi faktiskt vaccinerar de äldre och sköra och jag tror, precis som jag skrev innan att det är många ögon nu på alla länder, de som sköter sig bra här kommer få det lättare på alla sätt, både att starta igång sin egen turistsäsong men även såklart underlätta för sina egna medborgare.

Det var nog en hel del som inte tog några 5 veckors semester i somras och de som kan spara semesterdagar vill nog kanske ta ut dessa i år. Bilsemester i Europa kan ju absolut vara ett bra sätt att få se mycket utan att behöva stressa.

När ketchupen kommer ut ur flaskan är det nog många som undrar nu, om vi ens har börjat skaka... :D - Många erbjudanden och kampanjer nu från hotell och flygbolag men tycker nog man håller tillbaka och väntar på att sätta in stöten, inte riktigt än
 

Burtas

Ny medlem
Vad betyder betalt via Swedbank? Kreditkort? Debitkort? Banköverföring? Om du betalat med ett Kreditkort är den enklaste vägen att göra en kortreklamation. Annars skulle jag ligga på resebyrån, deras bortförklaring låter som bullshit i mina öron men kan mycket väl ha fel där, litar mer på Cathay än på Tripmonster...
Jag betalde via Swedbanks Internet direktbetalning, kommer inte riktigt ihåg varför, för jag har kreditkort som jag brukar betala med...
Sen ser du till att i framtiden köpa biljetter direkt från flygbolagen med ett kreditkort och inte använda resebyråer - det kanske är lite billigare men när något går fel är det mycket enklare att lösa det direkt med flygbolaget än att gå via en resebyrå.
Jo det är ju mycket bättre att gå via flygbolaget direkt men har varit rejäla besparningar att boka på någon Internet resebyrå(sen så är ju vissa resebyråer bättre än andra att ha att göra med). Men jag får ta mig en rejäl funderare på det nästa gång.
Frågan är väl när flighten ställdes in, gjordes det väldigt nära inpå avgång så borde det vara flygbolaget som äger bokningen, och i detta fall Cathay, de borde då ha fixat med en ny flight som tar resenären till destinationen.
Blir ju tyvärr väldigt svårt när det sker på outstation om de då inte kan boka om direkt på flygplatsen och man lämnas åt telefon.

Man ska väl i Sverige kunna gå direkt på flygbolaget för kompensation istället för resebyrån. Oklart om det fungerar så från Filippinerna. Det är dessutom snart 11 månader sedan vilket inte gör det lättare. Ingen aning om det finns någon regel för när man måste göra reklamation.

Jag skulle nog försöka med Cathay här, men finns väl risk att man får se detta som läropengar man inte får tillbaka utan extremt mycket jobb.

Ja tyvärr kan man nog få ta det som läropengar.
Funderar om det kan vara värt att försöka med något av dom bolagen som finns på internet som hjälper en med att få tillbaka pengar. Ja så klart vill ju dom också ha kompensation för det. :)

Tack för hjälpen från er båda i alla fall.
 

Linmet

Medlem
Någon med koll på om transit i canada till eu/sverige är ok?

hittar detta på canada.ca


Transit passengers
The Orders exempt persons arriving at a Canadian airport aboard a commercial passenger conveyance and who are transiting to a country other than Canada and remains in a sterile transit area within the meaning of section 2 of the IRPR.”
 

LarsCph

Medlem
Om du tittar i tråden Ditt resår 2020 så är det ju en del som rest. Det går alltid.

Min utgångspunkt är dock att om jag ska resa med mask i 14 timmar, få min mat serverad i en plastpåse och 80% av alla lounger är stängda, och dessutom har begränsat utbud samt att jag på destinationen också måste ha mask och kanske inte får röra mig utanför hotellet då är det ingen vidare semester.

Jeg er meget enig - ferie med alt i plastic og maske er bare ikke ferie. Et tip kan være at bo på andet end hotel, vi var i Italien i Juli i to uger - vi kørte i bilen derned og boede i et privat feriehus med "alt" vi behøvede som køkken, grill, pool, m.v. Det var en meget fin ferie alt i alt og ikke med særlig mange restriktioner. Selvfølgelig på sightseeing og ved indkøb og på restauranter var der masker men i feriehuset var vi bare os selv og der var ingen besværlige regler. Det samme om køreturen som er lang til Italien, men dejligt at slippe for lukkede lounges, masker i flyet, lange køer... Så det kan godt lade sig gøre.

Men ja, jeg håber virkelig på at vaccinen fungerer godt og at jeg snart kan komme ud og rejse rigtigt (dvs med fly) igen på en ordentlig måde.
 

Homer

Medlem
Negativt Coronatest kommer att krävas för England


Mandatory COVID-19 testing introduced to bolster border measures - GOV.UK

  • all international arrivals to England, including UK nationals, required to present a negative COVID-19 test taken up to 72 hours prior to departure
  • passengers will be subject to an immediate fine of £500 if they fail to comply with the new regulations on pre-departure testing
  • all passengers arriving from countries not on the government’s travel corridor list will still be required to self-isolate for 10 days, regardless of test result
  • passengers will still be required to fill in a passenger locator form and be subject to national lockdown restrictions
 
Toppen