Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

D

Deleted member 30163

Guest
Är som säkert många andra här grymt sugen på att börja resa igen, är nyfiken på forumets expertis

När kommer det att bli möjligt igen? Och vilka länder tror ni det är ok till först?
Är bla. väldigt sugen på en USA trip under våren tex. April? Kommer det vara möjligt eller är det bara att glömma?
Om du tittar i tråden Ditt resår 2020 så är det ju en del som rest. Det går alltid.

Min utgångspunkt är dock att om jag ska resa med mask i 14 timmar, få min mat serverad i en plastpåse och 80% av alla lounger är stängda, och dessutom har begränsat utbud samt att jag på destinationen också måste ha mask och kanske inte får röra mig utanför hotellet då är det ingen vidare semester.

Jag tror inte att alla dessa restriktioner kommer vara borta i år, inte ens i europa. Däremot tror jag ett par saker, alla kan vara helt fel såklart:
  • När vi vaccinerar mer och får statistik om detta kan det fungera lite som inträde utan visum. Det behövs inte visum om du är svensk till ett antal länder eftersom det är ett säkert land. Jag tror samma kommer hända här.
  • EU kommer stegvis öppna upp igen, förlora ett år till är inte aktuellt i många turistberoende länder. Kan de vaccinera de äldre och sårbara snabbt ligger vi bra till.
  • Det kan bli krav på att ersätta negativa covid testerna med ett positivt vaccinbevis. Kanske även inom EU.
  • Flygbolagen har en stor utmaning att locka till säkert resande men ändå göra det till en upplevelse för oss som inte bara stoppar in familjen i ekonomi och drar iväg.
  • Kan tänka mig flera länder utanför EU hoppar på vaccinbevis lite som Australien indikerade.
Jag har bokat bara för att kunna planera, men tidigast August. Det är jag ändå medveten om att det kan vara tidigt, med anledning om ovan och våra "krav".
 
suck, låter inte orimligt men jag håller tummarna att du är för pessimistisk
Ja tyvärr. Har själv varit alldeles för optimistisk under 2020 både i jobbet och privat vad det gäller återgången till det normala. Men en person i min närhet har visat sig med tiden haft rätt, och denna jobbar på ett internationellt bolag med experter som gör egna bedömningar. Detta bolags medarbetare ska jobba hemma och har "reseförbud" i tjänsten hela 2021 också.

I juni-augusti i år ska man nog passa på om man måste göra nån MR tex inom Europa, sen kan det komma en ny våg i höst som gör det svårt att resa igen.
 

Autonom

Medlem
Är som säkert många andra här grymt sugen på att börja resa igen, är nyfiken på forumets expertis

När kommer det att bli möjligt igen? Och vilka länder tror ni det är ok till först?
Är bla. väldigt sugen på en USA trip under våren tex. April? Kommer det vara möjligt eller är det bara att glömma?

Sneglar själv på Dubai just nu, vill känna solens strålar värmandes mot kroppen min, omfamnad :D

Räcker förövrigt med pcr test + intyg och sedan of you fly.
Flyger man med emirates verkar diverse corona försäkringar ingå. Läs på deras hemsida om du
nu finner Dubai intressant.

Du kan självklart resa till några andra länder med men det krävs ofta pcr test och intyg x antal timmar innan flyget.

kolla upp så att landet i fråga inte har Sverige på rödlistan.
 

Senator

Moderator
Är som säkert många andra här grymt sugen på att börja resa igen, är nyfiken på forumets expertis

När kommer det att bli möjligt igen? Och vilka länder tror ni det är ok till först?
Är bla. väldigt sugen på en USA trip under våren tex. April? Kommer det vara möjligt eller är det bara att glömma?

Funkar fint nu Hälsningar från Santa Cruz de Teneriffa.

Skämt å sidor, det beror på hur mycket du vill chansa.

Mina gissningar är att efter påsk öppnas Norden delvis, i sommar kommer man kunna resa inom Europa. Runtom i världen kommer vi se begränsningar i 1-2 år till. USA gissar jag kanske släpper in oss från 1 sep? Beror på Biden.

Vaccin-pass kommer krävas utanför EU.

Fokusländer för oss här på forumet kommer vara Dubai och liknande "säkra" ställen, tror jag.

suck, låter inte orimligt men jag håller tummarna att du är för pessimistisk

Om du tittar i tråden Ditt resår 2020 så är det ju en del som rest. Det går alltid.

Min utgångspunkt är dock att om jag ska resa med mask i 14 timmar, få min mat serverad i en plastpåse och 80% av alla lounger är stängda, och dessutom har begränsat utbud samt att jag på destinationen också måste ha mask och kanske inte får röra mig utanför hotellet då är det ingen vidare semester.

Jag tror inte att alla dessa restriktioner kommer vara borta i år, inte ens i europa. Däremot tror jag ett par saker, alla kan vara helt fel såklart:
  • När vi vaccinerar mer och får statistik om detta kan det fungera lite som inträde utan visum. Det behövs inte visum om du är svensk till ett antal länder eftersom det är ett säkert land. Jag tror samma kommer hända här.
  • EU kommer stegvis öppna upp igen, förlora ett år till är inte aktuellt i många turistberoende länder. Kan de vaccinera de äldre och sårbara snabbt ligger vi bra till.
  • Det kan bli krav på att ersätta negativa covid testerna med ett positivt vaccinbevis. Kanske även inom EU.
  • Flygbolagen har en stor utmaning att locka till säkert resande men ändå göra det till en upplevelse för oss som inte bara stoppar in familjen i ekonomi och drar iväg.
  • Kan tänka mig flera länder utanför EU hoppar på vaccinbevis lite som Australien indikerade.
Jag har bokat bara för att kunna planera, men tidigast August. Det är jag ändå medveten om att det kan vara tidigt, med anledning om ovan och våra "krav".

Ja tyvärr. Har själv varit alldeles för optimistisk under 2020 både i jobbet och privat vad det gäller återgången till det normala. Men en person i min närhet har visat sig med tiden haft rätt, och denna jobbar på ett internationellt bolag med experter som gör egna bedömningar. Detta bolags medarbetare ska jobba hemma och har "reseförbud" i tjänsten hela 2021 också.

I juni-augusti i år ska man nog passa på om man måste göra nån MR tex inom Europa, sen kan det komma en ny våg i höst som gör det svårt att resa igen.

Sneglar själv på Dubai just nu, vill känna solens strålar värmandes mot kroppen min, omfamnad :D

Räcker förövrigt med pcr test + intyg och sedan of you fly.
Flyger man med emirates verkar diverse corona försäkringar ingå. Läs på deras hemsida om du
nu finner Dubai intressant.

Du kan självklart resa till några andra länder med men det krävs ofta pcr test och intyg x antal timmar innan flyget.

kolla upp så att landet i fråga inte har Sverige på rödlistan.

Det har diskuterats/spekuleras en del i denna tråd om hur/när/var:
Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Enligt olika nyhetskällor och branschorganisationen IATA så jobbas det på ett antal olika lösningar för "Pass"/intyg för negativt test eller vaccin:
IATA - IATA Unveils Key Design Elements of IATA Travel Pass

Indikativt så säger svenska myndigheter att de över 18 år som önskar vaccin kommer få detta innan Midsommar:
Samordnaren: Vaccin för alla till sommaren | Aftonbladet

Så det är nog en kombination av dessa två saker på stor skala och över landgränser som kommer ge oss svaret. Men vad jag uppfattar så kommer vi behöva leva med viruset i flera år till.

Personligen är väl Sorrento veckan efter Midsommar första möjlighet för familjen som jag ser det. Möjligtvis kan jag komma iväg på jobbresor efter vaccination och med intyg. Hade jag varit lite yngre, singel och barnlös hade jag nog varit lite mer äventyrlig och rest mer. Vi hade funderat på Dubai i februari, men när situation uppstod i UK med det ohört snabba flygförbudet gick luften ur mig. Hade jag varit själv hade jag funderat på det, men inte med barn och sambo.

Gällande USA så kan man ta in sig i USA. Vi har medlemmar som har varit där nu antingen på National Interest Exception (NIE) eller inresa via Mexico. Så är man sugen på USA och har tid, så kan man börja med två veckor i Cancun innan New York :) Det kommer nog kräva någon form av Quid Pro Quo mellan USA/EU och USA/UK innan båda öppnar upp. Det lär nog inte hända så länge smittspridningen ser ut som den gör.

Mitt tips är att planera för en sen semester, augusti och in i september om man vill resa utomlands. Då kommer nog läget på många sätt vara bättre.
 
Det har diskuterats/spekuleras en del i denna tråd om hur/när/var:
Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Enligt olika nyhetskällor och branschorganisationen IATA så jobbas det på ett antal olika lösningar för "Pass"/intyg för negativt test eller vaccin:
IATA - IATA Unveils Key Design Elements of IATA Travel Pass

Indikativt så säger svenska myndigheter att de över 18 år som önskar vaccin kommer få detta innan Midsommar:
Samordnaren: Vaccin för alla till sommaren | Aftonbladet

Så det är nog en kombination av dessa två saker på stor skala och över landgränser som kommer ge oss svaret. Men vad jag uppfattar så kommer vi behöva leva med viruset i flera år till.

Personligen är väl Sorrento veckan efter Midsommar första möjlighet för familjen som jag ser det. Möjligtvis kan jag komma iväg på jobbresor efter vaccination och med intyg. Hade jag varit lite yngre, singel och barnlös hade jag nog varit lite mer äventyrlig och rest mer. Vi hade funderat på Dubai i februari, men när situation uppstod i UK med det ohört snabba flygförbudet gick luften ur mig. Hade jag varit själv hade jag funderat på det, men inte med barn och sambo.

Gällande USA så kan man ta in sig i USA. Vi har medlemmar som har varit där nu antingen på National Interest Exception (NIE) eller inresa via Mexico. Så är man sugen på USA och har tid, så kan man börja med två veckor i Cancun innan New York :) Det kommer nog kräva någon form av Quid Pro Quo mellan USA/EU och USA/UK innan båda öppnar upp. Det lär nog inte hända så länge smittspridningen ser ut som den gör.

Mitt tips är att planera för en sen semester, augusti och in i september om man vill resa utomlands. Då kommer nog läget på många sätt vara bättre.
Hans, måste ni krångla till det och sabba en diskussion genom att slå ihop allt?
 

Senator

Moderator
Hans, måste ni krångla till det och sabba en diskussion genom att slå ihop allt?

Jag vet tyvärr inte vad du menar men om det har hänt något, eller något har bilvit flyttat/eller slagit ihop så kan du gärna anmäla detta så kan vi titta på det. Kom ihåg att vi ser inte alla ändringar/anmälningar som kollegorna har hanterat. Jag antar du syftar på något sådant.
 

HCas

Medlem
I våras var jag ganska optimistisk och trodde nog att situationen skulle normaliseras redan under sommaren 2020. Då överskattade jag dock de olika ländernas vilja att faktiskt öppna upp mer och underskattade tyvärr också styrkan i den andravåg som sedermera kom.

Nu är jag istället rätt så pessimistisk. Jag ser inga signaler alls till att man vill underlätta resande, snarare tvärtom. Nu knyts visserligen stora förhoppningar till vaccinet, och det är såklart positivt att vaccinationerna har kommit igång, men det är fortfarande väldigt oklart hur lång tid det kommer ta innan alla är vaccinerade, hur länge immuniteten varar, och om vaccinerade personer ändå kan sprida smittan.

Skulle jag spekulera så tror jag att nöjesresor utanför Europa i stort sett kan avskrivas för 2021 redan nu för gemene man (möjligheter att resa för den som kan och orkar trixa kommer dock säkert finnas). Det kommer vara för mycket osäkerheter och det finns som sagt ingen politisk vilja att öppna upp. Inom Europa kommer det kanske bli lättare till sommaren om smittspridningen går ner på samma sätt som på förra året. Men jag tror inte en sekund på att formerna för sådana resor kommer se annorlunda ut än det har gjort i år. Masktvång, PCR-tester, skiftande karantäns- och gränsregler och begränsad service tror jag kommer att vara året ut, utöver eventuella krav på vaccinationsintyg.
 
Eftersom det nu verkar vara okej att spekulera även fast man inte har någon doktorshatt så skall jag också göra det. Jag är inte alls lika pessimistisk som många andra här. Eftersom vi pratar stora pengar för många regioner så finns det naturligt stora intressen att få igång resandet så fort som möjligt. Därför tror jag att vi kommer se stora initiativ redan till / efter sommaren för att få igång resandet igen.
 

Johan Gott

Medlem
Det finns många osäkerhetsfaktorer som ni alla påtalat. Jag misstänker att de största hoten mot att jag ska kunna flyga som jag vill igen finns runt bakslag med vaccineringen. Men om läkemedelsindustrin lyckas leverera vaccin i de planerade mängderna på utsatt tid, och att tillräckligt stor del av befolkningen i Sverige och de länder jag vill besöka faktiskt går och vaccinerar sig, då är jag hoppfull inför mina planerade resor till USA och Asien i november.
Realisten i mig är dock lite orolig och kommer de närmaste månaderna att göra fler bokningar med avresa i början av 2022 för att öka chanserna till bra utnyttjande av mina poäng.
 

NyfikenGrau

Medlem
En positiv faktor som väl knappast kan anses vara spekulation är ju att med den prioriteringsordning man har inom EU, att vaccinera "gamla och sköra" först, kommer vi att även med bibehållen hög smittspridning se drastiskt sjunkande dödlighet redan nu i vinter. Att sjukdomen dödar betydligt färre tror jag i sin tur kommer underlätta för politiker att lätta på resebestämmelser.
Personligen räknar dock inte heller jag med 2021 för resor utanför Europa, men jäklar vilket historiskt bokningstryck det kommer bli när proppen väl lossnar (kanske i höst?) och alla reseintresserade sitter med högvis sparade semesterdagar och pengar som de är ivriga att utnyttja direkt :D

Vi har tagit en första chansning på "långresa" inom EU nu, Grekland med bil och färja till/från Italien i juni, får se om det funkar redan då. Fördelen är att man utan att lämna vare sig EU eller Schengen kommer riktigt långt ner i medelhavsområdet utan att behöva lägga en vecka bara på resan dit och hem - Venedig och Ancona är bra mycket närmre än alternativet inom Schengen, att åka ända ner till spanska solkusten. Skälet till just bilsemester istf flyg är flexibilitet och frihetskänsla, behöver väl knappt nämnas.
 
Toppen