Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bankiren

Medlem
Kryssningsindustrin lär inte kunna bedriva verksamhet på ett tag. USA förlänger ”No Sail Order”.

CDC Announces Modifications and Extension of No Sail Order for All Cruise Ships | CDC Online Newsroom | CDC

This Order shall continue in operation until the earliest of three situations. First, the expiration of the Secretary of Health and Human Services’ declaration that COVID-19 constitutes a public health emergency. Second, the CDC Director rescinds or modifies the order based on specific public health or other considerations. Or third, 100 days from the date of publication in the Federal Register.
 

havregoat

Ny medlem
Är det någon som har rest till USA de senaste veckorna?

Har amerikansk medborgarskap och behöver resa dit. Hade flera flighter med SAS som blivit inställda! Har nu bokat GOT - AMS - LAX med KLM (ångest). Vet inte ens om flighterna går! Ser ut att vara hyfsat med bokningar!
 

havregoat

Ny medlem
Enligt flightradar24 så har KL601 gått de flesta dagarna senaste veckan, några inställda dock. Dagens flight är över Kanada just nu.

Ok! Jag är inte så beläst men vad är incitamentet att upprätthålla en sträcka som GOT - AMS? Är det fortfarande folk som reser i jobbet etc så att flighterna faktiskt bär?

Har också funderat på om man kan ”pusta ut” - om flighterna går nu lär de gå om en vecka också pga läget kan inte bli värre.. ?
 
Ok! Jag är inte så beläst men vad är incitamentet att upprätthålla en sträcka som GOT - AMS? Är det fortfarande folk som reser i jobbet etc så att flighterna faktiskt bär?

Har också funderat på om man kan ”pusta ut” - om flighterna går nu lär de gå om en vecka också pga läget kan inte bli värre.. ?
Till en viss del är det kritiska linjer som hålls vid liv och som används för frakt av viktiga varor.
 

ekf

Medlem
Jag är inte så beläst men vad är incitamentet att upprätthålla en sträcka som GOT - AMS? Är det fortfarande folk som reser i jobbet etc så att flighterna faktiskt bär?
De har säkert frakt som bär en del, sedan läste jag att de bara kör en flight om dagen. Kikar jag på imorgon så är fyra av fem flighter inställda, ser ett likadant mönster några dagar tillbaka.
 

Fredrik

Medlem

Folk på det här forumet vill inte köpa det men varför skulle vi kunna flyga på länge?

Även om vi får smittan under kontroll inom någon månad så kommer många länder inte vilja ha ohämmat resande till sig med risk för att smittan sprids igen. Kom ihåg att större delen av Asien kommer vara synnerligen misstänksamma länge. Tänk sen på om du verkligen vill åka iväg långt och riskera fastna utomlands för att sen bli idiotförklarad av resten här på forumet?

Jag skulle betrakta det som en framgång om det går att resa utanför Europa i år. Jag skulle betrakta det som en framgång om det går att resa utanför Sverige på sommarsemestern.
 

squeezen

Medlem
Folk på det här forumet vill inte köpa det men varför skulle vi kunna flyga på länge?

Även om vi får smittan under kontroll inom någon månad så kommer många länder inte vilja ha ohämmat resande till sig med risk för att smittan sprids igen. Kom ihåg att större delen av Asien kommer vara synnerligen misstänksamma länge. Tänk sen på om du verkligen vill åka iväg långt och riskera fastna utomlands för att sen bli idiotförklarad av resten här på forumet?

Jag skulle betrakta det som en framgång om det går att resa utanför Europa i år. Jag skulle betrakta det som en framgång om det går att resa utanför Sverige på sommarsemestern.
Kan hålla med, sen är det ju så att med en global pandemi så spelar landsgränser mindre roll. Skulle ett visst land eller region lyckas helt utplåna den förstår jag man stänger. Men som det ser ut i världen nu ser jag ingen skillnad på att åka inom landet eller att åka till låt säga england, eller canada
fler och fler rapporter tyder ju på spridning utan symptom och att antikroppar finns hos folk som inte ens uppvisat symptom, blir då som som att försöka stoppa vattkoppor som också ca har 14dagar inkubationstid. Och även den är farlig för äldre.. ja, visst finns det vaccin i vissa länder i unga år för den... Det går inte utan det kommer bli en naturlig del av vår sjukdomsflora som vi får hitta sätt att leva med.

Det finns många andra saker som kommer orsaka lidande i många är framöver än sjukdomen i sig själv 6 miljoner (fördubbling) arbetslösa i USA saknar motstycke i historien på Så kort, vad kommer det dra med sig?
 

McFace

Medlem
Folk på det här forumet vill inte köpa det men varför skulle vi kunna flyga på länge?

Även om vi får smittan under kontroll inom någon månad så kommer många länder inte vilja ha ohämmat resande till sig med risk för att smittan sprids igen. Kom ihåg att större delen av Asien kommer vara synnerligen misstänksamma länge. Tänk sen på om du verkligen vill åka iväg långt och riskera fastna utomlands för att sen bli idiotförklarad av resten här på forumet?

Jag skulle betrakta det som en framgång om det går att resa utanför Europa i år. Jag skulle betrakta det som en framgång om det går att resa utanför Sverige på sommarsemestern.

Vi kommer kunna flyga inom inte alldeles för länge för att reaktionen att stänga ner hela världen saknar proportionalitet och förr eller senare kommer det börja bli tydligt för tillräckligt många och vi kommer återgå till businessclass as usual.

Olyckskorparna har hitintills haft fel på samtliga punkter.

Konsekvensen av att stänga ner ekonomin är betydligt dödligare än viruset.
 
Toppen