Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Thailand och Bangkok känns för osäkert för tillfället. För mycket osäkerhet kring hur läget egentligen är etc.

Frågan är hur jag ska tänka kring Singapore? Och har två mellanlandningar på vägen ditt, via München och Zürich. Läget känns inte jättebra just nu så lutar mer och mer åt att jag får ta smällen och förlora vouchern, bokningskostnaden och kostnaden för vår revenuebiljett SIN-BKK.

Vill bara få lite input här ifrån innan jag fattar några beslut. Till slut blir man lite lätt förvirrad med alla tankar och bud från media som virvlar runt i en allt högre hastighet.

Det är ett svårt läge. Min amatörbedömning är att ur ett riskperspektiv med bra förhållningssätt så är det kanske små chanser att bli sjuka. Nu vet jag inte exakt när ni skall åka, men den mer troliga risker är att Thailand/Singapore inför restriktioner för resande FRÅN Sverige, eller karantän på vägen hem och/eller att flygen ställs in.

Jag skulle ha åkt till Singapore nästa vecka men det finns inte en chans att jag åker som läget är nu.

Jag skulle ställt mig frågan: kommer denna resa ge vad vi vill i form av lugn, trygghet, upplevelser? Om vi skall gå runt och vara oroliga på plats ja då får man fundera på om det är värt det.

Vas säger SAS om att byta på en utgått voucher? Det verkar som andra har fått ok att boka om.

Vas säger SAS om att byta på en utgått voucher? Det verkar som andra har fått ok att boka om.

Jag vet inte vad som gäller ren ombokning, men jag hade en bokning som drabbats av inställt flyg, följt av en ombokning som inte blev komplett. Jag fick inte boka om annat än den hemresan (utan att ändra start/mål) som blivit "förstörd", men däremot blev jag erbjuden att avboka hela resan och få tillbaka vouchers med giltighetstid till 31 mars. Läste att fler fått det.
Dock påpekade de att den vouchern blivit ditlagd som not i min profil, så det krävs telefonbokning för att nyttja den.

Tjeckien stänger landet för resenärer från bla Sverige. Har en bokad resa över påsk.

Har man rätt till pengar tillbaks för flygbiljett och hotell vid en sådan händelse?

Går ej ringa någon :(

Tjeckien stänger landet för resenärer från bla Sverige. Har en bokad resa över påsk.

Har man rätt till pengar tillbaks för flygbiljett och hotell vid en sådan händelse?

Går ej ringa någon :(

Hör med din hemförsäkring, men om du läser bakåt i tråden har alla som varit i samma sits fått blankt nej.

Flygbolaget borde gå med på att boka om dig iaf om du köpt biljetter från ett vanligt bolag (vet inte hur Ryan och Wizz gör).

Hör med din hemförsäkring, men om du läser bakåt i tråden har alla som varit i samma sits fått blankt nej.

Flygbolaget borde gå med på att boka om dig iaf om du köpt biljetter från ett vanligt bolag (vet inte hur Ryan och Wizz gör).
Fick precis mail om att flighterna var avbokade nu och de svarade på tele och sa att vi får full refund.

Från och med idag är det ingen servering på de kortare SAS-flighterna. På längre Europaturer finns cafésortimentet, ingen färskmat. Långlinjerna ska inte vara påverkade i övrigt.

Detta pga Corona och säkerligen ekonomin.

Utbudet ska ha ändrats i loungerna också.
”Långlinjen” som det ser ut just nu. Endast Tokyo flighten som inte ställts av SAS samtliga långdistansavgångar

Jag tycker det är sorgligt att myndigheter världen över slaktar en hel bransch (rese-), mot bättre vetande, och utan någon verklig effekt mot coronaviruset. Detta kommer att ta lång tid (år) att återhämta sig från. Och jag tror inte att Norwegian klarar sig, tyvärr.

Reseförbud är inte effektivaste sättet att hejda epidemin - DN.SE

Minskade resandet med 90 procent blev spridningen fördröjd med upp till två veckor. Men utan andra åtgärder skulle den effekten inte bli långvarig.

– Det absolut viktigaste är att begränsa smittspridningen lokalt med många olika åtgärder, som tidig upptäck, isolering av smittade, att hålla avstånd till varandra”

Last edited:
Jag lämnade Malta två dagar i förtid pga misstro till hälsoministeriet där samt det 7e bekräftade fallet och närheten till Italien. Malta kommer stoppa all inkommande flygtrafik sa presidenten i live-tv. (Var redan incheckad när det sändes på tv).

Precis när jag boardat flyget så inkommer ett mail från min arbetsgivare att de förbjuder allt resande oavsett destination för att ta det säkra före det osäkra. Vet inte om ni såg mitt tidigare inlägg om rädsla att bli "strandsatt" på Malta.

Jag beslutade endast baserat på magkänsla att boka en ny biljett, skippa de två sista dagarna på hotellet, dyka in i en taxi och precis hinna checka in väska och springa till gaten. Givetvis utan ersättning/kostnadsfri ombokning.

Ibland har man tur, eller vad man ska kalla det. Nu väntar 14 dagar av att jobba hemifrån.

/Pontus
Bara att gratulera. Du gjorde helt rätt.
Vi avvaktade och är kvar. Vår LH flight med flera flyg till antal europeiska länder förbjudna landa. Hoppas nu på SAS till ARN på tisdag.
Annars får vi nog ta oss hem via Tunis eller annat märkligt sätt.
Lätt bisarr dämpad stämning här på ett nästan tomt Hilton. Samtalsämnet är hur ta dig härifrån.
Dock refererar till ditt tidigare så missar du några GT på vår veranda med underbar havsutsikt

Toppen