Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har en award-resa till Australien/Nya Zeeland som har ändrats massor det senaste.

Skulle egentligen till Tyskland nästa vecka men inställd pga Corona. Hade bokat resan vidare därifrån och eftersom jag redan hade open jaw på destinationen behövde jag hotell båda vägarna på LHR och separat flyg från Tyskland till Sverige.

När den resan blev inställd ändrade jag till t/r GOT-SYD bara, behövde inte längre hotellnätterna eller flyget från Tyskland, dumt nog ej avbokningsbart så risk för att dessa vaskas (beroende på om bolagen är schyssta och avbokar gratis ändå). När jag ändrade bokade jag via ZRH, LHR, SIN men Swiss ställde in en av flygen så bokades om med Luftwaffe via FRA,LHR,SIN. Nu har även LH ställt in och jag har blivit ombokad med BA hela vägen från GOT-SYD. Med tanke på takten som saker ändras just nu så är det ju inte orimligt att detta hinner ändras tills på lördag när jag åker men ändå lite kul att SAS bokade om till BA, hoppas bara 777 blir utbytt till A350 och nya stolarna.

Några av nätterna i Australien/NZ är avbokningsbara, hoppas bara att jag kommer fram (att europeer inte blir nekade inträde som i USA), i värsta fall blir jag fast i något av länderna på vägen, Australien, Nya Zeeland, Singapore eller UK men tar med jobbdatorn så får jag jobba från ett hotellrum, sjukhussäng eller solstol istället :)

Räknar också med att stanna hemma minst 2v när jag kommit tillbaka så får köpa lite saker att frysa in innan man åker så man klarar sig.

• Gilla
Reactions: Gus
Skulle rest hem på tisdag med SAS. Bokat en Norwegian full flex via London hem på tisdag istället. Det om något borde flygas?

Norge:
Helsepersonell som jobber med pasientbehandling forbys å reise til utlandet –både tjenestereiser og privatreiser. De vil få kostnadene kompensert. Gjelder foreløpig ut april 2020
Tiltakene gjelder fra klokken i dag 12. mars klokken 18.00 til 26. mars 2020, med unntak av sistnevnte punkt om reiser for helsepersonell som foreløpig gjelder ut april.

[url="https://e24.no/norsk-oekonomi/i/4q80jg/statsministeren-med-drastiske-corona-tiltak-norge-blir-satt-paa-en-stor-proeve"]Regjeringen med drastiske corona-tiltak: - Usikkert hvor lenge flytrafikken i Europa vil være åpen[/URL]

Se till att skaffa BA Excecutive Club konto så du inte missar massa Avios och TPs.
Verkar inte gå att lägga till i appen eller online, appen säger att det redan finns ett nummer angivet och om jag kollar på hemsidan så ser jag EB-numret utan någon knapp att ändra. Får hoppas på att det går att göra på Landvetter.

Om flygningen med BA blir av (och jag kan koppla mitt konto) så hinner jag få bronze denna perioden som slutar i april, har blivit lite one world efter att jag säkrade SAS guldet förra året. Ironiskt nog kan Eurobonus guldet vara hotat pga billiga biljetter i EU med få/inga poäng + lång awardresa under hösten och nu under våren/sommaren är det högst oklart om några resor blir av (brytpunkt sista juli). Får i värsta fall växla lite extrapoäng mot status.

Norge:
Helsepersonell som jobber med pasientbehandling forbys å reise til utlandet –både tjenestereiser og privatreiser. De vil få kostnadene kompensert. Gjelder foreløpig ut april 2020
Tiltakene gjelder fra klokken i dag 12. mars klokken 18.00 til 26. mars 2020, med unntak av sistnevnte punkt om reiser for helsepersonell som foreløpig gjelder ut april.

Regjeringen med drastiske corona-tiltak: - Usikkert hvor lenge flytrafikken i Europa vil være åpen
Det kommer bli stora problem om de fasthåller detta beslut. På många sjukhus i Norge är halvparten av sjuksyrrorna från Sverige, och många av dem pendlar på veckobasis. Konsekvensen blir då omgående att de svenska sjuksyrrorna inte åker till Norge, alternativt blir satta i karantän. På lång sikt kommer ingen, varken norska eller utrikiska ssk vilja jobba kvar på grund av utreseförbudet.

Edit: det @Ubbe citerar är inte det som står i länken. Länken anger inget om kompensation. Länken säger däremot ”Samtidig skal alle som kommer hjem fra land utenfor Norden nå i karantene” dvs det gäller inte hela utlandet, utan utanför Norden.

Last edited:
Har en resa LHR-ARN imorgon och ARN-LHR pa sondag... Foljer aktivt vad brittiska myndigheter sager - finns ju en risk att de foljer USA och sparrar av besokare fran Schengen. Funderar starkt pa att skippa resan da jag inte vill riskera att bli fast i Sverige...

Toppen