Några kommentarer och reflektioner
1. Du har helt rätt att källhänvisning är viktig. I ett tidigare inlägg i tråden hänvisar jag till en redaktionell artikel i The Economist
Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 35 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag citerar:
"Officials will have to act when they do not have all the facts, because much about the virus is unknown. A broad guess is that 25-70% of the population of any infected country may catch the disease. China’s experience suggests that, of the cases that are detected, roughly 80% will be mild, 15% will need treatment in hospital and 5% will require intensive care. Experts say that the virus may be five to ten times as lethal as seasonal flu, which, with a fatality rate of 0.1%, kills 60,000 Americans in a bad year. Across the world, the death toll could be in the million"
Detta är information from myndigheter som The Economist använder.
2. Detta påverkar vår rörelsefrihet nu, och min personliga uppfattning är att de åtgärdas som tas inte är i panik, men för att undvika ett sådant scenario som the Economist beskriver. Så därmed är mitt argument att titta på matematiken för att förstå varför det är så kraftiga restriktioner som får stora konsekvenser för oss som gillar/behöver resa.
3. Sen är den största praktiska konsekvensen för alla härinne att det med senaste dygnets uppdateringar finns antingen a) en möjlig risk att man fastnar om man nu åker utomlands och inte kan komma hem på ett tag, b) man hamnar i en karantän i landet man vistas i, eller c) bör gå i karantän vid hemkomsten till Sverige. Jag talade med en nära vän i Norge igår som sitter i karantän med familjen med 3 relativt vuxna barn. Provsvaren kommer idag, men konsekvensen för honom som egenföretagare samt att alla skall underhållas hemma är ganska stor. Jag skulle själv försöka undvika sätta mig i en situation som ovan.
4. Tråden handlar om de praktiska konsekvenser för resande. Min personliga konsekvens är oviss, men jag inser mina problem bleknar i jämförelse till många. Jag försöker dock poängtera varför jag troligtvis inte kommer resa på ett tag, hur jag har kommit till den slutsats. Jag vill inte vara en virusspridare i mitt umgänge.
5. Till slut, en väldigt personlig reflektion som jag vet att mina två moderatorkollegor
@palmen och
@rvarttinen delar med mig. Innan vi tog på oss moderatoruppdraget var vi vanliga medlemmar. Vi är fortfarande vanliga medlemmar, och vi måste också ha rätten att komma med en åsikt i frågor som medlem utan att det hela tiden skall kastas tillbaka på oss att vi också är moderator. Det upplever vi att händer ibland, och det tycker vi i de flesta fall är rätt orättvist. Samtidigt kan vi inte ta något som händer i vår roll som moderator personligt. I mitt fall finns en handfull diskussioner varje dag som jag avstår att ge mig in i för att jag inte tycker det är värt besväret. Det som nu händer är i mitt tycke kanske det allvarligaste som har hänt under min tid på BC, värre än askmolnet. Vi kommer minnas detta ett tag framöver, därför känner jag ett behov av att aktivt delta i denna diskussion.