Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Försäkringar gäller inte när man väl behöver dem...

Tycker det är lite lustigt att ICA försäkring säger att de inte täcker detta alls, tittar man i villkoren står detta.

Reseplus Rese Plus omfattar
• avbeställningsskydd: vid olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall
ersättningsresa om påbörjad resa inte kan utnyttjas eller avbryts
• anslutningsförsening: om du vid den direkta färden till hemresans utgångspunkt försenas lämnas ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader för att ansluta dig till resan • sjukhusvistelse: ersättning lämnas med 250 kr per dygn under tiden du är inlagd på sjukhus
• självriskeliminering: ingen självrisk tillämpas på hela resemomentet. Den högsta ersättning du kan erhålla för ett researrangemang är resans pris, dock max 50 000 kr per person. Rese Plus gäller inte för
• kostnader som beror på sjukdom, olycksfall eller skada som inte är akut eller var känd vid beställning av resan • kostnader som beror på avbeställning i samband med graviditet eller förlossning efter den 28:e graviditetsveckan

Tycker punkt 2 borde kunna innefatta detta, men så tycker tydligen inte försäkringsbolaget.

Vad tror ni händer om UD skulle avråda till resa till USA, skulle försäkringarna täcka då?

//Stoffe

Snart börjar stora chartervågen från småstäderna i landet till Turkiet. Turkiet med landgräns har rapporterat 1 enda fall hittills så det måste väl vara ofarligt.

Om detta skulle stämma så borde Turkiet vara väldigt försiktiga med att flyga in en massa turister från exv Sverige ochTyskland när sommaren börjar. Man skall också ha i åtanke att Turkiet är ett korrupt land med allt det innebär om att rapportera korrekt.

Är det någon här som varit i kontakt med SAS angående ombokning av hemresa från USA?
Alternativt vet vad planen är? Hjälper de ens till med ombokning till andra bolag?

Som nämnts tidigare reste vi till Malta för det kändes tryggt avseende Corona. Och endast 7 fall hittills.
Men idag beslutade myndigheterna stoppa allt flyg till/Från ett antal länder. Bl. a. Germany och Switzerland. Bokat hem med LH nu på söndag. Nästan allt flyg utom Ryan av någon anledning är cancelled.
Försöka ringa LH i dessa tider är helt lönlöst.
Känner mig helt villrådig.
Någon som har kloka råd vad göra.

Är det någon här som varit i kontakt med SAS angående ombokning av hemresa från USA?
Alternativt vet vad planen är? Hjälper de ens till med ombokning till andra bolag?

pratade med SAS precis om detta då jag ska till USA imorgon, hem måndag, de kunde inte besvara något ännu, de sa att det ändrades från timme till timme.. att jag skulle ringa tillbaka i kväll alt imorgon bitti..

pratade med SAS precis om detta då jag ska till USA imorgon, hem måndag, de kunde inte besvara något ännu, de sa att det ändrades från timme till timme.. att jag skulle ringa tillbaka i kväll alt imorgon bitti..
Tack. Vi följer utvecklingen. Ser att American/British har ca. tre avgångar till London dagligen så det bör gå att ordna.

De skulle ju kunna stänga för all linjetrafik... men nu spekulerar vi. Låt oss vänta och se vad de faktiskt gör.
Sjukvårdstransporterna sker med linjetrafik. SAS/Wideroe/Norwegian skulle inte ha någon flygtrafik att tala om i Nordnorge om det inte vore för patienterna (som sjukvården betalar biljetterna för).

Toppen