Gällande förändringar så skickade Coop ut en undersökning om deras partners för en tid sedan. Jag deltog i den och fick just uppfattningen att förändringar är på gång. Min uppfattning var att man dels ville göra sig av med partners och sedan dess har faktiskt Swebus försvunnit (iaf möjligheten att ta ut presentkort där).
En annan uppfattning jag fick är att man vill börja samarbeta ev. med något tågbolag. Då Coop försöker hålla en miljöprofil så är risken kanske att man försöker byta ut SAS mot t.ex. SJ/MTR Express och får det till en sk. "enhancement".
Sedan skall man även komma ihåg att EU infört tak på transaktionsavgifter och flera kort har drabbats hårt, värst är väl OKQ8 Visa som gått från 1% till 0,3%. Coop har däremot inte gjort någon mer försämring än Betalo än så länge. Risken är ju överhängande att man försöker behålla intjäning etc på egna programmet men försämrar mot partners med sämre kurs och liknande eller i värsta fall säger upp samarbeten. Min uppfattning är ju att det saknas en balans mellan Coop <> SAS och att växling uteslutande sker från Coop > SAS, vilket i så fall är en ren kostnad för Coop.
Jag har nu växlat iaf =) Jag tror risken är betydligt sämre för försämringar än en 20% kampanj iaf :/