Senaste nytt

COOP Medmera mer

Jag förstår ditt resonemang, men samtidigt mitt eget resonemang med. I vilket fall tycker jag att Coop borde ha reagerat tidigare. De har känt till att det saknas poäng via Klarna i minst sex månader, men inte agerat. Det borde vara även i deras intresse att se till att detta fixas. De borde också ha informerat om detta till samtliga kunder.
Att de borde reagerat tidigare håller jag definitivt med om. Och evt meddelat Mastercard att något var snett. Men det vet vi visserligen inte om de har gjort.

Frågan är väl hur stor del av deras kunder som någonsin handlat på en e-butik som kör Klarna (och använt sitt Coop-kort). Det kanske helt enkelt inte är tillräckligt många för att de tyckte det var motiverat att informera alla sina kunder. Men informationen har definitivt brustit på flera håll.

Enligt det mail jag fick från chefen för kundtjänst, var det först denna veckan de kommit fram till varför felet uppståt.

"Vi har i dagarna fått uppgifter om att Klarna har valt att klassificera dessa köptransaktioner som kontantuttag och dessa ger ej poäng. Både vi, MasterCard och en av Sveriges största banker har anmält Klarna att de inte följer det givna regelverken för korttransaktioner som regelerar detta."

Här är svaret jag fick på ett av de första mailen ang saknade poäng som jag skickade i augusti. Känns inte så trovärdig så här i efterhand.

Från chefen för kundservice:

"Jag har fått ditt ärende till mig och jag har bett om en korrigering enligt din utsago samt en utredning om varför det inte stämmer på ditt poängsaldo. --- Jag återkommer till er så fort jag har resultatet av denna utredning som dessvärre kan ta lite tid då dessa fel oftast inte är så lätta att hitta."

Det var aldrig någon som återkom trots att jag varje månade hörde av mig om nya saknade poäng.

Newbie här. Vad gör jag för fel. Hämtat Python 2.7.10. Ny på Mac. Öppnar Terminal och skriver:

>>> python /Users/MacBookAir/Desktop/coopverify.py fornamn.efternamn@gmail.com maj juli

File "<stdin>", line 1

python /Users/MacBookAir/Desktop/coopverify.py fornamn.efternamn@gmail.com maj juli

SyntaxError: invalid syntax

coopverify ligger på skrivbordet, MacBookAir är namnet på användarkontot. Invalid syntax pekar på fornamn (som såklart är utbytt mot min epostadress)

Om det nu är flaggat som kontantutag så borde det ha drabat andra Mastercardköp hos Klarna?
Någon som handlar där med annat kort som kan kolla?

För övrigt: Varför handla med COOP M3 hos Klarna? De tar ju Amex nuförtiden!

Saknar ni fortfarande poäng? Efter en lång mailväxling med Coops kundtjänstchef verkar de nu efter mer än nio månader tagit tag i saken och undersökt vad det beror på. De skyller på att Klarna markerar köpen som kontatnntuttag och eftersom kontantuttag inte ger poäng så har inte heller köp via Klarna gett poäng. Coop var väldigt tydlig att de inte kommer göra mer i denna fråga nu. De kommer fortsätta lägga in saknade poäng om man hör av sig till kundtjänst.

Tidigare har jag fått 10.000 poäng i kompensation för varje månad med uteblivna poäng. Detta kommer de nu att sluta med. Alla krav på kompensation anser de ska ställas direkt till Klarna. Märkligt ståndpunkt. Jag är kund hos Coop och kommer fortfarande att kräva kompensation för den tid detta tar. Jag anser att det är helt orimligt att jag som kund hos Coop ska kontakta en tredje part för detta.

Riktigt dåligt av Coop att de inte verkar ha gjort något at detta under alla dessa månader, trots att de varje månad sagt att de undersöker vad som felet beror på. Däremot har de lagt tid på att ändra inloggningsförfarandet så att det skript som gick att ladda ner här ifrån BusinessClass inte längre går att använda. De är sluga de där på Coop! Väl medvetna om att inte många orkar kolla sina poäng och att detta skript gjorde det lite för enkelt.

Coop verkar inte heller inte att gå ut och informera på tex webbsidan eller via mailutskick om detta. Trots upprepade frågor om hur de kommer att informera sin kunder, samt varför de inte redan har skett, har de envist vägrat svara på den frågan! Riktigt dåligt skött av Coop. Jag misstänker att de är rädda att de kommer att orsaka för stor arbetsbelastning för deras kundtjänst.

Hädanefter kommer jag att helt enkelt att bara skicka ett mail till deras kundtjänstchef och begära att de korrigerar månadens saknade poäng från mina mina köp via Klarna. Räkna får de göra själva! Om jag nu är kvar som kund vill säga. Känns ytterst tveksamt.

Skumt. Frågan är om det inte är butiken som använder Klarna som måste rätta upp i sina system? Senast för tre dagar sedan använda jag kortet för ett köp hos Adlibris som reggats på kortet Klarna/Adlibris.Com. Här har jag fått poängen direkt utan problem.

För övrigt: Varför handla med COOP M3 hos Klarna? De tar ju Amex nuförtiden!

Jag blev jätteglad när jag såg att Klarna och AMEX hade fått till ett samarbete men tycker mig se väldigt få näthandlare som tar emot AMEX trots att de kör Klarna som betallösning. Eller är det bara att mata in AMEX trots att symboler för Visa och MC bara visas på hemsidan?

Newbie här. Vad gör jag för fel. Hämtat Python 2.7.10. Ny på Mac. Öppnar Terminal och skriver:

>>> python /Users/MacBookAir/Desktop/coopverify.py fornamn.efternamn@gmail.com maj juli

File "<stdin>", line 1

python /Users/MacBookAir/Desktop/coopverify.py fornamn.efternamn@gmail.com maj juli

SyntaxError: invalid syntax

coopverify ligger på skrivbordet, MacBookAir är namnet på användarkontot. Invalid syntax pekar på fornamn (som såklart är utbytt mot min epostadress)

Kör coopverify.py utan parametrar så får du syntaxen:

% python coopverify.py
Usage: coopverify.py <mail> <starmånad> <slutmånad>
Ex: coopverify.py kalle@example.com 2015-06 2015-08​

Toppen