Varken Klarna eller butiken jag handlar hos har något med Coops medlemsprogram att göra. Det är helt orimligt att en enskild butik ska kunna asvara för hela värdens olika medlems- och poängsystem. Om Klaran gör fel som påverkar Coops medlemsprogram så är det självklart Coops uppgift att se till att antingen Klarna gör rätt, eller informera oss om att köpa hos Klarna inte ger några poäng. Det är uppgifter som varken Klarna själva eller enskilda handlare ska sköta. Det är Coops jobb att göra det.
Men Coop (eller MedMera bank om man ska var precis, men låt oss hålla oss till Coop) har ju ingen som helst affärsrelation med Klarna.
Coop får in en transaktion via Mastercard som är flaggad som ett kontantuttag. Kontantuttag ger inga poäng, alltså ger de inga poäng. Coop har ju faktiskt inte gjort något fel här (om nu den uppgiften stämmer). De litar på informationen som kommer in via Mastercard, och något annat kan de knappast göra.
Klarna flaggar singa betalningar som kontantuttag, fast de inte är det. Klarna har med andra ord gjort fel. Och de har i sin köpdialog angivit att du gör ett köp, och inte ett kontantuttag, vilket är den punkt där informationen till mig som slutkund är fel.
Och de enda i sammanhanget som har affärsrelation med Klarna är butiken du handlar i (som är kund till Klarna) och Mastercard (som är leverantör till Klarna). Och möjligen du själv direkt, som genomfört en transaktion med Klarna (den görs ju direkt hos klarna på deras site, och inte på butikens site, normalt).
Det är väl snarare Klarna som borde informera oss som kunder där om att de flaggar betalningarna som kontantuttag fast det inte är det.
I rimlighetens namn borde ju alla andra mastercard som ger poäng/återbäring men inte på kontantuttag ha exakt samma problem. Men det är knappast deras fel heller.
Som jag ser det ligger felet till 100% hos Klarna, förutsatt att uppgiften om kontantuttag faktiskt stämmer.