Senaste nytt

COOP Medmera mer

Hur lång tid tar det innan poängen för poängbomben kommer in?

Jag köpte pizza kit den 30 dec som då var veckans poängbomb. Som ni kan se kom poängen in på sekunden. (egen rad för poängbomben) Verkar som att det varierar när poängen trillar in.

Skärmavbild 2016-01-13 kl. 18.55.41.png

Saknar ni fortfarande poäng? Efter en lång mailväxling med Coops kundtjänstchef verkar de nu efter mer än nio månader tagit tag i saken och undersökt vad det beror på. De skyller på att Klarna markerar köpen som kontatnntuttag och eftersom kontantuttag inte ger poäng så har inte heller köp via Klarna gett poäng. Coop var väldigt tydlig att de inte kommer göra mer i denna fråga nu. De kommer fortsätta lägga in saknade poäng om man hör av sig till kundtjänst.

Tidigare har jag fått 10.000 poäng i kompensation för varje månad med uteblivna poäng. Detta kommer de nu att sluta med. Alla krav på kompensation anser de ska ställas direkt till Klarna. Märkligt ståndpunkt. Jag är kund hos Coop och kommer fortfarande att kräva kompensation för den tid detta tar. Jag anser att det är helt orimligt att jag som kund hos Coop ska kontakta en tredje part för detta.

Riktigt dåligt av Coop att de inte verkar ha gjort något at detta under alla dessa månader, trots att de varje månad sagt att de undersöker vad som felet beror på. Däremot har de lagt tid på att ändra inloggningsförfarandet så att det skript som gick att ladda ner här ifrån BusinessClass inte längre går att använda. De är sluga de där på Coop! Väl medvetna om att inte många orkar kolla sina poäng och att detta skript gjorde det lite för enkelt.

Coop verkar inte heller inte att gå ut och informera på tex webbsidan eller via mailutskick om detta. Trots upprepade frågor om hur de kommer att informera sin kunder, samt varför de inte redan har skett, har de envist vägrat svara på den frågan! Riktigt dåligt skött av Coop. Jag misstänker att de är rädda att de kommer att orsaka för stor arbetsbelastning för deras kundtjänst.

Hädanefter kommer jag att helt enkelt att bara skicka ett mail till deras kundtjänstchef och begära att de korrigerar månadens saknade poäng från mina mina köp via Klarna. Räkna får de göra själva! Om jag nu är kvar som kund vill säga. Känns ytterst tveksamt.

Tidigare har jag fått 10.000 poäng i kompensation för varje månad med uteblivna poäng. Detta kommer de nu att sluta med. Alla krav på kompensation anser de ska ställas direkt till Klarna. Märkligt ståndpunkt. Jag är kund hos Coop och kommer fortfarande att kräva kompensation för den tid detta tar. Jag anser att det är helt orimligt att jag som kund hos Coop ska kontakta en tredje part för detta.
Rent krasst är det ju faktiskt Klarna som gör fel. Den "rätta vägen" är väl *egentligen* att klaga hos butiken man handlade, så att de i sin tur klagar hos Klarna. Det är ju underleverantören till butiken som gjort fel, och du är kund hos butiken.

(Ur perspektivet Klarna är du ju produkten och inte kunden, så du kan knappast kontakta dem)

Dock kan jag säg att svaret gjorde mig tillräckligt irriterad för att lägga 20 minuter till på coopverify. Hittade felet. Det är så vitt jag kan bedöma en bugg som triggas i Coops webbserver. (De gjorde uppdateringen som använde token, och den var lätt att koda runt, men min runt-kodning triggade en bugg i servern..)

Här finns en ny version som fungerar:
coopverify.py 2016-01-14 · GitHub

Direkt nedladdning av .py-filen:
https://gist.githubusercontent.com/...5a2bf16bd8aa374b33eb7ebda9eddcf/coopverify.py

Vore kul att se hur många mail deras kundtjänst får de närmaste dagarna :)

Rent krasst är det ju faktiskt Klarna som gör fel. Den "rätta vägen" är väl *egentligen* att klaga hos butiken man handlade, så att de i sin tur klagar hos Klarna. Det är ju underleverantören till butiken som gjort fel, och du är kund hos butiken.

(Ur perspektivet Klarna är du ju produkten och inte kunden, så du kan knappast kontakta dem)

Varken Klarna eller butiken jag handlar hos har något med Coops medlemsprogram att göra. Det är helt orimligt att en enskild butik ska kunna asvara för hela värdens olika medlems- och poängsystem. Om Klaran gör fel som påverkar Coops medlemsprogram så är det självklart Coops uppgift att se till att antingen Klarna gör rätt, eller informera oss om att köpa hos Klarna inte ger några poäng. Det är uppgifter som varken Klarna själva eller enskilda handlare ska sköta. Det är Coops jobb att göra det.

Dock kan jag säg att svaret gjorde mig tillräckligt irriterad för att lägga 20 minuter till på coopverify. Hittade felet. Det är så vitt jag kan bedöma en bugg som triggas i Coops webbserver. (De gjorde uppdateringen som använde token, och den var lätt att koda runt, men min runt-kodning triggade en bugg i servern..)

https://gist.githubusercontent.com/...5a2bf16bd8aa374b33eb7ebda9eddcf/coopverify.py

Tackar! Nu hittade jag några ytterligare poäng som saknades!

Kanske skicka mailen direkt till chefen för kundtjänst och med cc till Coops VD? Det tar nog bättre skruv än att hålla på med kundtjänst. Glöm inte att begära kompensation enligt "gällande norm"!

Last edited by a moderator:

You da man!

Varken Klarna eller butiken jag handlar hos har något med Coops medlemsprogram att göra. Det är helt orimligt att en enskild butik ska kunna asvara för hela värdens olika medlems- och poängsystem. Om Klaran gör fel som påverkar Coops medlemsprogram så är det självklart Coops uppgift att se till att antingen Klarna gör rätt, eller informera oss om att köpa hos Klarna inte ger några poäng. Det är uppgifter som varken Klarna själva eller enskilda handlare ska sköta. Det är Coops jobb att göra det.
Men Coop (eller MedMera bank om man ska var precis, men låt oss hålla oss till Coop) har ju ingen som helst affärsrelation med Klarna.

Coop får in en transaktion via Mastercard som är flaggad som ett kontantuttag. Kontantuttag ger inga poäng, alltså ger de inga poäng. Coop har ju faktiskt inte gjort något fel här (om nu den uppgiften stämmer). De litar på informationen som kommer in via Mastercard, och något annat kan de knappast göra.

Klarna flaggar singa betalningar som kontantuttag, fast de inte är det. Klarna har med andra ord gjort fel. Och de har i sin köpdialog angivit att du gör ett köp, och inte ett kontantuttag, vilket är den punkt där informationen till mig som slutkund är fel.

Och de enda i sammanhanget som har affärsrelation med Klarna är butiken du handlar i (som är kund till Klarna) och Mastercard (som är leverantör till Klarna). Och möjligen du själv direkt, som genomfört en transaktion med Klarna (den görs ju direkt hos klarna på deras site, och inte på butikens site, normalt).

Det är väl snarare Klarna som borde informera oss som kunder där om att de flaggar betalningarna som kontantuttag fast det inte är det.

I rimlighetens namn borde ju alla andra mastercard som ger poäng/återbäring men inte på kontantuttag ha exakt samma problem. Men det är knappast deras fel heller.

Som jag ser det ligger felet till 100% hos Klarna, förutsatt att uppgiften om kontantuttag faktiskt stämmer.

Jag förstår ditt resonemang, men samtidigt mitt eget resonemang med. I vilket fall tycker jag att Coop borde ha reagerat tidigare. De har känt till att det saknas poäng via Klarna i minst sex månader, men inte agerat. Det borde vara även i deras intresse att se till att detta fixas. De borde också ha informerat om detta till samtliga kunder.

Toppen