Senaste nytt

COOP Medmera mer

20% av krediten är använd, och sen drog jag räkningar för 4500:- i helgen. Men har haft det på semester där det har gått 40k på en vecka och det var inget krångel. Funkar det inte imorgon blir det väl att köa till kundtjänst.

Någon annan som haft problem med att betala på hotels.com med Coop MedMera Mer ? Både utlandsköp och internetköp är öppna på mitt kort men hotels.com verkar inte gilla kortet.

Tycker att Coop MedMera Mer fungerar väldigt bra rent generellt. Både i Sverige och utomlands.

Enda gångerna det har blivit problem var på Expedia (gick ej att göra köpet alls) och Niki (köpet gick igenom men ingen e-ticket utfärdades förens jag verifierat mitt kort på Arlanda).

Har en teori kring att det kan vara så att vissa siter kräver Verified by MasterCard och denna extra säkerhetsfunktion saknas (väl?) på Coops kort?

Tidigare har jag haft en del problem med MasterCard i automater utomlands, exempelvis vid köp av tågbiljetter.

Handlar alltid med Coop Black på ICA.

Efter att ha dragit Ica-kortet för poängoptimeringen...

Har en teori kring att det kan vara så att vissa siter kräver Verified by MasterCard och denna extra säkerhetsfunktion saknas (väl?) på Coops kort?
Korrekt, jag gjorde ett köp i helgen på Bygghemma.se Fick en felkod och uppmanades ringa in. Väl i telefon så berättade de att mitt kort saknade Verified by Mastercard, och därför nekades köpet. Nämnde att jag använt kortet säkert 40 ggr på nätet och första strulet, de var tydligen en av få som anslutit sig. Men jag fick lite rabatt för strulet

Jag har tänkt avsluta mina SAS EB Mastercard* och Diners och signa upp på ett MedMera Mer istället. Tror ni det är lönt att vänta på eventuell kampanj med tillhörande signup-bonus eller ska man signa upp direkt?

* Blev förbannad då jag fick ett mer eller mindre hotfullt brev från SEB där dom skrev att dom inte uppskattade att jag hade betalat en faktura (från elektrikern) via betalo, för då skulle det "minsann" räknas som kontantuttag, och att om det hände igen, skulle det kunna leda till att kortet sägs upp. Jag fattar ingenting. Fakturan låg långt under min gräns för tillåtna kontantuttag.
Men men... är det så dom vill ha det så...

Coop - here I come!

Men som sagt... direkt eller avvakta?

Korrekt, jag gjorde ett köp i helgen på Bygghemma.se Fick en felkod och uppmanades ringa in. Väl i telefon så berättade de att mitt kort saknade Verified by Mastercard, och därför nekades köpet. Nämnde att jag använt kortet säkert 40 ggr på nätet och första strulet, de var tydligen en av få som anslutit sig. Men jag fick lite rabatt för strulet
3D-secure (samlingsnamnet för Verified by VISA, Mastercard SecureCode och snart American Express SafeKey) har olika nivåer av säkerhet, och beroende på vilket avtal handlaren har med sin inlösare, och vilka avtal inlösaren har med olika kortutgivare accepteras korten eller inte.
Det slappaste är att tillåta alla kort och inte använda 3D Secure alls. Det hårdaste är att kräva att 3D secure uppfylls till fullo (antagligen det som Bygghemma gör). De flesta på nätet tillåter smitvägen "liability shift". Det innebär att man kräver 3D secure för alla kort, men om en kortutgivaren inte genomför den extra kontrollen (lösenord, koder, dosor etc.) så kan kortutgivaren ändå skicka ett "godkänt" svar, men får då stå för samtliga bedrägerier i samband med det köpet.

Så här ser ett köp med COOP-kortet ut:

2015-03-17_1048.png

Och så här blir ett "riktigt" 3D-secure köp.
2015-03-17_1050.png

Det blir allt vanligare att man inte tillåter liability shift, så vi får hoppas att COOP inför någon verifiering så småningom...

Nu när det börjar närma sig slutet av "lanseringserbjudandet", har vi några kreativa förslag till inköp före siste mars? Jag har några tips:

- Linser: lensway eller lenson via SAS sida ger dessutom extrapoäng
- Betalo (nämnt flera gånger)
- Coop checkar/presentkort funkar inte?
- Månadskort SL eller sommarkortet maj-aug 2400kr
- Flygbussarnas klippkort, ger även SAS extrapoäng

Fyll gärna på! :)

Toppen