Senaste nytt

COOP Medmera mer

Vilken cirkus..
Klart man ska ha poäng när man köper alkohol. Det är uppenbart att man drabbats av någon form av "systemfel"
Det finns förbud mot att ge vissa typer av bonus/poäng för en del varor. Receptbelagda läkemedel är en sak jag är säker på. Att det sedan i praktiken går ändå ör en annan femma. Hur det är med alkohol är jag osäker. Spel skulle jag inte bli förvånad över om det också är stopp för.

Läkemedelsverket förbjöd ICA och Kronan att ge bonuspoäng på receptbelagda läkemedel då det kunde ses som en rabatt 2010. Det överklagades i flera instanser och 2012 avgjordes det slutligen och TLV fick rätt. "Problemet" här är att man kan gå in på Cura, som ägs av ICA, och där inte få bonuspoäng på sitt ICA-kort. Däremot kan man få bonuspoäng på andra kort eftersom dessa kort ger poäng på köpesumman och inte kan särskilja vilka varor som är receptbelagda. Med andra ord får du COOP-poäng på ICAs apotek och ICA-poäng på COOPs apotek men inga poäng alls om du använder respektive kedjas "egna" kort :)

Spel, tobak och alkohol vet jag inte, men på de allra flesta rabattkuponger som man får brukar det stå att rabatten inte gäller för dessa varor så det kanske finns andra förbud mot rabatter där.

Spel, tobak och alkohol vet jag inte, men på de allra flesta rabattkuponger som man får brukar det stå att rabatten inte gäller för dessa varor så det kanske finns andra förbud mot rabatter där.

Tobak ger baspoäng men inte extrapoäng hos COOP om jag inte svamlar.

Men det gällde väl bara bonusprogram och inte kreditkort? Det var kopplat till TLVs prisreglering om jag minns rätt?
Jag har inte grottat ner mig i detaljerna, men förstår jag saken rätt så är det inte ok att ge rabatt på receptbelagda läkemedel, och alla typer av bonussamlande som sedan kan bytas mot kontanter eller rabatter på nya inköp är inte ok. Det gällde både ICA och COOP, men hur det fungerar i praktiken är ju en annan femma, speciellt med kreditkorten som ger bonus på köpebelopp utan att kunna avgöra vad som köpts.

Jag har nu fått poäng för det senaste klagomålet jag gjorde men inte för det ursprungliga. För alla andra saknade poäng vill de ha kontoutdrag eller kvitto. Fick ingen kompensation.

Toppen