Senaste nytt

Concierge - flipp eller flopp

Når I anvender Concierge til at booke bord på en restaurant er det så efter at I har forsøgt at booke direkte hos restauranten (og det ikke har været muligt..) eller vender I jer til conciergen først?

Jag börjar ofta med concierge genom att skriva ett mail med info om vart jag vill gå och när, samt vilken flexibilitet jag har.

Inte minst när det inte finns onlinebokning, eller om det är flera besök som ska pusslas ihop och bokas tycker jag det är skönt att outsourca admin kring det hela.

Jag har använt mig av concierge-tjänsten som följer med Amex Elite (Lifestyle) ett antal gånger med bra resultat. Endast utomlands än så länge. Har bl a bokat bord på restaurang i Rom, Paris, och New York. Biljetter till opera i New York samt en Verdi-konstert i Paris.

Tycker alltid de har varit väldigt trevliga och gett bra service! Blev lite snopet för dem en gång när killen på Lifestyle fick ringa upp och be om ett alternativt kreditkort eftersom leverantören (en konsert) inte tog Amex :)

/Christian

Under ett antal år när jag hade Amex Platinum nyttjade jag deras concierge ett flertal gånger till att boka utsålda konserter. Bl.a. AC/DC på Wembley, Bon Jovi på O2 i London och Scorpions i Tyskland och varje gång med lyckat resultat. Den hetaste biljetten (AC/DC) levererades till hotellrummet i London 4 timmar innan konserten. Inte vid något av tillfällena har det handlat om några "svarta-börs-priser" utan varit i nivå med ursprungspris trots att alla konserterna varit utsålda.

Under senaste året har jag försökt att nyttja Visa Infinite's concierge utan framgång, dom hittade inga biljetter till AC/DC på Wembley i våras och de lyckades inte heller hitta något hotell till oss i Oslo, vilket jag tacksamt fick hjälp här på forumet med. Rent generellt anser jag Amex betydligt mer serviceinriktade än Visa vad det gäller conciergeservice. Troligtvis kommer Visakortet att sägas upp till förmån för ett Platinum igen.

Skickade nyss ett mail till Handelsbanken där jag frågade efter en alternativ kontaktväg till deras leverantör av conciergetjänster, alternativt om de önskar att sådan kommunikation ska gå via dem på banken. Eller rättare sagt... hur vill de få ris och ros - så de kan förbättra de tjänster som vi köper. Personligen tror jag det bästa är att framföra det skriftligen via e-post, så man kan skicka med länkar och annan information. Vi får se vad de svarar :)

Har Amex Elite Card och använder deras coniciergetjänster (lifestyle) i stort sett varje vecka och måste säga att jag är väldigt nöjd med deras tjänster, bland annat hjälpt mig att komma in på medlemsklubbar i Amsterdam så man inte ens visste fanns och de göra alltid det där lilla extra för en.

En liten OT fråga... Men när jag hade AmEx platinum så fick man fortfarande betala bokning/biljetteringsavgift hos AmEx resebyrå. Är det något som andra har märkt. Tror det kostar ca 500 kr och visst det är en liten summa om man betalar för kortet, men samtidigt så kan man ju tycka att om man betalar för ett platinumkort så kan de också stå för bokningsavgiften.

En liten OT fråga... Men när jag hade AmEx platinum så fick man fortfarande betala bokning/biljetteringsavgift hos AmEx resebyrå. Är det något som andra har märkt. Tror det kostar ca 500 kr och visst det är en liten summa om man betalar för kortet, men samtidigt så kan man ju tycka att om man betalar för ett platinumkort så kan de också stå för bokningsavgiften.

Om jag kollar lite på mina senaste bokningar så kan jag inte se att de har dragit något för internationella resor, däremot verkar de ta 200 SEK för bokning av inrikesresor. En bilbokning har kostat 100 SEK kan jag också se.

Jag funderar på att skaffa Amex Elite istället för Premium. Jag har i dagsläget även ett Eurocard Platinum där det också ingår concierge service. Är det någon som har testat båda två? Vilken tyckte ni var bäst? Kommer mest använda det för bokning av bord samt gästlista till klubbar i Göteborg och lite i Stockholm.

Amex vinner med hästlängder.

Om du bara ska boka bord i GBG och Stockholm är det kanske sak samma dock.

Toppen